120 آبرسانی خصوصی روستایی البرز به آبفا واگذار می شود


120 آبرسانی خصوصی روستایی البرز به آبفا واگذار می شود

کرج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز با بیان اینکه از مجموع 285 روستای استان 120 روستای آنها تحت پوشش آبرسانی های خصوصی قرار دارد، گفت : حذف تدریجی این آبرسانی ها و بهبود کیفیت آب روستاها محور کاری شرکت آبفا قرار دارد.

طرح یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی کشور و استان البرز از اواخر سال ۹۸ اجرایی شد و اکنون با حذف شرکت آبفای روستایی، مسوولیت تامین آب مناطق شهری و روستایی برعهده آبفای استان است.

با یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی ضمن حذف موازی کاری، خدمات رسانی به روستاییان تسهیل شده و اکنون برنامه ریزی دقیق برای رفع مشکلات و کاستی ها به سرعت در حال انجام است.

ذوالفقار مهدی زاده روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: از مجموع ۲۸۵ روستای استان البرز ۱۶۵ روستای آنها تحت پوشش شرکت آبفا و ۱۲۰ روستای دیگر توسط آبرسانی های خصوصی تامین آب می شود.

مدیرعامل شرکت آبفای البرز گفت: باید حداکثر در یک بازه زمانی چهار ساله تمام ۱۲۰ روستای تحت پوشش آبرسانی خصوصی استان را تحویل بگیریم و این موضوع به نفع مردم و حاکمیت است زیرا خدمات شرکت آب و فاضلاب طبق استاندارد انجام می شود.

مهدی زاده بیان داشت : در برخی از روستاها ممکن است توسط آبرسانی خصوصی سوء استفاده هایی شود که با واگذاری مسوولیت ها به آبفا ، مشکل تامین آب به لحاظ کیفیت و کمیت آب مرتفع می شود.

وی درخصوص وضعیت آب آشامیدنی روستاهای تحت پوشش آبفا گفت : این روستاها مشکل خاصی به لحاظ کیفیت آب ندارند اما شرکت آبفا به این وضعیت بسنده نکرده و درصدد توسعه طرح های آبرسانی در این مناطق به لحاظ کمی و کیفی است .

مهدی زاده ادامه داد: شرکت آبفای استان البرز با حساسیت تمام موضوع کمیت و کیفیت آب آشامیدنی در مناطق شهری و روستایی را دنبال می کند و با وجود کثرت جمعیت و محدودیت منابع آبی تلاش ها بر ارتقای خدمات معطوف شده است.

تنها ۳۲ روستا در طالقان تحت پوشش آبفا قرار دارد

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز با بیان اینکه اکنون از مجموع ۹۰ روستای تابعه شهرستان طالقان تنها آبرسانی به ۳۲ روستای آنها توسط شرکت آبفا انجام می شود ، گفت : در هدفگذاری این شرکت تحویل آبرسانی های خصوصی در برنامه کاری قرار گرفته ضمن آنکه تامین آب سالم تمام روستاهای این شهرستان را با جدیت دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ یک از روستاهای طالقان که تحت پوشش شرکت آبفا هستند ، مشکلی به لحاظ کمی و کیفی آب ندارند ، افزود: برخی روستائیان بنا به ذائقه خود از آب چشمه ها برای آشامیدن استفاده می کنند که البته بیشتر چشمه ها فصلی بوده و در اواخر فصل تابستان و یا زمان کم بارشی خشک یا کم آب می شوند.

مهدی زاده تاکید کرد که آب آشامیدنی روستاهای طالقان که تحت پوشش آبفا است مشکلی به لحاظ کیفیت ندارد اما اگر روستاییان در این خصوص مطالبه ای داشته باشند ، برای آنها پیگیری و مرتفع خواهد شد.

انشعاب های غیر مجاز ۴۵ درصد آب روستاها را هدر می دهند

مدیرعامل شرکت آبفای البرز بیان داشت : سهم آب مناطق روستایی تحت پوشش شرکت آبفای البرز ۲۰ میلیون متر مکعب در سال است که البته ۴۵ درصد آن به علت وجود انشعاب های غیر مجاز در ویلاباغ ها به هدر می رود.

وی تاکید کرد که برهمین اساس ساماندهی شبکه های آب روستایی با جدیت در برنامه کاری قرار دارد ضمن آنکه تامین آب سایر مناطق با سرعت انجام می شود.

مهدی زاده گفت : بخش عمده آب روستاهای جاده کرج - چالوس و شهرستان طالقان با منبع چشمه ها تامین می شود که البته در برخی مناطق روستایی نیز در کنار چشمه ها ، چاه حفاری شده است اما شهرستان های نظرآباد، ساوجبلاغ، اشتهارد و فردیس عمده آب روستاها از چاه ها و منابع زیر زمینی تامین می شود.

مراجعه روستائیان به چشمه ها ناشی از مشکل کمی و کیفی آب نیست

مدیرعامل شرکت آبفای البرز با اشاره به گزارش هایی مبنی بر ساکنان برخی مناطق روستایی طالقان به چشمه های آب گفت: این اقدام به علت کمبود آب و عدم تامین آب روستاها نیست بلکه متاثر از ذائقه آنان است و در روستاهایی که تحت پوشش آب و فاضلاب هستند آب به اندازه کافی از طریق شبکه تامین شده است.

وی بیان داشت: در روستاهای تحت پوشش آبفای شهرستان طالقان هیچ کمبود آب وجود ندارد و روستائیان از روی ذائقه و علاقه به چشمه ها مراجعه می کنند.

مهدی زاده گفت: توزیع آب روستاها با تایید نهاد های بهداشتی استان توزیع می شود.

وی ادامه داد: حضور مردم در چشمه گاهی با انتقادهایی از شرکت آبفا همراه است، اما واقعیت این است که شبکه آب روستاها (روستاهای تحت پوشش آبفا) در این مناطق مشکلی به لحاظ کمی و کیفی ندارد.

وی افزود: بخشی از روستاهای مناطق کوهستانی استان از آب چشمه و چاه برخوردار هستند.

۸۰ درصد آب تولیدی البرز از چاه ها است

مدیرعامل شرکت آبفای البرز بیان داشت : اکنون ۸۰ درصد آب تولیدی استان به میزان ۲۱۵ میلیون مترمکعب از چاه ها تامین می شود و ۲۰ درصد دیگر به میزان ۵۵ میلیون متر مکعب از آبهای سطحی (سدهای طالقان و کرج ) به مناطق شهری انتقال یافته است.

اکنون ۵۳۰ حلقه چاه آب تامین کننده آب مناطق شهری و روستایی استان البرز بوده که با توجه به افت شدید سفره های زیر زمینی می بایست وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای استان پیگیری لازم را برای افزایش سهم تخصیص آب استان از منابع سطحی انجام دهند که البته با پیگیری های به عمل آمده ۲۰ میلیون متر مکعب تخصیص جدید از آب های سطحی اعلام شده است.

مهدی زاده گفت: برای جذب سهمیه جدید آب ، احداث مدول سوم تصفیه خانه شماره ۲ آب کرج در دست ساخت قرار گرفته و پیش بینی می شود تا سال آینده وارد بهره برداری شود.

کرونا مصرف آب البرز را ۱۰ درصد افزایش داد

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز با اشاره به مشکلات ویروس کرونا بیان داشت : امسال به واسطه کرونا مصرف آب البرز حداقل ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته به طوریکه در اردیبهشت ماه امسال مصرف آب شهرهای استان با مصارف فصل تابستان برابری کرد، از سال گذشته تاکنون ۲۰ حلقه چاه حفر کرده ایم اما به همین تعداد از چاه ها را از دست داده ایم.

میانگین مصرف آب البرز ۷۰ لیتر بیشتر از شاخص جهانی

مهدی زاده گفت : میانگین مصرف در استان البرز حدود ۲۲۰ لیتر برای هر نفر در شبانه روز است که استاندارد جهانی برای هر نفرحدود ۱۵۰ لیتر است .

وی ادامه داد: این در حالی است که کشور ما جز اقلیم خشک دنیا بوده و بارش ها یک سوم بارش متوسط جهان و تبخیر در کشور ما ۲ برابر تبخیر در جهان است بنابراین باید مصرف آب را به حداقل برسانیم.

مشکلات آب البرز کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آبفای البرز بیان داشت : با اجرای طرح های مختلف مشکلات کم آبی استان در تابستان امسال به نسبت سال های گذشته کمتر بوده است.

وی ادامه داد: با وجود گرمای شدید که در۱۰ روز اول مرداد داشتیم ، کمبودها حداقل بود، در مهرشهر و ماهدشت کرج کمبود آب محسوس بود اما به نسبت پارسال مشکلات کاهش پیدا کرد.

۳۰ درصد شبکه آب شهری البرز فرسوده است

مدیر عامل شرکت آبفای البرز گفت : حدود چهار هزار کیلومتر شبکه توزیع در بخش آب شهری داریم که ۳۰ درصدآن معادل حدود یک هزارو۲۰۰ کیلومتر دچار فرسودگی است که باعث هدر رفت آب می شود، با این وضعیت هزینه هایی که اتفاق می افتد ما نمی توانیم متناسب با افزایش درصد فرسودگی شبکه ها اصلاح کنیم.

وی افزود: سالانه حدود ۷۰ کیلومتر از این شبکه ها با توجه به منابع مالی موجود اصلاح می شود که منابع مالی برای اصلاح شبکه ها در دسترس نیست.

البرز ۲۷۰ هزار مترمکعب کسری مخزن آب دارد

مهدی زاده گفت : اکنون باید استان البرز طبق استاندارد کشوری ۷۰۰ هزار مترمکعب مخزن آب داشته باشد در حالی که حجم مخازن موجود ۴۳۰ هزار متر مکعب است و ۲۷۰ هزار متر مکعب کسری مخازن ذخیره داریم، مخازن موجود در اوج گرمای تابستان تعدیل مصرف دارند.

وی بیان داشت : کمبود مخازن ممکن است افت فشار یا کم آبی را در برخی مناطق ایجاد کند، پیشنهادی برای تامین آب و احداث ۵۰ هزار متر مکعب مخزن جدید ارائه کرده ایم که تامین اعتتبار لازم صورت بگیرد یعنی رقمی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که امیدواریم از محل اعتبارات استانی و ملی برای این موضوع استفاده شود.

اکنون شرکت آبفای استان البرز یک میلیون و ۲۲۰ هزار مشترک شهری و روستایی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان