تحلیلی از بازار ارز و طلا توسط نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز


تحلیلی از بازار ارز و طلا توسط نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز معتقد است، در بلندمدت اقتصاد به سمت واقعیت‌ها می‌رود و واقعیت‌های اقتصادی نزدیک به نرخ‌هایی است که اکنون در بازار شاهد آن هستیم؛ از این رو با شرایط فعلی کاهش چشمگیری در بلندمدت نیز رخ نمی‌دهد.

میرمحمدپور اقدم شربیانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بازار ارز و طلا با بیان این مطلب که طی هفته‌های اخیر انس جهانی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای نداشت اما قیمت ارز و طلا پرتلاطم بود، اظهار کرد: تغییرات قیمتی در بازار سکه و طلا ناشی از نوسانات ارز بود.

وی با بیان این‌که به دلیل افزایش چشمگیر قیمت طلا، در حال حاضر بازار مصنوعات طلا در رکود کامل به سر می‌برد، افزود: رشد قیمت سکه و طلا متاثر از افزایش نرخ ارز بوده و بخشی از این امر به دلیل کوچ سرمایه‌گذاران از بازار بورس به بازار ارز است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: زمانی که شاهد افت شاخص بورس بودیم، برخی از سرمایه گذاران حقیقی از بازار بورس خارج شده و به سمت و سوی بازار ارز و طلا حرکت کردند که این امر منجر به افزایش تقاضا در بازار ارز شده و به تبع آن قیمت‌ها نیز افزایش یافت.

شربیانی با بیان این مطلب که طی سه هفته اخیر قیمت هر قطعه سکه به طور متوسط هر هفته حدود یک میلیون تومان افزایش می‌یافت؛ به طوری‌که از کانال ۱۰ میلیون تومانی به کانال ۱۳ میلیون تومانی رسیده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که‌ قیمت واقعی طلا و ارز چقدر است؟ اظهار کرد: با توجه به این‌که امروز «۳۱ شهریور ماه»، مهلت رفع تعهد ارز حاصل از صادرات و تعامل بازرگانان با بانک مرکزی به پایان می‌رسد، تقاضای کاذب نیز کاهش یافته و بازار به قیمت تعادلی خود می‌رسد؛ لذا قیمت‌های موجود در بازار، قیمت‌های واقعی هستند.

وی با ابراز این عقیده که یکی از عوامل افزایش قیمت در بازار ارز طی هفته‌های گذشته تقاضای کاذب بود، تصریح کرد: امروز شریان حیاتی تزریق ارز به اقتصاد کشور، صادر کنندگان هستند که باید همواره مورد تکریم و احترام باشند، اغلب آن‌ها به صورت حقیقی ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانده‌اند، ولی به صورت رسمی در سامانه نیما ثبت نشده است.

شربیانی عنوان کرد: اکنون که این عرضه باید به صورت رسمی در این سامانه ثبت شود، صادرکننده‌ای که خود ذاتا عرضه کننده ارز است، امروز به دلیل مسئولیت رفع تعهد، متقاضی ارز شده است و این موضوع فشار تقاضا را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از قیمت‌های سامانه نیما و بازار آزاد و هم‌چنین سیاست‌های اخیر بانک مرکزی این‌گونه استنباط می‌شود که سیاست‌گذار پولی نرخ‌های بازار آزاد را پذیرفته است و به صورت غیررسمی و ضمنی و بدون آن‌که تیتر روزنامه‌ها گردد، به سمت سیاست تک نرخی کردن ارز در حال حرکت است.

وی با اشاره به پیامدهای تک نرخی شدن ارز، اضافه کرد: تک نرخی شدن ارز در کوتاه مدت می‌تواند به مقدار کمی آثار تورمی داشته باشد، ولی در بلندمدت قطعا به نفع اقتصاد کشور بوده و قیمت‌ها را واقعی می‌کند و از سویی نیز رانت را از اقتصاد کوتاه می‌کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس