غربالگری سل ویژه اتباع خارجی ساکن در سیستان و بلوچستان آغاز شد


غربالگری سل ویژه اتباع خارجی ساکن در سیستان و بلوچستان آغاز شد

زاهدان- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از آغاز برنامه غربالگری و بیماریابی سل در بین اتباع خارجی مقیم سیستان و بلوچستان از امروز یکشنبه به مدت یک ماه خبر داد.

دکتر سید محمد هاشمی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ترددهای غیرقانونی مرزی در سیستان و بلوچستان یکی از معضلات و عوامل بروز بیماری‌های واگیر است، اظهارداشت: بیشترین تعداد اتباع غیر ایرانی در این استان خواهران و برادران افغانستان بوده که بر اساس برآوردهای اولیه بیش‌از ۷۰ هزار نفر هستند.
وی ادامه داد: ملاک عمل ما در غربالگری اتباع افغانستان جمعیت قانونی ساکن در سیستان و بلوچستان است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: بر اساس رویکردهای انسانی نظام جمهوری اسلامی برخی از اتباع افغانستان از ابتدای آغاز جنگ در کشورشان میهمان ما بودند و خدمات یکسان و برابری را در همه زمینه‌ها و در حوزه سلامت نیز به آنان ارائه و تمام خدمات بهداشتی و پیشگیری مثل واکسیناسیون و مراقبت‌های مادر و کودک همانطور که رایگان به ایرانیان ارائه می‌شود به دیگر اتباع ساکن در کشور نیز این خدمات ارائه شده است.
وی بیان کرد: در سال‌های وقوع جنگ در افغانستان از طرف نهادهای بین المللی مساعدت‌هایی انجام می‌شد ولی سال‌هاست که هزینه‌های درمانی این افراد بر دوش خودشان و یا بیمارستان‌های ما است و در طی ۲ سال اخیر بر اثر حوادث ترافیکی اتباع کشورهای همسایه در جاده‌های استان بیش‌از ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه بر نظام سلامت تحمیل شده است.
هاشمی اظهارداشت: این طرح کشوری با حمایت گلوبال فاند سل در حال انجام بوده و همزمان در ۲ کشور افغانستان و پاکستان نیز در حال اجراست.
وی افزود: خدمات درمانی و تشخیصی و بررسی اطرافیان با بیماران کشف شده مانند روال معمول خدمات ارائه شده در برنامه سل رایگان و بصورت فعال خواهد بود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: حفظ شاخص‌های کمیت و کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی در حد بالاتر از حد انتظار کشوری طی ۲۰ سال اخیر اخذ رتبه عالی در کنترل کیفی خدمات تشخیصی آزمایشگاه مرجع سل از آزمایشگاه ملی سوئد، برگزاری کمپین آموزش، اطلاع رسانی و غربالگری سل در حاشیه شهر زاهدان و آغاز ساخت مجموعه آموزشی تحقیقاتی و درمانی سل مقاوم به درمان در بیمارستان بوعلی زاهدان از مهمترین دستاوردهای سل در حوزه این دانشگاه در این چند سال اخیر بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس