مجلس مقابل زیاده خواهی‌آمریکا بایستد


مجلس مقابل زیاده خواهی‌آمریکا بایستد

تهران- ایرنا- عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، تلاش رییس جمهور آمریکا در خصوص بازگرداندن تحریمهای ایران را تبلیغاتی و برای جلب نظر رای دهندگان در انتخابات پیش روی آمریکا دانست و گفت: همانطور که سنای آمریکا علیه ایران قانون مصوب کرده است بر مجلس یازدهم واجب است مقابل زیاده خواهی آمریکا بایستد

سیدناصر موسوی لارگانی روز یکشنبه در تذکر شفاهی در جلسه علنی مجلس اظهارداشت: رییس جمهور آمریکا به رغم مخالفت جامعه جهانی به صورت یکطرفه و با قلدری، مدعی بازگرداندن تحریم‌های منقضی شده شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران شده است و به زعم خود، مکانیسم توخالی ماشه را فعال کرده است.

وی با اشاره به بیانیه شب گذشته وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: کاخ سفید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به دنبال تبلیغات روانی است تا پس از جلب نظر سایر رای دهندگان یک دوره دیگر در قدرت باقی بماند. البته از نظر ما فرقی بین رییس جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه وجود ندارد و آنها به یک اندازه علیه ایران فعال هستند. اما ترامپ این روزها به دیوانه وار همه قواعد بین‌المللی را زیر پا گذاشته و امنیت نظام بین‌المللی از جمله خلیج فارس را به خطر انداخته است.

تلاش‌های ترامپ برای گرفتن عکس یادگاری با مقامات ایران به سنگ خورده است/ مجلس مقابل زیاده خواهی آمریکا بایستد

نماینده مردم فلاورجان اضافه کرد: تمام تلاش نیروهای آمریکایی برای گرفتن عکس یادگاری تبلیغاتی با مقامات جمهوری اسلامی ایران همچون سران خائن بعضی از کشورهای منطقه به سنگ خورده است و همین باعث شده ترامپ به تهدید روی آورده و تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را کلید بزند.

لارگانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی دارای حقوق مسلمی است و نمی‌تواند شاهد نقض برجام باشد و همانطور که سنای آمریکا علیه ایران قانون مصوب کرده است بر مجلس یازدهم واجب است که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب مقابل زیاده خواهی آمریکا بایستند.

رییس مجلس اصلاح قانون تجارت را ابلاغ کند

نماینده نجف آباد در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود به هیات رئیسه مجلس در خصوص اصل ۹۴ و ۹۵ قانون اساسی اظهارداشت: در مجلس دهم از پنج کتاب قانون تجارت، سه کتاب بعنوان اصلاح قانون تجارت مصوب و به شورای نگهبان ارسال شد تا در مدت ۱۰ روز این شورا جواب دهد. اما چند ماه از این موضوع گذشته و از آنجا که مدت زمانی قانونی به پایان رسیده است، باید رییس مجلس این سه قانون را به رییس جمهور ابلاغ کند.

ابوالفضل ابوترابی تصریح کرد: همه کشور و بخش‌های درمانی و بیمارستان‌ها درگیر کرونا هستند و پیش بینی‌ها در فصل پاییز حکایت از سختی شرایط دارد. اما دولت از مبلغی که از صندوق توسعه ملی برای درمان کرونا برداشت کرده است، فقط۳۰ درصد را به درمان این بیماری اختصاص داده است.

نماینده مردم نجف آباد از دیوان محاسبات کشور خواست در این باره ورود کرده که چرا این مبلغ به درمان کرونا اختصاص داده نشده است.

الهام آزاد نماینده مردم نایین هم در تذکر شفاهی خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در اصول ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی، توجه به سلامت و بهداشت مردم جامعه دیده شده است و در همه قوانین از جمله سند چشم انداز و برنامه توسعه پنج ساله بر عدالت تاکید شده است.

وی با بیان اینکه دولت مکلف است در همه زمینه‌ها از جمله درمان، پزشکی و دارو تجهیزات و امکانات را به صورت عادلانه در اختیار همه مردم سراسر کشور قرار دهد،‌ تصریح کرد: مردم نائین از این امکانات محروم هستند به طوری که بیماران برای درمان مجبور هستند به شهرستان‌های مجاور بروند تا از امکانات بهداشتی استفاده کنند.

آزاد از مسوولان در این زمینه خواست که پاسخگو بوده و بگویند چرا باید وضعیت بهداشت در نائین و جاده‌های مواصلاتی به این صورت باشد.

رییس جمهوری وزیر پیشنهادی صمت را معرفی کند

نماینده مرند و جلفا در تذکر شفاهی اظهارداشت: در وضعیت بحرانی بازار و شرایط معیشتی مردم، به نظر می‌رسد رییس جمهور عزمی برای معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ندارد و خواهش ما معرفی هر چه زودتر وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه است.

معصومه پاشایی در تذکری دیگر گفت: بانک‌ها که به جای سرمایه گذاری در تولید به سمت بازار غیرمولد رفتند. وقتی دولت سرمایه‌ها را به تولید نبرده و رد پای دولت در بازار سکه، ارز، بورس و مسکن دیده می شود،‌ چگونه از مردم انتظار دارید که نقدینگی را به تولید اختصاص دهند؟

نماینده مردم جلفا در تذکری دیگر در خصوص دولت الکترونیک اظهارداشت: دولت در تکمیل سامانه‌های یکپارچه سازی طبق قانون برنامه ششم و نقشه راه برای تولید و پردازش داده‌ها کم کاری کرده است. در حالی که درمان اقتصاد ساماندهی سامانه‌ها شفافیت اقتصاد است.

نهاده‌های دپو شده در گمرکات قارچ گرفته است

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری گفت: نهاده‌های کشاورزی ۵ تا ۶ برابر افزایش قیمت داشته و این نهاده‌ها در گمرک ها کشور بر اثر ماندن زیاد دچار قارچ زدگی می‌شود که برای دام و طیور بیماری زا است.

سید کاظم دلخوش درباره اعلام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر گرفتن مجوز برای درختان دست کاشت مانند صنوبر،‌ گفت: در تاریخ سابقه نداشته کشاورزی که در زمین خود درخت می‌کارد برای این موضوع پروانه بگیرد جهاد کشاورزی برای جلوگیری از این موضوع اقدام کند.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر دلخوش گفت: از دپوی موادغذایی و نهاده‌های دامی درگمرکات گزارش‌های بدی دریافت شده است و از معاون پارلمانی رییس جمهور می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کند.

نماینده مردم مشهد و کلات خاطرنشان کرد: گرانی سویا و سایر نهاده‌ها مانند ذرت سبب ایجاد بازار سیاه شده است و از آنجا که فروش در بازار سیاه به صرفه است دیگر برای کشاورزان کشت این نهاده‌ها به صرفه نیست و نیاز به پیگیری جدی دارد و لازم است نتیجه پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی به صحن علنی گزارش شود.

بیشتر دانش آموزان شبستر در کانکس درس می‌خوانند

نماینده شبستر هم در تذکر شفاهی خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در بند ۹ اصل ۴۳ قانون اساسی برای افزایش تولیدات کشاورزی و صنعتی، جهت تامین نیازهای عمومی کشور و خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانگان، تاکید شده است. اما ۸۰ درصد نهاده‌های دامی از خارج کشور تامین می شود، چرا رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به اجرای این اصل مهم توجه نمی‌کنند؟

جعفر راستی با اشاره به اصل سی ام قانون اساسی مبنی بر وظیفه دولت برای ارائه امکانات آموزشی رایگان به همه تا پایان دوره متوسطه یادآور شد: چرا بعد از ۴۲ سال، در تعدادی زیادی از روستاهای کشور دانش آموزان به جای مدرسه در کانکس درس می خوانند. حدود ۸۰ درصد مدارس شبستر توسط خیرین ساخته شده، پس سهم دولت و آموزش و پرورش کجاست.

وی خاطرنشان کرد: مگر رسالت اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران گسترش عدالت نیست. از رییس جمهور می‌خواهم به این اصل بسیار مهم توجه کرده و مسوولان مربوطه را ملزم به اجرای کامل اصل سی ام قانون اساسی کند.

چرا کمیسیون برنامه و بودجه لایحه حمایت از زنان را تصویب نمی‌کند

نماینده مردم نیشابور و فیروزه هم در تذکر شفاهی خود در صحن علنی مجلس گفت: نمایندگان فقط به دولت تذکر ندهند بلکه عمل خود را هم در نظر بگیرند. پیش از این در مجلس دهم نوشته شد که زنان سرپرست خانوار با جمعیت سه میلیونی از مهمترین گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه هستند. اما این ماده در قانون به نوعی نگارش شده که باید به تصویب مجلس برسد.

هاجرچنارانی با بیان اینکه کمیسیون‌های تخصصی مجلس عملکرد خود را درباره شرایط سخت کشور در بخش‌های مختلف اعلام کنند، تصریح کرد:‌ اگر نهاده‌های دامی و کود گران شده است، کمیسیون کشاورزی پاسخ دهد که چه کرده است. همچنین سایر کمیسیون‌ها مانند آموزش و پرورش، بهداشت و صنایع بگویند برای شرایط سخت کشور چه کاری انجام دادند؟

وی با انتقاد از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که لایحه‌ای که چهار سال برای آن زحمت کشیده شده است، برگشت داده و تصویب نمی کند، افزود: تذکر جدی جامعه زنان جمهوری اسلامی و زنان مجلس است که باید با قید فوریت این لایحه به تصویب برسد تا برای توانمندسازی زنان بودجه اختصاص داده شود.

چنارانی خاطرنشان کرد: امروز اداره زندگی حتی برای زن و شوهری که هر دو درآمد ثابت دارند،‌ سخت شده است ولی در مجلسی که به دنبال گرفتن رای از ۵۰ درصد جمعیت زمان کشور است، لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار، بی سرپرست و بد سرپرست در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب نمی‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟