تذکرهای سلسله‌وار شورای‌شهری‌ها به شهردار تهران


تذکرهای سلسله‌وار شورای‌شهری‌ها به شهردار تهران

تهران- ایرنا- عصاره جلسه دویست و سی‌وهفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران را می‌توان در تذکرهای اعضای شورا به شخص شهردار در موضوعات مختلف عنوان کرد؛ اقدامی که شاید کمی دیرهنگام آغاز شده باشد اما بازهم بخشی از دغدغه های شهروندان را بیان می کند.

این جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران امروز، یکشنبه در حالی برگزار شد که به نظر می‌رسید اعضای شورای شهر دل پری از عملکرد شهرداری دارند و این موضوع را می‌توان در تذکرهای آنان نیز مشاهده کرد.

«مرتضی الویری» در اولین گام با بیان اینکه یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت به دلیل ارائه نشدن وثیقه در بانک رفاه کارگران معطل مانده‌ است، از شهردار تهران خواست که در این باره به شورا گزارش بدهند.

او در تذکری خطاب به مسئولان مالی و اقتصاد شهری شهرداری بیان کرد: به استناد بند د تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور به شهرداری تهران اجازه داده شده بود با تایید وزارت کشور و با رعایت تمامی قوانین و مقررات نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان اقدام کند و قرار بود این اوراق برای اجرای طرح‌های حمل و نقل عمومی شهر تهران با ارائه مطالعات توجیهی مطابق ضوابط و با رعایت طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران و سایر قوانین و مقررات فرادستی استفاده شود.

این عضو شورا ادامه داد: این در حالی است که به فصل پاییز و افزایش فرآیند آلودگی هوا و لزوم تقویت و توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت شبکه اتوبوس و مترو نزدیک شده‌ایم در حالی که به دلیل عدم ارائه وثیقه‌های لازم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت فروخته شده در نزد بانک رفاه کارگران باقی مانده‌است.

الویری خطاب به مسئولان شهرداری تصریح کرد: تا یک هفته آینده گزارشی در این باره به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کنید.

چراغ دوم در این زمینه را حجت نظری عضو جوان شورای شهر روشن کرد و به سازمان بوستان‌های شهرداری برای تردد موتورسیکلت‌ها در پارک‌ها و بوستان‌های شهری تذکر داد.

او گفت: تردد موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها بارها و بارها از سوی مردم به بنده منتقل شده و من سعی کرده‌ام تا به شکل تذکر موردی به مسئولان مربوطه آن را حل و فصل کنم اما گویا مساله ورود موتورسیکلت‌ به پارک‌ها به معضلی بدل شده است که مختص به یک یا دو پارک نیست.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، متاسفانه شهروندان بسیاری از تردد موتورسیکلت در پارک‌ها و بوستان‌های شهری گلایه دارند و عجیب‌تر آنکه درصد قابل توجهی از این موتورسیکلت‌ها، نه موتورسیکلت متعلق به شهروندان بلکه موتورهای مربوط به متصدیان و نگهبانان پارک است که بعضا به شکل بدی هم اقدام به راندن این وسیله می‌کنند.

نظری افزود: منکر ضرورت استفاده از موتورسیکلت برای مواقع ضروری و تامین امنیت در پارک نیستم اما هیچ ضرورتی ندارد که نگهبانان پارک‌ها و مسئولان مربوطه بخواهند با موتورسیکلت در محوطه داخلی بوستان‌ها گشت‌زنی کنند؛ چه برسد به اینکه بخواهند با سرعتی نامناسب نیز درون پارک‌ها تردد کنند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: عجیب‌تر اینکه شهردار تهران که خود، شهروندان را به استفاده از دوچرخه تشویق می‌کند، چگونه هنوز نتوانسته زیرمجموعه خود را برای حفظ جان و امنیت خاطر شهروندان مجاب کند که به‌جای موتورسیکلت، از دوچرخه برای تردد در پارک‌ها استفاده کنند؟

روند بازسازی میدان حسن‌آباد کُند است

از سوی دیگر عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران هم طی تذکری با بیان اینکه یک سال از حادثه آتش سوزی میدان تاریخی حسن آباد می گذرد، از کُندی روند بازسازی این میدان انتقاد کرد.

زهرا نژادبهرام توضیح داد: حدود یک سال پیش، آتش سوزی در قسمتی از جداره میدان حسن‌آباد تهران اتفاق افتاد؛ خوشبختانه با حضور به موقع آتشنشانان این حادثه ناگوار تلفات جانی نداشت اما آسیب جدی به بخش قابل توجهی از میدان حسن آباد به عنوان یک اِلمان شهری مهم در بخش مرکزی شهر تهران وارد کرد.

او ادامه داد: از فروردین ماه ۱۳۷۷ میدان حسن آباد و ساختمان‌های پیرامون آن به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما در حال حاضر، این میدان وضعیت مناسبی ندارد زیرا عملیات مرمت و بازسازی جداره‌های این میدان از سرعت کافی برخوردار نیست.

به گفته نژادبهرام، بعد از حادثه آتش سوزی سال گذشته، بنرهایی با تصویرهای قدیمیِ میدان حسن‌آباد روی بناهای سوخته نصب شد تا به‌طور موقت چهره سیاه‌شده میدان را بپوشاند اما با گذشت یکسال از این حادثه انتظار مردم تهران برای برداشتن بنرهای نصب‌شده مقابل دیوارهای سوخته و آسیب دیده و مرمت بناهای تخریب شده است که هنوز به پایان نرسیده است.

او یادآور شد: این در حالی است که برای مرمت و نوسازی بخش حادثه‌ دیده حتی از دفتر ریاست جمهوری هم دستوراتی صادر شد که حکایت از اهمیت این بنای تاریخی داشت و همه انتظار داشتند با توجه به این تأکیدات، روند مرمت میدان و تغییر کاربری ملک آتش‌گرفته با سرعت بیشتری دنبال شود.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: مدیران شهرداری تهران تاکنون طی مصاحبه های متعدد بیان کرده اند که قرار بوده دانشگاه تهران با تشکیل کارگروهی روند مرمت این ساختمان را دنبال کند و از سوی دیگر مقرر بود که بعد از تشکیل این کارگروه مسابقه‌ای برای طراحی ساختمان برگزار کنند که این کارها به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها متوقف شده است.

وی خاطرنشان کرد: کار آواربرداری داخل ساختمان به اتمام رسیده و باید مرمت این ساختمان در اسرع وقت آغاز شود در غیر این صورت، با توجه به قدمت این بنا ممکن است گذشت زمان و فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف و باران سبب آسیب‌های بیشتر به سازه این ساختمان تاریخی ارزشمند شود.

وی ادامه داد: برغم پیگیری‌های شهرداری تهران برای متقاعد ساختن مالک ساختمان به تغییر کاربری از تجاری به فرهنگی، همچنان این مهم میسر نشده و اما این موضوع نباید روند مرمت و بازسازی میدان حسن آباد را متوقف کند. نژادبهرام از شهردار تهران خواست که ضمن مذاکره و مساعدت با مالک ساختمان موردنظر که مرمت داخل و نمای پشتی ساختمان را بر عهده دارد، با همکاری دانشگاه تهران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرآیند مرمت این بنای تاریخی و اتمام آن در اسرع وقت به پایان برساند.

تسریع در ارسال اساسنامه سازمان‌های شهرداری تهران

همچنین نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم در جلسه امروز شورا از شخص شهردار و معاونش درخواست کرد: در اسرع وقت نسبت به ارسال اصلاح ساختار سازمانی شهرداری اقدام کنید چرا این وقت‌کشی‌ دون شان شما و قابل قبول نیست.

سیدحسن رسولی افزود: بر اساس مصوبه شماره ۲۵۹۵ شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری مکلف شده حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن مصوبه(اسفند سال ۹۸) نسبت به بازنگری اهداف، ماموریت‌ها، آیین‌نامه‌های مالی- معاملاتی و اداری و استخدامی کلیه سازمان‌های تحت پوشش اقدام کرده و طی لوایح تقدیمی، مصوبات قانونی مربوطه را از شورای اسلامی شهر تهران دریافت کند.

او ادامه داد: متاسفانه با گذشت تقریبا ۹ ماه از موعد مذکور نه تنها اقدامی انجام نشده بلکه با ارسال لایحه‌ غیر مستند که کلیات آن با رای اکثریت اعضا رد شد نسبت به اجرای مصوبه مذکور تعلل می‌شود.

رسولی خاطرنشان کرد: برای آخرین بار نسبت به بی‌توجهی انجام شده در این خصوص تذکر می‌دهم و از آقای شهردار و معاون مالی شهرداری انتظار دارم در اسرع وقت نسبت به انجام این وظیفه اقدام کنند چراکه این فرافکنی‌ها و وقت‌کشی‌ها دون شان شما و قابل قبول نیست.

شهردار تهران بابت آزمون استخدام دستیار مدیران شهری تذکر گرفت

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر اسلامی تهران نیز نهیبی به شهرداری زد و در تذکری اعلام کرد: شهرداری تهران در آزمون استخدام دستیار مدیران شهری به جذب تحصیل‌کرده‌های رشته محیط‌زیست بی‌توجهی کرده‌است.

زهرا صدراعظم نوری توضیح داد: در بودجه شهرداری بعد از حوزه حمل و نقل که بیشترین بودجه را به خود اختصاص می دهد، حوزه خدمات شهری و ایمنی بیشترین بودجه را دارد و تقریبا از کل بودجه حوزه‌ها، ۲۰.۸ آن مربوط به حوزه خدمات شهری و مدیریت بحران است.

او ادامه داد: اما در بین رشته‌های مورد نیازی که برای آزمون دستیاری شهرداری تهران اعلام شده، علوم اقتصادی، علوم اجتماعی، مدیریت، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی ارتباطات، معماری و شهرسازی مشاهده می‌شود و رشته‌هایی که مربوط به حوزه محیط زیست، ایمنی، خدمات و فضای سبز است در این لیست اصلا قرار ندارد.

نوری با تاکید بر اینکه رشته‌های گروه محیط زیست باید در گروه درخواست‌های شهرداری تهران باشد، بیان کرد: اینها رشته‌هایی است که حتما باید جزو درخواست‌ها باشد؛ رشته محیط زیست با گرایش آب، زیست شناسی گیاهی، مهندسی ایمنی، مهندسی طراحی محیط زیست، مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست، مهندسی آبخیزداری، مهندسی فضای سبز از مواردی است که باید در این آزمون به آنها توجه می‌شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات ایمنی شورای شهر تهران گفت: جای تعجب دارد که برای حوزه‌ای که بخش عمده‌ای از اعتبارات و ماموریت های شهری در آن انجام می شود در آزمون استخدامی اصلا توجهی نشده‌است.

او با اشاره به اینکه قرار است شهرداری تهران به زودی آزمون استخدام دستیاران مدیران شهری را برگزار کند، افزود: چطور ما تعدادی دستیار را جذب می‌کنیم و اصلا این رشته‌ها را در نظر نمی‌گیریم.

شهردار تهران در مورد املاک این نهاد به مردم گزارش دهد

شاید مهمترین تذکر و انتقاد از شهردار تهران را رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مطرح کرد؛ محمدجواد حق شناس در جلسه امروز شورای شهر با اشاره به ضرورت باز پس گیری املاک به ناحق واگذار شده شهرداری گفت: لازم است شهردار درباره اقدامات انجام شده در این خصوص گزارشی ارائه کند.

او توضیح داد: موضوع املاک نجومی، واگذاری‌ها برای بهره برداری بی حساب در دوره مدیریت شهری گذشته وضرورت باز پس‌گیری املاک به ناحق واگذار شده شهرداری از دغدغه اصلی اعضای شورای شهر پنجم از آغاز فعالیت بوده اما با گذشت سه سال و با وجود همه تاکیدات و پیگیری‌ها نه تنها اقدام مشهود و موثری که قابل دفاع باشد از طرف شهرداری در این خصوص به عمل نیامده بلکه اقدام رئیس سابق سازمان املاک شهرداری در ارسال گزارش وضعیت املاک به اعضای شورا نیز با برکناری وی از این مسئولیت هم زمان شد.

حق شناس ادامه داد: هنوزهم با وجود گذشت سه سال از فعالیت مدیریت شهری تقریبا هیچ تغییری در وضعیت نابسامان املاک شهرداری تهران به وجود نیامده و ظاهراً بخش قابل توجهی از املاک شهرداری بعضاً چندین سال و کماکان در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیر سازمانی شهرداری است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، حتی برخی از املاک شهرداری ناشناخته و برخی هم به دلایل مختلف در فهرست املاک وارد نشده است و از این رو، گویا شهامت، عزم و اراده و توانایی لازم برای به سرانجام رساندن این موضوع در شهرداری وجود ندارد.

او با بیان اینکه پاسخ شهردار در قبال این دغدغه اعضای شورای شهر غیرمرتبط و غیر قابل قبول است، خاطرنشان کرد: حناچی باید در اسرع وقت نسبت به ارائه گزارش برای ساماندهی موضوع اقدام کند.

وضعیت استفاده از منابع آب در بوستانهای تهران وخیم است

شهربانو امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در تذکری خطاب به شهردار گفت: پیمانکاران شهرداری برای صرفه‌جویی در مصرف آب آموزش ندیده اند و وضعیت استفاده از منابع آب وخیم است.

او افزود: وقتی با همکاران شورای شهر در حال جمع کردن ته سیگار در خیابان ولی عصر بودیم تعدادی از کارگران فضای سبز شرکت‌های پیمانکار شهرداری با سهل‌انگاری مشغول شست و شوی درختان پارک ملت با آب بودند به طوری که آب فراوانی بر روی زمین جاری شده‌بود.

امانی خطاب به شخص شهردار تهران گفت: جناب آقای شهردار پیمانکاران شما دلشان به حال شهر نمی‌سوزد.

او تاکید کرد: بر اساس مواد پنجاه و هفتم و هفتاد و یکم برنامه پنج ساله سوم، مقرر شد شهرداری تهران اقدامات لازم در خصوص مدیریت منابع آب و کاهش مصرف آن و همچنین آموزش شهروندان در این راستا را انجام دهد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ابتدا باید شهرداری نیروهای پیمانکاری خود در این زمینه را آموزش دهد، گفت: آموزش شهروندان پیشکش. بر اساس گزارش‌های دریافتی دستورالعمل‌های فراوانی در راستای حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی آب از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز به مناطق ابلاغ شده است اما متأسفانه عدم اعتقاد و نظارت شهرداران مناطق، باعث هدر رفت این سرمایه حیاتی و ملی شده است.

مسجدجامعی: ۲ تکیه تهران احیا شود

همچنین احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای شهر هم در تذکری دیگر بر لزوم احیای دو تکیه سنتی تهران تاکید کرد.

او با اشاره به در پیش بودن هفته تهران، گفت: قرار بود خانه اتحادیه به عنوان خانه تهران در نظر گرفته شود که این خانه مرکزیت یا پاتوقی برای افراد دغدغه‌مند به مسائل تهران باشد و امسال سال آخر شورای پنجم است و بهتر است این موضوع با جدیت بیشتری دنبال شود.

مسجدجامعی ادامه داد: با توجه به تقارن هفته تهران و اربعین حسینی لازم است دو تکیه سنتی «دولت» و «خانم» که توسط خواهر شاه طهماسب ساخته شد، احیا شود.

ایجاد سمن سرا در مناطق، مغایر با مصوبه شورای شهر است

همچنین ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در تذکری ایجاد سمن سراها در مناطق شهرداری را مغایر با مصوبه شورا دانست و گفت: تعجب میکنم چطور برخلاف مصوبات و بدون اطلاع سایر اعضای ستاد، این کار انجام می شود.

تذکر آخر اما توسط محمدعلیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران داده شد.

او خطاب به رسولی دیگر عضو شورا که انتقاداتی را نسبت به کارکرد و کارآمدی نیروهای شهرداری مطرح کرده بود، گفت: شائبه‌ای در صحبت های شما درباره کارآمدی نیروهای شهرداری وجود داشت که باعث برخی سوءتفاهم‌ها شده است اما با شناختی که از شما دارم مطمئنم منظورتان زیرسوال بردن خدمات کارکنان زحمت‌کش شهرداری تهران نبوده است.

علیخانی خاطرنشان کرد: اینجانب که از کارمندان با سابقه شهرداری تهران هستم، شاهدم که در این چند سال این مجموعه پرافتخار مدیرانی را براساس شایسته سالاری تربیت کرده‌است و این نیروها برای این کشور منشا اثر و خدمت بوده‌اند.

او تصریح کرد: نگاه جمعی شورای شهر پنجم این است که کارشناسان نخبه فراوانی در بدنه شهرداری تهران وجود دارد.

هاشمی: ۱۰۰ تذکر اعضای شورای شهر به شهردار تهران بی‌پاسخ مانده است

بحث تذکرات به شهرداری تهران در جلسه امروز شورای شهر آنقدر داغ بود که رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در پایان جلسه در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد.

محسن هاشمی با بیان اینکه طی سه سال گذشته ۷۰۰ تذکر به شهرداری تهران داده شده، گفت که از این تعداد حدود ۱۰۰ تذکر بی‌پاسخ مانده است.

او توضیح داد: پاسخ شهرداری به بخشی از تذکرها نیز اعضای شورای شهر را قانع نکرده که این موضوع را در جلسه هم‌اندیشی با شهردار تهران که صبح امروز نزدیک به ۲ ساعت طول کشید، مطرح کردیم.

هاشمی یادآور شد: با شهردار صحبت کردیم که در سال آخر شورای پنجم، تذکرها عملیاتی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مورد آزمون استخدامی شهرداری تهران و جذب نیروی جدید با توجه به مشکلات اقتصادی نیز گفت: سالانه ۶ درصد نیروهای شهرداری براساس برنامه سوم شهرداری و قانون برنامه بودجه باید کاهش یابد و از طرفی امکان جذب نیروی جدید نیز وجود دارد به طوری که برآیند ورود و خروج نیروها باید کاهش سالانه چهار درصدی نیروها باشد.
او بیان کرد: از زمان آغاز شورای پنجم، ‌ تعداد نیروهای شهرداری ۷۰ هزار نفر بود که الان به کمتر از ۶۲ هزار نفر رسیده و شهرداری در این زمینه رویکرد مناسبی داشته است.

به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز ۲ فوریت طرح تقویم جلسات شورا در نیمه دوم سال را تصویب کردند و با پیشنهاد «زهرا صدراعظم نوری» رییس کمیسیون سلامت شورای شهر جلسات فوق‌العاده برای بررسی باغات برگزار می‌شود.

همچنین با پیشنهاد «محمدجواد حق‌شناس» رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، جلسات سه‌شنبه که قرار است به موضوع باغات اختصاص داده شود و مصوبات نام‌گذاری نیز اعلام و بررسی می‌شود.

از سوی دیگر نیز اعضای شورای اسلامی شهر تهران کلیات طرح «الزام شهرداری به تهیه رمزینه» را تصویب کردند که بر اساس آن باید ظرف ۲ ماه کد پاسخ سریع یا Q.R.Code برای آثار معماری ارزشمند معاصر، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران اختصاص یابد.

این «رمزینه» در کنار درختان و اماکن شهری واجد ارزش نصب می‌شود تا اطلاعات مربوط به آنها از طریق اسکن با گوشی در دسترس مردم قرار بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عجیب ترین جاده جهان را تماشا کنید!