مشکل تاخیر در بارگیری کامیون‌های عراقی در مرز چذابه در حال برطرف شدن است


مشکل تاخیر در بارگیری کامیون‌های عراقی در مرز چذابه در حال برطرف شدن است

اهواز- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت:مشکل تاخیر در بارگیری کامیون‌های عراقی در مرز چذابه استان خوزستان با توافق به عمل آمده با طرف عراقی در حال برطرف شدن است.

شهلا عموری روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به نشست مشترک مرزی بین مقامات ایرانی و عراقی با موضوع بررسی آخرین وضعیت مبادلات مرزی میان ایران و عراق که دیروز( یکشنبه ) در پایانه مرزی شیب (خاک عراق) برگزار شد افزود:باسکول موجود در مرز چذابه یکی از موارد طرح شده از سوی طرف عراقی به عنوان یک مشکل زیرساختی در این گذرگاه مرزی است که روند بارگیری کامیون های عراقی را کند کرده است.

وی گفت: ایجاد این باسکول باعث زمان بر شدن ورود و خروج کامیون های عراقی برای بارگیری کالاهای ایرانی و بازگشت آنها به سمت مرز شیب شده است که با هماهنگی گمرک استان خوزستان این مشکل به زودی رفع خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز در ادامه اطلاع رسانی از محدودیت های تجاری را یکی از الزامات که از بروز خسارت مالی به تجار پیشگیری می کند نام برد و گفت:در مواقعی که طرف عراقی بدون اطلاع رسانی نسبت به مسدود کردن مرز شیب اقدام می کند، تجار ایرانی به دلیل بی اطلاعی همچنان کالاهای خود را به سمت مرز چذابه ارسال کرده اند که چنین محدودیت هایی بدون هماهنگی با طرف ایرانی موجب متضرر شدن تجار و فعالان اقتصادی هر ۲ طرف می شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان تصریح کرد: این درحالی است که اگر مقامات عراقی در مرز شیب پیش از اعلام این محدودیت ها ، اطلاع رسانی لازم را انجام دهند، تجار می توانند کالاهای خود از دیگر مرزهای مشترک صادرات کنند.

عموری خاطرنشان کرد: موضوع اطلاع رسانی از محدودیت های تجاری باید در خصوص کالاهایی که واردات آنها به عراق ممنوع می شود نیز اعمال گردد.

فقط مرزهای جنوبی عراق شامل ممنوعیت واردات ۲۹ کالا هستند

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه ممنوعیت ۲۹ قلم محصول کشاورزی برای واردات به عراق تنها محدود به مرزهای جنوبی این کشور است، افزود: واردات این اقلام کشاورزی از طریق مرزهای اقلیم کردستان عراق توسط تجار ایرانی بدون محدودیت در حال انجام است.

عموری تصریح‌کرد: علاوه بر این در نشست با سرکنسول عراق در اهواز قرار شد به منظور توسعه و شفافیت هرچه بیشتر در زمینه فعالیت‌های اقتصادی، اتاق بازرگانی اهواز در جریان آخرین بخشنامه‌ها و تصمیم گیری‌های تجاری دولت عراق به ویژه در زمینه صادرات و واردات قرار بگیرد.

غیر از محصول خرما که واردات آن به عراق ، ممنوعیت دائمی دارد ،خیار، ذرت زرد علوفه، بادمجان، کلم، گل کلم، هویج، کنار، سیب زمینی، کاهو، سیر، کدو، فلفل، تخم‌مرغ، مرغ زنده، گوجه فرنگی، شلغم و چغندر، مرغ کامل ذبح شده، عسل، ماهی دریایی منجمد، هندوانه، خربزه، باقلای سبز، جو علوفه، گندم، گاو و گوسفند، علوفه صنعتی و شیره خرما اقلامی هستند که اخیرا از سوی کشور عراق واردات آنها ممنوع اعلام شده است.

این درحالی است که واردات این اقلام از مرزهای شمالی این کشور در اقلیم کردستان عراق آزاد است.

همچنین به گزارش ایرنا اواخر خرداد ماه جاری پیشنهاد بازگشایی مرز تجاری چذابه در نشست مشترک مسوولان محلی و گمرکی ایران و عراق که در پایانه چذابه برگزار شد مورد موافقت نهایی قرار گرفت و در نهایت این مرز تجاری در پنجم مرداد ماه گذشته پس از ۶ ماه تعطیلی ناشی از مخاطرات ویروس کرونا بازگشایی شد.

خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی ، تجاری ، فرهنگی و آموزشی دارد.

بسیاری از بازرگانان و تجار خوزستانی تا قبل از بازگشایی مرزهای تجاری شلمچه و چذابه به ناچارکالاهای خود را از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان صادر کردند که این روند هزینه‌ حمل و نقل کالا را افزایش داده بود.

پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی ، لبنیات ، مواد و کالای خانگی بودند از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) به‌تدریج از تیر۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش