نخستین واکنش‌ها‌ پس از فعال شدن مکانیسم ماشه توسط آمریکا


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به اعضای شورای امنیت، در قبال اعلام مکانیسم ماشه از سوی آمریکا در این موضوع از ناروشنی و بلاتکلیفی سازمان ملل خبر داده است.به نظر دبیرکل سازمان ملل هنوز قطعی نیست که مجازات‌های تحریمی علیه ایران باید برداشته شود یا این که، مانند دوران قبل از توافق هسته‌ای (برجام) برقرار...

نواندیش: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به اعضای شورای امنیت، در قبال اعلام "مکانیسم ماشه" از سوی آمریکا در این موضوع از "ناروشنی و بلاتکلیفی" سازمان ملل خبر داده است.

به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، "دویچه وله" در مورد واکنش دیگر کشورها به فعال سازی مکانیسم ماشه نوشت: به نظر دبیرکل سازمان ملل هنوز قطعی نیست که مجازات‌های تحریمی علیه ایران باید برداشته شود یا این که، مانند دوران قبل از توافق هسته‌ای (برجام) برقرار گردند.

نخستین واکنش‌ها‌ پس از فعال شدن "مکانیسم ماشه" توسط آمریکا

دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به اعضای شورای امنیت می‌گوید که در حال حاضر او نمی‌تواند از اقدام تازه آمریکا، مبنی بر لزوم بازگشت تمامی تحریم‌ها، پشتیبانی کند.

دمیتری پالیانسکی، دستیار نماینده روسیه در سازمان ملل، در پیامی توییتری گفته است: در ماه اوت به بیانی آشکار گفته شد که آمریکا حق بازگرداندن تحریم‌ها را ندارد. "آیا واشنگتن کر است؟

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای از این که ایالات متحده می‌کوشد، سیاست خود یعنی "فشار حداکثری بر ایران" را به شورای امنیت تحمیل کند، انتقاد کرده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود گفته است: «اقدام نامشروع آمریکا نمی‌تواند عواقب حقوقی بین‌المللی برای سایر کشورها داشته باشد».

در پایان بیانیه تأکید شده است: «قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران به دنبال تصویب توافق نامه اتمی (برجام) برداشته شده بود و این حکم همچنان معتبر است.»

واکنش ایران و دیگر طرف‌های برجام

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، بامداد یکشنبه، ۳۰ شهریور، در نشستی مطبوعاتی، در واکنش به اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران توسط وزارت خارجه آمریکا، بیانیه پمپئو را "یک نوع گردن‌کشی و قلدری" دانست.

پمپئو، در بیانیه‌ای که شامگاه شنبه منتشر کرد، کشورهایی که از تصمیم آمریکا پیروی نکنند، را آشکارا تهدید کرده است. او گفته است چنانچه اعضای سازمان ملل "به تعهدات خود در جهت اجرای تحریم‌ها" کوتاهی کنند، با پیامدهایی روبرو خواهند شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در آخرین ساعات شامگاه شنبه، ۱۹ سپتامبر، با انتشار بیانیه‌ای بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را اعلام کرد. این به معنای فعال شدن "مکانیسم ماشه" و اعمال تحریم‌هایی است که به دنبال توافق هسته‌ای "برجام" تعلیق شده بودند.

کشورهای عضو توافق هسته‌ای، اعتقاد دارند که آمریکا با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، حق استفاده از "مکانیسم ماشه" را از دست داده است، اما ایالات متحده می‌گوید از آنجا که این کشور در امضای قطعنامه ۲۲۳۱ مشارکت داشته، همچنان می‌تواند به فعال‌سازی این سازوکار بپردازد.

روسیه و چین مخالفت خود را آشکارا با بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اعلام کرده‌اند. دولت‌های بریتانیا، آلمان و فرانسه در نامه‌ به شورای امنیت که جمعه ۱۸ سپتامبر، منتشر شد اعلام کردند تعلیق تحریم‌های ایران در چارچوب برجام، بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد یافت.

آلمان، بریتانیا و فرانسه خواهان ادامه تعلیق تحریم‌ها علیه ایران هستند

سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه که از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی (برجام) هستند، علیرغم مقاومت‌ها و مخالفت‌های ابرازشده از آمریکا خواهان آن شده‌اند، تحریم‌هایی که علیه ایران در چارچوب برجام به تعلیق درآمده‌اند، از تاریخ ۲۰ سپامبر به بعد نیز همچنان معلق بمانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی