شجاعانه و براساس مکتب عاشورا در برابر تحریم‌ها و تهدیدهای دشمن خواهیم ایستاد


شجاعانه و براساس مکتب عاشورا در برابر تحریم‌ها و تهدیدهای دشمن خواهیم ایستاد

سخنرانان بعثه مقام معظم رهبری در پنجمین برنامه از سلسله برنامه‌های در مدرسه عاشورا اظهار کردند که شجاعانه و براساس مکتب عاشورا در برابر تحریم‌ها و تهدیدهای دشمن خواهیم ایستاد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، پنجمین برنامه از سلسله برنامه‌های در مدرسه عاشورا از سوی بعثه مقام معظم رهبری در سامانه مدیریت آموزش برگزار شد که در این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه به شیوه های رفتاری اباعبدالله الحسین علیه السلام در مواجه با افراد و اصناف مختلف پرداخت و گفت: سیدالشهدا در طول سفر به کربلا با افرادی روبه‌رو شدند که راه ضلالت و گمراهی را در پیش گرفته بودند، افرادی بودند که نیاز به ارشاد داشتند و کسی باید آن‌ها را امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد، به این افراد می‌گفتند که گرفتار منکرات شده‌اند. اصول و روشی در این زمینه در پیش گرفتند که باید برای ما و پیروان آن حضرت به عنوان سرمشق قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه امام حسین علیه السلام در این خصوص سه اصل را مدنظر قرار دادند، تصریح کرد: اصل اول این بود که امام امام حسین علیه السلام طبیب دوار بطبه بود. دومین اصل، اصل جوانمردی را در پیش گرفتند و اصل سوم در رفتار سیدالشهدا علیه السلام، برخوردهای عزتمندانه است. بنابراین امام حسین علیه السلام در مقابل افرادی که متحیر بودند، در مقابل آن‌ها از مرز جوانمردی عبور نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد خاطرنشان کرد: نمونه آن حربن یزید ریاحی است که در مقابل سیدالشهدا علیه السلام می‌ایستد و برای یزید شمشیر می‌زند. ما امروز به این برخوردهای جوانمردانه بسیار نیازمند هستیم. متاسفانه گاهی شاهد هستیم که همسایگانه نسبت به همدیگر و شرکای اقتصادی نسبت به همدیگر در این روزها به هم نامردی می‌کنند، اما امام حسین علیه السلام را ببینیم، چگونه برخورد می‌کند و کسی در مقابل ایشان ایستاده است، چگونه برخورد می‌کند.

وی با اشاره به اصل سوم در رفتار سیدالشهدا علیه السلام که برخوردهای عزتمندانه است، گفت: هرگز در رفتار و گفتار و کردار امام نسبت به کسانی که در مقابل امام هستند، التماس، تمنا و شکست را احساس نمی‌کنید. زیرا عزتمداری رکن رکین عاشورا است، امروز این عزتمندانه در جوامع شیعی و غیر شیعی همچنان خودنمایی می‌کند و آن عبارت از هیهات من الذله است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: حرکت امام حسین علیه السلام بر همین اصل و قاعده استوار است. بنابراین امام حسین علیه السلام برخوردهای بسیار عزتمندانه با دشمنان دارد و اگر می‌خواهد آن‌ها را به سوی حق ارشاد کند، این گونه نیست که برخورد غیرعزتمندانه باشد. با وجود اینکه به سیدالشهدا علیه السلام فشارهای اقتصادی، سیاسی و تحریمی بر آن تحمیل کردند، اما ایشان هرگز از مکتب و شعار خودش کوتاه نیامد و در برابر دشمن سر خم نکرد. این نشان عزت حضرت است.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام ناصر رفیعی از سخنرانان بعثه مقام معظم رهبری اظهار کرد: یکی از پیام‌های مهم کربلا، پیام شجاعت است، شجاعت صفت با ارزشی است که در همه ائمه موج می‌زند، یکی از ویژگی‌های امام معصوم این است که «اشجع الناس» شجاعترین مردم هستند.

وی افزود: گاهی زمینه بروز یک صفت ممکن است برای کسی فراهم نشود. مثل اینکه فردی رزمنده باشد، تا زمانی که جنگی رخ ندهد، نمی‌تواند این رزمندگی را نشان دهد، یا اینکه فردی بسیار صبور و بردبار است، اما مصیبتی و ناراحتی در زندگی او پیش نمی‌آید که آن حلم و بردباری را بروز بدهد.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: ائمه معصومین علیهم السلام همه شجاع و حلیم هستند؛ اما تفاوت امام حسین علیه السلام با سایر ائمه بزرگوار این است که در روز عاشورا زمینه بروز همه صفات و ارزش‌ها برای ایشان پیدا شد. یعنی در ساعات محدود زمینه‌ای پیدا شد که حلم، صبر، ایثار، عزت و شجاعت را نشان دهد؛ از این‌رو کربلا نمایشگاهی از صفات و ارزش‌های انسانی و الهی در ادوگاه حسینی است. نمایشگاهی است که بیشتر رذائل و زشتی‌ها در اردوگاه دشمن به نمایش گذاشته شد.

وی تصریح کرد: کربلا تقابل دو نوع تفکر و اندیشه، حسینی و یزدی است، دو اندیشه‌ای که امروز هم باقی و سرپاست، امروز هم در اردوگاه اسرائیل همان صفات یزدی را می بینیم و در اردو مومنان، موحدان و مظلومان ارزش های انسانی را مشاهده می کنیم. سیدالشهدا به قدری شجاع بود که در روز عاشورا کسی جرات نکرد، در مقابل او جنگ تن به تن کند، از راه دور به او حمله کردند، وقتی حمله می‌کردند، سرگردان می‌شدند.

در پایان این برنامه حجت الاسلام محمدمهدی ماندگا محمدمهدی ماندگار از دیگر سخنرانان بعثه مقام معظم رهبری گفت: یکی از درس های مکتب اباعبدالله نترسیدن است، بنابر آیات قرآن همه تلاش دشمن این است که انسان ها را بترساند، در حالی که نباید از دشمن ترسید.

وی افزود:، دشمن تمام تلاشش این است که سپاه حق را از کمی و مشکلات بترساند. اما وقتی به عاشورا نگاه کنیم، 72 نفر در مقابل 30 هزار نفر قابل مقایسه نیست، اما به قدری این کم در مقابل زیاد دشمن ایستادگی میکند که همه حیران می شود. زیرا کم به علاوه خدا از خیلی زیاد و منهای خدا قوی‌تر است. چون خدا بی نهایت است و هر عدد به بی‌نهایت متصل شود، بزرگ می‌شود و عددی نمی‌تواند مقابل آن بایستد.

این سخنران بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: تعداد یاران امام حسین علیه السلام در روز عاشورا در مقابل صف دشمنان بسیار کم بود، ولی چون به خدا و به بی نهایت متصل بودند، بسیار زیاد بودند، ولی دشمن تعدادشان بسیار زیاد بود، ولی منهای خدا بودند.

وی یادآور شد: در طول انقلاب اسلامی همیشه نیروهایمان کم بوده، ولی متصل به خدا بودیم، در دفاع مقدس نیروهایمان کمی بود، اما متصل به خدا و بعلاوه خدا بودیم در دفاع از حرم، در مقابل تحریم دشمن، کم هستیم ولی بعلاوه خدا هستیم. شیعیان در طول تاریخ مثل امام حسین که تعادشان کم بود ولی بعلاوه خدا بودند، مثل امت موسی، ابراهیم که تعدادشان کم بودولی بعلاوه خدا بودند، همیشه پیروز بودند.کربلا به ما آموخت که کم و بعلاوه خدا در مقابل زیاد منهای خدا حتما پیروز است.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند