نماینده مجلس: ثبت جهانی غار کرفتو گردشگری منطقه را توسعه می‌دهد


نماینده مجلس: ثبت جهانی غار کرفتو گردشگری منطقه را توسعه می‌دهد

سنندج - ایرنا - نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: ثبت جهانی غار کرفتو در یونسکو می‌تواند علاوه بر معرفی هرچه بیشتر این منطقه، زیرساخت‌های ارتباطی و گردشگری کردستان را نیز توسعه دهد.

به گزارش ایرنا محسن فتحی روز یکشنبه در دیدار با طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: گردشگری تاریخی در کرفتو ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی منطقه است و امیدواریم پیگیری لازم برای ثبت جهانی این غار نیز صورت گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری منطقه دیواندره افزود: غار کرفتو مجموعه از زیبایی‌های طبیعی و تلاش انسان‌های پیشین برای غلبه بر طبیعت و زندگی بهتر و ایمن تر است که به عنوان اولین آپارتمان مسکونی جهان شناخته می‌شود.

عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پیگیری ثبت جهانی کرفتو و تخصیص اعتبارات لازم برای آماده سازی آن را از طریق وزارتخانه دنبال می‌کنیم.

وی یادآور شد: کردستان ظرفیت‌های بسیاری برای ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی دارد که نیاز است وزارت میراث فرهنگی برنامه راهبردی و چشم اندازی مدون برای استفاده از این ظرفیت تدوین کند.

فتحی در این دیدار با تقدیر از تلاش معاونت میراث فرهنگی کشور و پایگاه منظر فرهنگی هورامان، از آمادگی مردم کردستان برای میزبانی از بازرس سازمان جهانی یونسکو خبر داد.

طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این دیدار به دفتر امور پایگاه‌های وزارتخانه دستور داد پرونده ثبت جهانی کرفتو در شورای سیاستگذاری مطرح شود.

غار کرفتو که در نزدیکی دیواندره قرار دارد از نوع غارهای آهکی و طبیعی بوده و به احتمال بسیار زیاد در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته است. این مکان که با شماره ۳۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در طول سال مورد بازدید بسیاری از علاقه‌مندان داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول