دفاع مقدس در ایلام از اردیبهشت 1359 آغاز شد


دفاع مقدس در ایلام از اردیبهشت 1359 آغاز شد

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت: جنگ در ایلام در اردیبهشت 1359 آغاز شد و اولین فرمانده شهید یعنی «شهید روح‌الله شنبه‌ای» از استان ایلام آسمانی شد.

«محمدتقی قاسمی» - از فرماندهان دوران دفاع مقدس - در گفت‌وگو با ایسنا، حمله عراق به سایت نخجیر در سال ۵۸ و حمله به چاه‌های نفتی در منطقه دهلران، حمله اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹ به پاسگاه هلاله و حمله توپخانه‌ای دشمن در خرداد ۵۹ به پاسگاه‌های فرخ‌آباد و بهرام‌آباد، رضاآباد و ارتفاعات ۳۴۳ منطقه مهران همه گویای آغاز دفاع مقدس از استان ایلام است.

وی عملیات رسمی عراق در ۱۸ شهریور ۵۹ به پاسگاه نی‌خزر که ارتفاعات مهم میمک و شهادت شهید «روح‌الله شنبه‌ای» فرمانده عملیات سپاه در ۲۰ شهریور ۵۹ به‌عنوان اولین فرمانده شهید که توسط دشمن در پاسگاه بهرام‌آباد و نهایتاً سقوط میمک در ۲۰ شهریور ۵۹ و اعلام آن توسط وزارت دفاع عراق، از دیگر دلایل این ادعا دانست و تصریح کرد: هیچ منطقه‌ای در جبهه‌های ماقبل از میمک در هیچ کجای کشور سقوط نکرد و دلیل این اتفاق پیش‌دستی عراق برای تصرف میمک و به ادبیات عراقی‌ها منطقه «سیف سعد» یعنی شمشیر پیروزی این بود که میمک تهدیدکننده‌ی امنیت بغداد بود چون عراق در منطقه جبهه میانی بخصوص ارتفاعات میمک عمق استراتژیک دارد و اولین عملیات موفق ایران هم در میمک در ۱۹ دی ۵۹ رقم خورد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: البته ما یک عملیات دیگر را داریم که اگر ۳۱ شهریور آغاز جنگ باشد ما دوم مهرماه ۵۹ در تنگه‌ی بینا در منطقه عمومی میمک در پاسگاه سنگی عملیاتی را به فرماندهی شهید فرجیان‌‍زاده انجام دادیم که ۲۶ نفر از نیروهای عراق را اسیر کردیم یعنی از دهانه‌ی فاو تا مرز ایران، ترکیه و عراق ما ۱ اسیر از عراق نداریم و تنها اسیران مربوط به عملیات ۲ مهر ۵۹ است که اولین اسرای عراق از ایلام اسیر شدند که توسط مردم به اسارت گرفته شدند که افتخار بزرگی برای مردم ایلام است.

قاسمی تصریح کرد: در چند عملیاتی که در جنوب توسط ارتش و نیروهای سپاه انجام شد موفقیت آن‌چنانی را نداریم چند عملیات در تنگه حاجیان داریم که موفقیت چندانی نداشتند تنها عملیات موفق ایران نبرد میمک در عملیات ۱۹ دی ۵۹ بود که چند دستاورد دارد یکی از دستاوردهای آن این بود که ارتفاعاتی که در اختیار دشمن بود در یک عملیات آفندی کل ارتفاعات از اشغال دشمن خارج کرد و یکی از افتخارات مردم ایلام این است که نیروی خط‌شکن این عملیات بسیج ایلات و عشایری است که به‌خوبی در این عملیات نقش‌آفرینی کردند.

جانشین اسبق سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام ادامه داد: دستاورد دیگر این عملیات این است که نیروی رزمنده‌ی ما از منطقه مندلی عراق تا منطقه کوت یعنی بدره و کوت و کل جاده مواصلاتی غرب و جنوب عراق زیر تیر نیروهای عراق قرار گرفت و دستاورد دیگر اینکه در این عملیات پدافند در دشت بر دشمن تحمیل شد چون در این مناطق پدافند فوق‌العاده سخت است اما نیروهای ما به‌واسطه چالاکی، تجربه و ایمان عاشورایی که داشتند توانستند این ارتفاعات را در کمترین زمان تصرف کنند.

قاسمی تصریح کرد: دستاورد بعدی اینکه عراق در اوج برتری و قدرت بود. برتری زرهی، هوایی و آتش داشت پس اولین عملیاتی بود که علیرغم قدرت، هیمنه دشمن در میمک شکسته شد و سند این حرف‌ها کتابی‌است با عنوان «ویران دروازه شرقی» که ارتشبد «وفیق سامرایی» مسئول اطلاعات نظامی عراق نوشته و اذعان می‌‎کند که اولین اعدام فرمانده نظامیان عراق از میمک شروع شد یعنی تثبیت میمک ۳۰ شبانه‌روز طول کشید نیروهای مردمی، سپاه و ارتش ۳۰ شبانه‌روز جنگیدند تا میمک را تثبیت کنند و اولین گلوله شیمیایی دشمن که صدام بکار برد در ۲۱ دی‌ماه ۵۹ در این منطقه بود. باران به‌شدت می‌آمد آفند و عملیات در باران برای نیروهای آفندی سخت بود و ما می‌گفتیم «خدایا به‌جای اینکه یاریمان کنی، باران می‌بارد» اما بعداً فهمیدیم خداوند با این باران بزرگ‌ترین کمک به ما کرد چون ما نه آموزش مقابله با شیمیایی دیده بودیم و نه وسایل مقابله با مواد شیمیایی داشتیم و خداوند با بارندگی به کمک ما آمد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس در ادامه به نقش ایلات و عشایر در این عملیات اشاره و تصریح کرد: بیش از ۲ گردان از نیروهای عملیاتی خط‌شکن از ایل دلاور «خزل» هستند که در شکستن خطوط و شیرازه‌ی دفاعی دشمن نقش اساسی داشتند. ایلات دیگری مانند بولی، ارکوازی، ملکشاهی، شوهان، دهبالایی و میش‌خاص و به‌طورکلی ایلات دهلران گرفته تا ایوان و چرداول در تثبیت ۳۰ شبانه‌روزی عملیات میمک یعنی دفع پاتک‌های دشمن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

وی با گرامیداشت یاد شهیدانی مانند شهید «شیرودی» که هوانیروز را برای انهدام نیروهای دشمن به‌کارگیری کرد و با پاسداشت یاد و خاطره‌ی شهدای سپاه و ژاندارمری و نیروهای جهادی، گفت: این عملیات باعث موفقیت ایران در عملیات بعدی شد و این عملیات توانست این اعتمادبه‌نفس را به فرماندهان بدهد که عملیات دیگر را که در مناطق جنوب و جبهه‌های دیگر انجام دهند و در عملیات «ضربت ذوالفقار» بود که ۱۴۶ نفر از نیروهای دشمن اسیر و بیش از ۲ هزار نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی و نزدیک به ۴۶ تانک دشمن منهدم و ۲۱ دستگاه تانک و هزاران سلاح و خودروهای زیادی از دشمن به غنیمت گرفته شد و نهایتاً فرماندهان عراقی که بعد از ۳۰ شبانه‌روز نبرد که نتوانستند میمک را دوباره از رزمندگان دلاور ایلام بازپس‌گیری کنند به دستور صدام اعدام می‌شوند که یکی از فرماندهان این محور «محمدجواد الخفادی» است. پس عملیات ۱۹ دی ۵۹ نبرد میمک از عاشورایی‌ترین عملیات‌هایی است که در آن مقطع تاریخی انجام شد و باعث سربلندی و پیروزی نیروهای ما شد و هیمنه دشمن را شکست داد.

قاسمی از مظلومیت میمک در رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: باوجوداینکه اگر بگوییم عاشورا در میمک تکرار شد اغراق نکرده‌ایم. نبرد تن‌به‌تن نیروهای خودی با کماندوهای زبده‌ی آموزش‌دیده‌ی دشمن در میمک اتفاق افتاد و نیروی بسیج عشایر آموزش ندیده‌ی ما نیروی کماندوی دشمن را منهدم کرد و در طول دفاع مقدس عراق چند نبرد را باهدف گرفتن میمک انجام داد که موفق نشد و اگر میمک در اختیار دشمن قرار می‌گرفت ما نمی‌توانستیم در ایلام زندگی کنیم.

وی تصریح کرد: جنگ با زره و ابزار شوخی نیست و کسی تصور نمی‌کند با دست‌خالی در مقابل تانک بایستد اما این موضوع در میمک اتفاق افتاد و پیروزی خون بر شمشیر که استراتژی عاشورای حسینی است در میمک اتفاق افتاد، معنویت، عرفان، عشق، عاشورا بر زرهی و مکانیزه واقعاً پیروز شد و ما شاهد این مهم بودیم و اشعار حماسی «ولی‌محمد امیدی» به عینه دیدیم که فرد نمی‌توانست ۱ متری خود را ببیند و حجم آتش دشمن تمام منطقه را فرا گرفته بود اما آنچه توانست بر این آتش پیروز شود عشق، عرفان و عاشورا، روحیه شهادت‌طلبی، شجاعت و ایثارگری غیرقابل وصف بود. با وجود اینکه اصلاً آتش دشمن با وضعیت ما قابل‌مقایسه نبود اما آنچه موجب پیروزی ما شد خدا بود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: درست است ارتش عمل کرد، سپاه عمل کرد و پشتیبانی آتش توسط هوانیروز انجام شد اما اگر نیروی پیاده‌ی ما که قسمت اعظم آن را بسیج عشایر تشکیل می‌داد و اگر نقش‌آفرینی این عزیزان نبود نمی‌توانستیم میمک را نجات دهیم و نیروهای ما از جوان تازه‌عروس که حجله‌ی عروسی خود را رها کرده بود و در کربلای میمک حضور داشت جزء در قیاس با کربلا قابل تفسیر نیست. خیلی عجیب است اما ما متأسفانه این حوادث را ثبت و ضبط نکرده‌ایم.

جانشین اسبق سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام از عدم توجه به میمک انتقاد کرد و با طرح این سؤال که امام خمینی (ره)، جمله معروف خود یعنی خرمشهر را خدا آزاد کرد در وصف مهران هم بیان می‌کند اما این منطقه که کربلایی را در دل خود دارد به فراموشی سپرده‌شده و حوادث مربوط به جنگ تحمیلی در ایلام ثبت و ضبط نشده است، تصریح کرد: باوجوداینکه کتاب‌های مختلفی در این زمینه منتشر شده است اما هیچ‌کدام از این کتاب‌ها آن‌گونه که باید حوادث ایلام در دوران دفاع مقدس را که به دل بنشیند چاپ نکرده‌اند که امیدواریم با همکاری دلسوزان این عرصه این مهم اتفاق بیفتد و این کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌ها که تداوم کوتاهی‌هایی است که در زمان دفاع مقدس در مورد ایلام اتفاق افتاد جبران شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر