فعالیت 1200 موکب اربعین در دهه دوم صفر/ 4 طرح جایگزین در ایام اربعین اجرا می‌شود


فعالیت 1200 موکب اربعین در دهه دوم صفر/ 4 طرح جایگزین در ایام اربعین اجرا می‌شود

جلال‌مآب با بیان اینکه 1200 موکب اربعین برای اجرای طرح‌های جایگزین پیاده‌روی اربعین اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: پویش‌های «مهر اربعین» و «حرم عشق» و کمک به بازسازی عتبات عالیات از جمله طرح‌های جایگزین اربعین پیش رو است که به دلیل کرونا لغو شده است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری «محمد جلال مآب»، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات پیرامون برنامه های مواکب اربعین حسینی صبح امروز (یکشنبه، 30 شهریور ماه) با حضور اصحاب رسانه های جمعی در محل این ستاد برگزار شد.

جلال مآب در این نشست با بیان اینکه این نخستین اربعینی است که بدون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار می شود، اظهار کرد: میزبان اصلی اربعین مردم و دولت عراق هستند و ما نیز در سال های اخیر توفیق داشتیم به این میزبانی کمک کنیم تا با شکوه بیشتری پیاده روی عظیم اربعین برگزار شود.

وی با اشاره به لغو راهپیمایی اربعین در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: آموزه های دینی ما بر ضرورت حفظ جان مردم تاکید دارد و به تناسب اعتقادات و ضرورت رعایت انسانیت امسال زائران ایرانی را به پیاده روی اربعین اعزام نمی کنیم و در تلاشیم برنامه های جایگزین را اجرا کنیم.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره برنامه های جایگزین راهپیمایی اربعین در سال جاری تصریح کرد: 1200 موکب مجوز اجرای این برنامه ها را دریافت کرده اند که در چهار محور کلی فعالیت می کنند، نخست تداوم رزمایش مواسات و کمک مومنانه از فروردین ماه و حسب فرمایش مقام معظم رهبری اجرا شده است، دوم پویش «مهر اربعین» به منظور تامین و توزیع لوازم التحریر برای دانش آموزان بی بضاعت و سوم پویش «حرم عشق» به منظور اختصاص کمک های مردمی مواکب به بازسازی اعتاب مقدسه عراق.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه اصلی ترین خدمت مواکب اربعین توسعه اماکن استقرار، غذاخوری ها، سرویس های بهداشتی و امثال آن است، این پویش را جایگزین برخی از خدمات موکب های اربعین کرده ایم و نهایتا و چهارمین اقدام جایگزین تامین زیرساخت های راهپیمایی اربعین در شهرها و نقاط مرزی است، مثل تامین آب آشامیدنی، یخ مورد نیاز زائران و غیره.

جلال مآب اعلام کرد: وزارت کشور و ستاد اربعین نیز در حال برنامه ریزی زیارت سراسری اربعین در اماکن باز با رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از تجمعات غیر ضرور هستند.

وی با بیان اینکه لغو حضور زائران اربعین در عراق تصمیم ستاد اربعین کشور نیز هست، ابراز کرد: ما مواکب را از برکات اربعین به منظور جهت دهی ظرفیت ها و خدمت رسانی به زائران می دانیم که ستاد بازسازی عتبات عالیات آنها را راهبری می کنند و تنها مرجع صدور مجوز فعالیت آنها نیز است.

جلال مآب با بیان اینکه مواکب اربعین دو کارویژه اصلی را دنبال می کنند، گفت: نخست میزبانی از زائران اربعین در کنار مردم عراق و دومین ماموریت کمک به مردم آسیب دیده در حوادث غیر مترقبه همچون سیل و زلزله است. چنانچه اولین بار به فرمان شهید حاج قاسم سلیمانی این موکب ها در خوزستان مستقر شدند و بعد باز هم به دستور شهید این کارکرد آنها توسعه داده شد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با بیان اینکه به مسئولان عراقی اعلام کرده ایم که مواکب ایرانی شرایط حضور در اربعین امسال را دارند، تاکید کرد: این مواکب هم می توانند حضور داشته باشند هم می توانند توان و خدمات لازم را عرضه بکنند لذا هر کمکی درخواست شود، آماده ارایه هستیم، هرچند تاکنون میسر نشده و قرار است از طریق چهار طرح مذکور از توان آنها استفاده کنیم.

وی با اعلام آمارهای کمک مواکب اربعین و مقابله با کرونا ابراز کرد: برخی از این موکب ها در قالب مواکب سلامت فعالیت شدند که ضد عفونی کردن معابر و خیابان ها بیش از سه هزار مرتبه، تولید مواد ضد عفونی کننده بیش از یازده هزار لیتر، تولید و توزیع بیش از دو و نیم میلیون لباس، بیش از دو و نیم میلیون دستکش و بیش از 15 میلیون ماسک از جمله خدمات آنها در طول مدت مقابله با کرونا بوده است.

جلال مآب با بیان اینکه فعالیت موکب های سلامت تا پایان کرونا و سفید شدن وضعیت سراسر کشور ادامه دارد، افزود: به همت این مواکب بیش از 400 هزار بسته معیشتی و بیش از یک میلیون پرس غذا نیز بین محرومان و نیازمندان توزیع شده است.

وی اعلام کرد: بیش از 600 موکب برای فعالیت های مقابله ای با کرونا مجوز گرفته و سازماندهی شده اند. بیش از 18 هزار نفر در بیش از 300 کارگاه برای این اقدامات انجام شده در موکب های سلامت فعال بوده و هستند.

جلال مآب با بیان اینکه روند ثبت نام و صدور مجوز مواکب اربعین به دلیل نامعلوم بودن وضعیت راهپیمایی در شرایط کرونایی امسال نیز انجام شد، گفت: 1200 موکب برای فعالیت هایی که بیان شد، ثبت نام کردند و سازماندهی می شوند که اوج فعالیت آنها 10 تا 20 صفر است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از دو هزار و 500 موکب برای خدمت در ایام اربعین مجوز دریافت کرده اند، ابراز کرد: کاهش این تعداد به 1200 مورد به دلیل شرایط کرونایی و لغو راهپیمایی اربعین است البته ما مواکب مختص بانوان نیز را فعال داریم که 10 درصد را به خود اختصاص داده اند البته در دیگر مواقع نیز بانوان حضور فعال دارند، چنانکه در سال های گذشته در بخش خدمات پزشکی بیشترین نیروهای فعال از بانوان بودند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه هیچ موکبی امکان استقرار در عراق و مسیر پیاده روی را ندارد، اظهار کرد: تا این لحظه هیچ اعزام موکبی تایید نشده و توافق برای حضور مواکب ایرانی در سطح وزرای کشور و بهداشت ایران و عراق صورت می گیرد.

وی ادامه داد: مواکب اربعین حسینی دارای پروانه و شماره ثبت هستند و ظرفیت شان مشخص است. همچنین بازرسانی در گمرک و نیز در عراق در پنج قرارگاه نجف، کربلا، سامرا، کاظمین و مسیر پیاده روی بر فعالیت آنها نظارت می کنند لذا تخلفات آنها بسیار محدود است و در صورت شناسایی برخورد می شود.

جلال مآب با بیان اینکه 1200 موکب ثبت نام شده برای اربعین امسال در سطح شهرها مستقر و فعال می شوند، گفت: در پویش مهر اربعین کمک های مردمی توسط استان های معین جمع آوری می شود و 50 درصد آن به استان متبوعه و 50 درصد دیگر در استان های محروم توزیع خواهد شد.

وی از دایمی کردن زیرساخت های اربعین در نقاط مرزی از طرقی همچون ساخت شهرک اربعین خبر داد و بیان کرد: با دیوان وقف شیعی عراق نیز برای ایجاد چنین زیرساخت هایی رایزنی کرده ایم.

جلال مآب با بیان اینکه باید زیرساخت های بهتری در نقاط مرزی عراق برای زائران فراهم شود، خاطرنشان کرد: طرح زیارت و روضه نیابتی را با استفاده از فضای مجازی و رسانه ای در اربعین امسال در بازه زمانی 10 تا 20 صفر اجرا می کنیم برای این طرح ظرفیت کمیته فرهنگی اربعین و افراد مستقر در حرم به کار گرفته می شود.

وی در پایان یادآور شد: مردم می‌توانند از طریق درگاه‌ www.atabat.org و نیز از طریق کدهای دستوری #۷۲* و نیز #۲۳۳* و یا از طریق ستادهای استانی کمک‌‌های خود برای بازسازی عتبات عالیات را واریز کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام