موزه تاریخ طبیعی و علم و فناوری ارومیه در کمیته بین‌المللی موزه‌ها ثبت شد


موزه تاریخ طبیعی و علم و فناوری ارومیه در کمیته بین‌المللی موزه‌ها ثبت شد

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: موزه تاریخ طبیعی و موزه علم و فناوری دانشگاه ارومیه در کمیته بین‌المللی موزه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی (UMAC) ثبت شد.

جلیل جباری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این کمیته بیش از سه هزار موزه را در خود ثبت و ضبط کرده که این موزه‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی این نهاد بین‌المللی به آدرس اینترنتی ثبت و معرفی شده و در معرض دید جهانی قرار گرفته است.

وی گفت: افزایش تعامل بین‌المللی این موزه‌ها و استفاده از تجارب و حمایت‌های نهادهای بین‌المللی از نتایج این ثبت و عضویت به شمار می رود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: پیش از این ۱۱ موزه در کشور مورد تایید کمیته بین‌المللی موزه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی قرار گرفته و در آن به ثبت رسیده‌است.

آذربایجان‌غربی دارای یکهزار و ۶۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی برازان مهاباد، سه گنبد ارومیه،کاخ موزه و عمارت کلاه فرنگی ماکو، خان تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.

تاکنون ۱۵ موزه اعم از باستان شناسی، مردم شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه‌ها در استان پذیرای علاقه مندان بوده‌است؛ افزون بر ۱۱ هزار قلم اشیا در موزه‌ها و تعداد کثیری نیز در مخازن استان نگهداری می‌شود.

کمیته بین‌المللی موزه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی که یکی از کمیته‌های زیرشاخه شورای بین‌المللی موزه‌هاست، با هدف حمایت از میراث‌فرهنگی به سرپرستی دانشگاه ها، به صورت رسمی فعالیت خود را در ژوئن سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین خبر از وضعیت تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان