راهداری؛ مجموع کارهای سخت و فراوانی که به چشممان هم نمی‌آید


راهداری؛ مجموع کارهای سخت و فراوانی که به چشممان هم نمی‌آید

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با اشاره به اینکه شاید بیش از 300 ایراد و اشکال بتوان در راه ها پیدا کرد، گفت: کار بسیار سختی است زیرا اگر آسفالت افتادگی داشته و شانه های راه مشکل داشته باشد، موجب غیرایمن شدن جاده می شود و کار راهداری اینگونه است اما هیچ وقت به چشم نمی آید.

"احسان عراقی زاده" در گفت و گو با ایسنا با تشریح اقدامات صورت گرفته در مجموعه راهداری استان کرمان اظهار کرد: همه کارهائی که در حوزه راه ها انجام می شود، توسط راهدارها صورت می گیرد که این اقدامات شامل رفع تصرف حریم جاده، اصلاح ترک آسفالت جاده، اصلاح تابلوها و خط کشی، نظافت راه ها و ... می شود.

وی با اشاره به اینکه شاید بیش از ۳۰۰ ایراد و اشکال بتوان در راه ها پیدا کرد، افزود: کار بسیار سختی است زیرا اگر آسفالت افتادگی داشته و شانه های راه مشکل داشته باشد، موجب غیرایمن شدن جاده می شود و کار راهداری اینگونه است اما هیچ وقت به چشم نمی آید.

عراقی زاده با اشاره به اینکه راهداری شامل راهداری جاری، راهداری زمستانی و نوروزی می شود، تصریح کرد: راهدار همیشه در حال برنامه ریزی، تامین اعتبار و اجرای کار است و بعد از اجرا ایرادات را رفع می کند.

وی با اشاره به وقوع و اثر سیل بر جاده ها بیان کرد: در قبال سیل باید به دو گونه پیشگیری و عمل اقدام کنیم که بخش پیشگیری از سیل شامل موارد مختلفی است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با اشاره به اینکه در زمینه پیشگیری از سیل قبل از فصل بارندگی، نقاط سیل خیز را بررسی می کنیم تا ببینیم سیل چه آسیبی به جاده می زند، بیان کرد: دیواره های خاکی هدایت آب (دریواسیون) در کنار جاده وجود دارد که در فصل تابستان کشاورز برای رفتن به مزرعه این دیواره را قطع و از آن عبور می کند که در زمان وقوع سیل، این دیواره کاملا تخریب شده و آب می آید روی جاده و منازل و روستاها را خراب می کند.

وی اظهار کرد: اقدام بعدی بررسی کف (نرسیده به پل) است که انواع بوته و گیاه در آن روئیده و آشغال در آن جمع شده که باید این مکان را تخلیه(تنقیه)کرد که یک اقدام پیشگیرانه است.

عراقی زاده با اشاره به بررسی زیر پل ها عنوان کرد: این مکان ها را چک می کنیم آیا بارش ها و سیلاب های سال قبل موجب آبشستگی زیر پی و فنداسیون پل شده یا نه تا در زمان وقوع سیل زیر پایه را تخریب نکند و موجب فروریختن پل بشود.

وی بیان کرد: وضعیت پایین دست پل اهمیت زیادی دارد زیرا ممکن است روستائی ها ماسه های پایین دست را برداشت کرده باشند و زمان وقوع سیل، آب در این گودال می چرخد و پل را تخریب می کند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با اشاره به اینکه در بررسی ها پایین یا بالاتر از مکان پل را چک می کنیم که اگر مسیر آب عوض شده باشد، تاثیر زیادی در تخریب پل یا خسارت سیل دارد، گفت: هدایت آب های سطحی اقدام دیگر است که اگر به آن توجه نشود، ممکن است سیل از روی جاده آغاز شود لذا کانال های کنار جاده باید آبی که از ارتفاعات سرازیر می شود را هدایت کند.

وی اظهار کرد: دستک های بتنی(دیوارهای بالی شکل) کنار پل ها وجود دارد و آب را جمع و هدایت می کند که گاهی مردم برای دیوارکشی خانه روستائی به جان این دیواره ها می افتند و آنها را می شکنند و می برند و به خاطر چند قطعه دیواره، به پل ۱۵ میلیارد تومانی خسارت می زنند.

عراقی زاده افزود: در جاده های فرعی و روستائی به جای پل، آبنما داریم و مراحل بررسی قبل از زمستان و سیل در این جاده نیز انجام می شود و به دلیل اینکه جاده روستائی پل ندارد، آب از روی جاده رد می شود و جاده خاکی را آب از بین می برد که باید سنگ ریزی شود و هر کدام ا راه های روستائی براساس مشخصات فنی کار خاص خود را لازم دارد و قبل از سیل انجام می شود.

وی تصریح کرد: مسئله مهم این است که آمادگی برای سیل داشته باشیم و باید بدانیم در زمان وقوع سیل به چه چیزهائی نیاز داریم که مهم ترین لوازم دستگاه و ماشین آلات، بلدوزر، باکس، لوله و ... است و از دو سال قبل با ورود بنده به راهداری، باکس و لوله بتنی و پلاستیکی خریداری شده که در صورت وقوع سیل این موارد تعبیه و جاده باز می شود.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: در زمان وقوع سیل هیچ کاری نمی توانیم انجام بدهیم و فقط بلدوزر کار می کند که این مورد جزو دستگاه سازمانی ما نیست و فرمانداری، ستاد بحران شهرستان، دستگاه های زیربنائی و .. باید بلدوزر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه به عنوان مثال در زمان وقوع سیل شرکت برق می گوید تیرهای برق دارد می افتد، بلدوزر بدهید در حالی که باید این دستگاه را داشته باشند، اظهار کرد: تنها کسی که در زمان وقوع سیل ابتدا حضور یافته و راه را باز می کند، راهداری است و بعد از آن خودروهای امدادی، بحران، هلال احمر و ... می توانند عبور کنند و باید حواسمان به این موارد باشد و تجهیزات موردنیاز را تهیه کنیم.

عراقی زاده با اشاره به اینکه استان باید به فکر باشد و به جای جلسه، دستگاهی خریداری شود که اگر سیل آمد، بتوانیم مسیر را باز کنیم، افزود: برنامه ریزی برای بندهای خاکی، آبخیزداری و هدایت سیل خیلی خوب است اما گاهی این ها را نیز آب می برد و باید دستگاه برای بازگشائی مسیرها باشد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان اینکه در زمان وقوع سیل همه می گویند شما کار کنید، اعتبار می دهیم و در زمان دادن اعتبار اینقدر دستگاه های اجرائی زیاد هستند، که یادشان می رود خط شکن کی بود اظهار کرد: بعد از پایان سیل دوباره کارهای ما شروع می شود و برای تخریب پل ها پیمانکار گرفته و کار انجام می شود و جاده، پل ها و موارد خسارت دیده اصلاح و بازسازی می شود.

وی با بیان اینکه مهم ترین مسئله پیشگیری است، عنوان کرد: در سال ۹۷ تعداد ۷۹ دستگاه پل که در اولویت بوده و احتمال تخریب آنها را می دادیم، بازسازی و در این زمینه سیمان و سایر تجهیزات به صورت امانی خریداری و در اختیار شهرستان ها گذاشته و توسط نیروهای راهداری کار انجام و اصلاح شده و در پی این اقدام خسارت ها در سال ۹۸ خیلی کمتر شد.

عراقی زاده در ادامه عنوان کرد: خسارت راه های روستائی زیاد است و اکثر اعتبارات راه روستائی از ملی برداشته شده و باید استان برای آن اعتبار بگذارد و ما پیشنهاد داریم به جای ساختن راه روستائی و آسفالت آن که تصادفات را نیز افزایش می دهد، اعتبار را برای نگهداری راه های روستائی بگذاریم و به جای توسعه راه های روستائی آنها را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد ضریب برخورداری در راه های روستائی داریم و روستاها راه دارند اما باید این راه ها را حفظ کنیم و باید هم و غم را در این حوزه بگذاریم.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان مرتب سیل داریم و یکی از حوادث ما سیل است، گفت: حوادث مختلفی در استان رخ می دهد و به عنوان مثال طوفان شن یکی از موارد دیگر است که خیلی افراد نمی دانند موجب خسارت و خرابی راه ها و حتی تلفات جانی می شود.

وی افزود: اینکه ساعت سه نیمه شب طوفان و شن روی جاده جمع می شود و راننده ای با سرعت زیاد در حال رفتن است و با کوه شن مواجه می شود که این قسمت خوب قضیه است و برخورد خودرو با تپه شن تلفات جانی نمی دهد و فقط خسارت وارد می کند.

عراقی زاده ادامه داد: گاهی ۱۰ سانتیمتر شن روی جاده است و به چشم راننده نمی آید اما چرخ خودرو روی شن می رود و معلق می زند و کشته می دهد.

وی بیان کرد: اگر می توانستیم در سیل با یک بلدوزر راه را باز کنیم، جمع کردن شن کار زیادی دارد و باید چند دستگاه ماشین آلات برای جمع کردن و انتقال شن ها به منطقه ای با فاصله از جاده اعزا م کنیم و طوفان شن ممکن است بیشتر از سیل، برف و باران موجب تلفات جانی بشود.

معاون راهداری استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در زمان وقوع آتش سوزی مراتع از ما خواسته می شود برای دسترسی به محل آتش سوزی، ماشین آلات راهداری اعزام شود.

وی در ادامه اظهار کرد: استان واقعا اعتبار ندارد و کشور مشکل دارد اما باید اولویت بندی کنیم و برنامه ریزی اساسی داشته باشیم و براساس اولویت ها کارها را پیش ببریم.

عراقی زاده درباره وضعیت محور شهداد – نهبندان که در سیل ابتدای سال قبل دچار خسارت و تخرب شد، بیان کرد: این محور شرایط ویژه ای وجود دارد و از کیلومتر ۶۵ تا حدود ۸۰ این جاده یک باتلاق است و جاده از وسط رودخانه رد شده است.

وی گفت: در اکثر جاهایی که جاده از رودخانه عبور می کند، پل می زنیم اما در این منطقه شرایطی وجود دارد که مانند آن در دنیا وجود ندارد و ۱۵ تا ۲۰ متر زیر این منطقه نمک است و برای زدن پل شرایط فنی اجازه نمی دهد و در زمان تاسیس این جاده که ترافیک آن کم بوده، مطالعات فنی اقتصادی به این نتیجه رسیده که پل زده نشود و اگر سالیانه تخریب شود آسفالت سرد ریخته و بازسازی می شود.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان اظهار کرد: مطالعات این محور در دستور کار وزراتخانه است و دنبال مشاور هستیم و چندبار مناقصه برگزار و تجدید شده اما مسئله بغرنجی است و باید تصمیم جدی گرفته شود که تصمیم احداث پل سخت نیست، تامین اعتبار آن مهم است.

وی افزود: رودخانه کالیشور که یک سر آن در راور است، به این منطقه هم می رسد اما رودخانه منطقه "شهداد – نهبندان" وحشی است و در منطقه پخش می شود. یکسر رودخانه از یک مسیر می رود و یکسر آن از طرف دیگر و خییل نمی شود روی آن حساب کرد.

عراقی زاده تصریح کرد: مسئله دیگر بحث ثبت جهانی کویر لوت است و اجازه نمی دهد کار زیادی در این منطقه انجام بدهیم و شن ریزی کنیم و نمی توانیم خیلی دست روی این قسمت بگذاریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در سال ۹۷ خسارت سیل به راه های شمال استان کرمان ۲۰ میلیارد تومان، سال قبل ۱۹۵ میلیارد تومان و امسال تاکنون ۲۷۸ میلیارد تومان بوده است.

معاون راهداری استان کرمان گفت: بخش زیادی از خسارت ها مربوط به راه های روستائی است و برای بازسازی اعتبار نداشتیم و کل اعتباری که به ما داده شد ۱۰ درصد میزان خسارت بوده است.

وی با اشاره به اینکه جاده ای که تخرب می شود، اگر درست نشود، سال بعد خسارت دو برابر خواهد بود، اظهار کرد: هنوز پل کالیشور راور از ابتدای سال ۹۸ مانده و ۲۲ میلیارد تومان اعتبار می خواهد و انجام کار طول می کشد اما سیل که صبر نمی کند و خسارت روی خسارت افزایش می یابد.

عراقی زاده با تاکید دوباره بر پیشگیری گفت: هیچ مشکلی در بررسی و ارزیابی نداریم و باید اعتبار باشد تا کار را جلو ببریم؛ گاهی خسارت سیل در پی بی توجهی و غفلت رخ می دهد اما ما بررسی ها را انجام داده ایم که با این کارها، خسارت پل ما در سال گذشته صفر شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق