زندگی زاهدانه؛ ویژگی مشترک یاران حسینی/ تفاوت شهدای دهه 60 با شهدای دهه 90


زندگی زاهدانه؛ ویژگی مشترک یاران حسینی/ تفاوت شهدای دهه 60 با شهدای دهه 90

تولیت امامزاده صالح(علیه السلام) با تأکید بر این که شهدای کربلا نسبت به دنیا دلبستگی نداشتند، گفت: در جریان کربلا اصحاب امام حسین(ع) از مهم‌ترین دارایی‌های خود گذشتند.

خبرگزاری شبستان، گروه غدیر و مهدویت: حجت الاسلام والمسلمین «احسان بی آزار تهرانی» در شب پنجم محرم الحرام در هیأت فاطمیون قم که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: این شعار که «باید تمام زندگی ام مثل او شود» یک آرزوی محال نیست، بلکه آرزوی حقیقی است، چرا که در زیارت جامعه کبیره می خوانیم در مقام اندیشه و عمل می توان در طریق اهل بیت(علیهم السلام) قرار گرفت اما باید طاقت و ظرفیت محرمیت قلوب و معارف آن حضرات را داشته باشیم.

رأفت امام حسین(علیه السلام) نسبت به شیعیان در اوج جریان کربلا

وی با بیان این که علم امام علم الکتاب است، گفت: به تعبیر امام رضا(علیه السلام)، علم امام در افقی است که عقول نمی توانند به آن برسد؛ گوشه ای از علم امام، علم بلایا و منایا است؛ امام زین العابدین(علیه السلام) می فرمایند پدرم در صحنه رزم، دشمن را مثل برگ پاییز بر روی زمین می ریخت و کسی از کمند اراده او بیرون نمی شد اما به برخی از افراد که می رسید، مهلت می داد و خود فرد حیرت می کرد و پدرم آن فرد را رها می کردند، با این که بر فرد مشرف و مسلط بود؛ علت را از پدرم پرسیدم و فرمود به علم امامتم نگاه کردم دیدم که هفت نسل بعد از او یک کسی از محبین و دوستداران ما خواهد آمد و این فرد را نگه داشتم تا آن محبّ ما اهل بیت پا در عرصه این عالم بگذارد؛ یعنی اسم تک تک شما در این خوانِ محبت نوشته شده است.

ضرورت حرکت در مسیر اندیشه و عمل اهل بیت(ع)

حجت الاسلام بی آزار تهرانی بر نقش مسأله خودیابی برای حرکت در مسیر ائمه اطهار(علیهم السلام) اشاره کرد و اظهار داشت: باید اندیشه و عمل مسیر اهل بیت(علیهم السلام) را ببینیم و در آن قدم برداریم؛ اگر قرار باشد که در جایگاه علم و عمل گام بگذاریم و زندگی خودمان را به حضرات معصومین متصل کنیم، باید خودیابی کنیم و در این معادله عشق بازی با محبوب، خود را معامله کنیم و به درستی فکر کنیم تا در این مسیر چیزی رهزن ما نشود.

وی با بیان این که دنیا با جلوه ها و ظواهرش دلبری می کند، گفت: تمام کسانی که مجرم شدند و مُحرِم و مَحرمِ مُحرّم ابی عبدالله نشدند، کسانی بودند که مفتون دنیا شدند.

تولیت امامزاده صالح(علیه السلام) تصریح کرد: کسانی که در عالَم تبعیت از اهل بیت(علیهم السلام) قامتی دارند، قیامت‌شان زودتر بر پا می شود؛ دوستان اهل بیت(علیهم السلام) و اولیای دین کسانی هستند که در این دنیا قیامت‌شان برپاست و دلبستگی به دنیا ندارند.

برخی از شهدای کربلا علی رغم متمول بودن دلبسته دنیا نبودند

تولیت امامزاده صالح(علیه السلام) با بیان این که شهدای کربلا نسبت به دنیا دلبستگی نداشتند، تصریح کرد: مسلم بن عوسجه و حبیب بن مظاهر متمول بودند و سرمایه داران زیادی دور امام حسین(علیه السلام) بودند، اما اموال آنها را اسیر دنیا نکرد؛ در جریان کربلا افراد از مهم ترین دارایی های خود گذشتند که یکی از نمونه های آن، وهب نصرانی بود که تازه ازدواج کرده بود.

وی افزود: اگر انسان بر منصب دنیا بود و دلبسته آن نشد، هنر کرده است؛ اگر انسان به گوهر معرفت امام برسد، نه تنها از دنیا می گذرد، بلکه از عقبی هم برای دیدن مولای خود خواهد گذشت.

تفاوت شهدای دهه ۶۰ با شهدای دهه ۹۰

حجت الاسلام بی آزار تهرانی به مقایسه شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم پرداخت و اظهار داشت: تفاوت شهدای دهه ۶۰ و با شهدای دهه ۹۰ در این بود که در دهه ۶۰ در پی امتیاز، یارانه و سِمت نبوده و همه در یک مرتبه بودند و فاصله طبقاتی وجود نداشت، اما در دهه ۹۰ جذابیت ها زیاد شده بود و شهدای مدافع حرم در مقتضیات زمان، چشم خود را بر روی دنیا بستند و برای دفاع از اسلام به میدان مبارزه با دشمنان رفتند.

وی گفت: راحتی ناب در آخرت است اما مردم در این دنیا به دنبال آن هستند و آن را پیدا نمی کنند؛ انسان باید در دنیا حظ و بهره ببرد اما نباید نسبت به آن دلبسته شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری