نسل‌های جدید واکسن کرونا، ظرفیت تولید بالایی خواهند داشت


نسل‌های جدید واکسن کرونا، ظرفیت تولید بالایی خواهند داشت

دیناروند گفت: نسل‌های جدید واکسن کرونا، ظرفیت تولید بالایی خواهند داشت که امیدواریم در سال 2021 به مرحله واکسینه سازی مردم برسند.

نسل‌های جدید واکسن کرونا، ظرفیت تولید بالایی خواهند داشتبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رسول دیناروند، رئیس کمیته فناوری و علوم زیستی بنیاد مصطفی (ص) در سومین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) با بیان اینکه در ساخت واکسن چند استراتژی بیشتر نداریم، اظهار کرد: در ایران زیرساخت تولید واکسن با ویروس ضعیف شده است که یک روش قدیمی محسوب می‌شود. واکسن‌های مدرن‌تر بر مبنای DNA , RNA هستند که زیر ساخت تولید واکسن با فناوری مدرن RNA درحال حاضر در ایران وجود ندارد.

او ادامه داد: برای شکست کرونا و ایجاد ایمنی در جامعه باید ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کنیم. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که می‌تواند دو میلیارد دوز واکسن را از سال ۲۰۲۱ به کشورهای ضعیف با قیمت مناسبی بفرستد البته واکسن‌های تولید شده در روسیه و چین تاییدیه‌های فاز ۳ را طی نکرده‌اند و باید توجه داشت که زمانی واکسن بی خطاست که در فاز سوم و در جمعیت بالا تزریق شود.

رئیس کمیته فناوری و علوم زیستی بنیاد مصطفی (ص) افزود: همچنین در کشورهای دیگر، نسل‌های جدیدی از تولید واکسن را پیش گرفته‌اند که پیشرفت آنها شاید کند باشد، ولی ظرفیت تولیدشان بالا می‌رود؛ نسل‌های جدید واکسن ظرفیت تولید بالایی خواهند داشت که امیدواریم در سال ۲۰۲۱ به مرحله واکسینه سازی مردم برسند.

دیناروند بیان کرد: فایزر و فوسان چین توانایی تولید واکسن با دوز بالا را دارند و بخش پژوهشی محول شده است. شرکت بایوانتک و مدرنا در تولید MRNA فعالیت می‌کنند. ساخت واکسن بایوانتک در اکتبر به پایان می‌رساند و می‌تواند تا پایان ماه مذکور، تاییده‌های لازم را بگیرد.

رئیس کمیته فناوری و علوم زیستی بنیاد مصطفی (ص) تصریح کرد: ممکن است تا پایان سال جوامع کمی به واکسن دسترسی پیدا کنند. احتمال داده می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم دنیا واکسن کرونا را تزریق کنند.

بیشتر بخوانید

وضعیت قرمز کرونایی شهر تهران؛ شیب تند آمار مبتلایان به کرونا

او با تاکید براینکه کرونا ادامه دارد و تمام نشده است، گفت: تا تزریق واکسن و قطع زنجیره انتقال، زمان زیادی باقی مانده است. اگر مردم ماسک بزنند و فاصله مناسب را رعایت کنند، در مقابله با کرونا موفق خواهیم شد.

رئیس کمیته فناوری و علوم زیستی بنیاد مصطفی (ص) با طرح این سوال که چرا باید روزی ۱۶۰ فوتی داشته باشیم، گفت: به حدی این میزان مرگ و میر ادامه دار شده که آمار فوت برایمان عادی و تبدیل به عدد شده است.

دیناروند بیان کرد: جهش‌های کوچکی که در ویروس کرونا رخ داده، تغییری در ماهیت ویروس کرونا ایجاد نکرده است. برخی معتقدند که از دسامبر یا سپتامبر سال گذشته، ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس