طرح آبرسانی شهر ملایر از سد کلان امسال بهره‌برداری می‌شود


طرح آبرسانی شهر ملایر از سد کلان امسال بهره‌برداری می‌شود

همدان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: طرح آبرسانی آب شرب شهر ملایر از سد کلان به طول 38 کیلومتر در مراحل پایانی است و تنها یک کیلومتر آن باقی مانده و امسال تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

منصور ستوده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تاکنون ۳۷ کیلومتر از خط انتقال آب شرب سد کلان به شهر ملایر اجرا شده و حدود ۴۲ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است.

وی با بیان اینکه تنها یک کیلومتر در داخل شهر باقی مانده است افزود: این خط انتقال از محل سد شروع شده و به شهر ملایر می‌رسد که قرار است یک کیلومتر از خط انتقال باقی مانده با استفاده از اعتبارات امسال تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: برای انتقال آب سد کلان به شهر ملایر سه طرح خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه در دست اجرا است که به موازات این طرح، خط انتقال برق نیز از ۲ راهی مرویل تا سد کلان به طول ۲۶ کیلومتر در دست اجرا است.

ستوده ادامه داد: تاکنون ۱۸ کیلومتر از خط انتقال برق اجرا شده و هشت کیلومتر آن قرار است از خط موجود ۲ مداره شود که با هفت میلیارد تومان اعتبار در اجرا است.

وی با اشاره به اجرای طرح ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه سد کلان گفت: ایستگاه پمپاژ در پایین دست سد قرار گرفته و ظرفیت ۵۰۰ لیتر پمپاژ آب را به تصفیه‌خانه انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان یادآور شد: طرح تصفیه‌خانه سد نیز توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به روش BOT در دست اجرا است و طبق قرارداد در مدت زمان ۲ سال باید احداث و ۲۵ سال بهره‌برداری کند.

ستوده گفت: در حال حاضر تصفیه‌خانه سد ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پنج درصد باقیمانده نیز مربوط به بخش‌های جانبی سد است که در حال تکمیل و بهره‌برداری آزمایشی است.

وی اضافه کرد: تصفیه‌خانه سد کلان به طور متوسط می‌تواند سالانه ۳۸۰ لیتر آب را تصفیه و از طریق خط انتقال وارد شهر ملایر کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: قرار است ۶۰ درصد آب شرب شهر ملایر در افق ۱۴۱۵ از محل سد کلان و ۴۰ درصد نیز از منابع آب زیرزمینی تامین شود که در مجموع مصرف آب شرب شهر ملایر در افق این طرح ۳۰ میلیون مترمکعب است.

ستوده با اشاره به اینکه سد کلان ملایر با حجم ۴۵ میلیون مترمکعب یکی از بزرگترین سدهای استان همدان است، تامین ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر، چهار میلیون مترمکعب حق آبه‌های کشاورزی پایین دست سد، نیم میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند و حدود ۵.۵ میلیون مترمکعب سهم زیست محیطی را از اهداف احداث این سد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سد کلان ملایر سال ۹۰ با ۷۸ میلیارد تومان اعتبار احداث شد افزود: در حال حاضر ۴۲ میلیون مترمکعب از حجم سد کلان پُر است و قرار است تا افق ۱۴۱۵ که جمعیت این شهرستان از ۲۹۰ هزار نفر به ۳۴۰ هزار نفر می‌رسد، آب شرب شهر ملایر را تامین کند.

سد کلان ملایر در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شده و ۴۵ میلیون متر مکعب حجم آب این سد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص