چگونه یک متن را به صورت حرفه ای ترجمه کنیم؟


چگونه یک متن را به صورت حرفه ای ترجمه کنیم؟

سلامت نیوزسفارش ترجمه تخصصی آنلاین متون مختلف این روزها به یکی از اساسی ترین نیازهای دانشجویان و اساتید تبدیل شده است. این موضوع باعث شده تا ترجمه به صورت یک شغل در بیاید.اما نکته مهم نکاتی است که برای ترجمه یک متن باید مد نظر قرار دهیم. به گزارش سلامت نیوز، بسیاری از مترجمان حرفه ای دستورالعمل هایی را مورد توجه قرار میدهند تا بتوانند در...

سلامت نیوزسفارش ترجمه تخصصی آنلاین متون مختلف این روزها به یکی از اساسی ترین نیازهای دانشجویان و اساتید تبدیل شده است. این موضوع باعث شده تا ترجمه به صورت یک شغل در بیاید.اما نکته مهم نکاتی است که برای ترجمه یک متن باید مد نظر قرار دهیم.

به گزارش سلامت نیوز، بسیاری از مترجمان حرفه ای دستورالعمل هایی را مورد توجه قرار میدهند تا بتوانند در نهایت متن را به گونه ترجمه کنند که مفهوم اولیه را حفظ کرده باشد.

اصول و قواعد ترجمه را فرا بگیرید

ترجمه قواعد و اصولی دارد. اگر شما در سطح ابتدایی آشنایی با زبان انگلیسی هستید، نمی توانید لقب مترجم را به خود بدهید. یک ترجمه خوب باید بر اساس دستور زبان های زبان مبدا و مقصد نوشته شود و فردی که ترجمه را انجام می دهد باید با اصول ترجمه آشنا باشد.

بسیاری از مترجم های حرفه ای در دانشگاه ها تحصیل کرده اند و تجربیات خوبی را در این زمینه دارند. البته در این بین افرادی نیز وجود دارند که به صورت آکادمیک این فعالیت را آموزش دیده اند.

ترجمه را با متون عمومی آغاز کنید...

تمام مترجمان حرفه ای روزی در دسته مترجم کتاب مبتدی بوده اند. اما با کسب مهارت های اصولی توانسته اند تا در این زمینه دانش کافی را به دست آورده و اکنون به آن به عنوان یک شغل به آن نگاه کنند.

تحصیلات آکادمیک یا دانشگاهی می تواند به شما کمک کند تا اصطلاحات آن را یاد بگیرید و در نهایت بتوانید ترجمه صحیح و درستی داشته باشید. اگر تازه در اول راه هستید پیشنهاد می کنیم که ترجمه از متون عمومی را آغاز کنید و پس از کسب مهارت و تجربه به سراغ متون تخصصی بروید.

چگونه یک متن را به صورت حرفه ای ترجمه کنیم؟

مفهوم ترجمه را درک کنید

یکی از مواردی که باید در ترجمه یک متن مورد توجه قرار دهید، مفهومی است که آن متن به شما می رساند. اغلب مترجمان بر این باورند که بهتر است یک مفهوم از متن را بر روی صفحه کاغذ بیاورید. ممکن است بخشی از متنی که قصد ترجمه آن را دارید، حاوی جملات در هم پیچیده ای باشد که در نهایت یک مفهوم ساده را می رسانند. بنابراین می توانید با درک این مفهوم یک جمله را با زبانی ساده بنویسید. البته باید در این مورد دقت بسیار زیادی داشته باشید، سعی کنید متن را به درستی ترجمه کنید و مفهوم را به درستی برسانید تا انحرافی در موضوع و متن مطلب ایجاد نشود.

معنی متناسب با متن را پیدا کنید

این موضوعی است که بسیاری از مترجمان با آن رو به رو هستند. بسیاری از کلمات انگلیسی معمولا در زبان فارسی معانی مختلفی دارند. بنابراین دانستن این معانی به شما کمک می کند، تا بتوانید کلمه صحیح را جایگزین کنید. پیدا کردن معنی که به محتوا نزدیک تر باشد، در برخی مواقع ممکن است سخت باشد، اما با تمرین بیشتر می توانید این مهارت را در خود افزایش دهید.

اصطلاحات را یاد بگیرید

دانستن اصطلاحاتی که در زبان انگلیسی وجود دارد، مانند ضرب المثل ها و یا جملات پر کاربرد می تواند به شما کمک کند که بتوانید بهتر متن مورد نظرتان را ترجمه کنید. البته برای این موضوع کافی است تنها به دانستن چند اصطلاح پر کاربرد اشاره کنید.

آشنایی با ساختار متن و گرامر مهم ترین نکته برای ترجمه است

اگر می خواهید ترجمه مقالات را شروع کنید و با قواعد آن زبان آشنا نیستید، باید بگوییم که پروسه سختی را پیش رو خواهید داشت. دانستن قواعد زبان برای ترجمه یک متن ضروری است و به شما کمک می کند تا ترجمه دقیق تری را داشته باشید. علاوه بر ساختار، لحن متن را نیز باید مورد توجه قرار دهید. به عنوان مثال اگر یک متن داستانی باشد با متنی که علمی است، متفاوت است. متون علمی رسمی بوده و یک متن داستانی می تواند به صورت محاوره نوشته شده باشد.

چگونه یک متن را به صورت حرفه ای ترجمه کنیم؟

استفاده از مترجم های ماشینی و آنلاین را فراموش کنید

این روزها مترجم های آنلاین زیادی در فضای اینترنت هستند که می توانید با استفاده از آن متون خود را ترجمه کنید. اما آیا این مترجم ها اعتبار کافی را دارند؟ پاسخ این سوال قطعا خیر است. این مترجم های آنلاین نمی توانند به صورت دقیق متن مورد نظر شما را ترجمه کنند. هنگامی که شما متنی را وارد این مترجم ها می کنید، بدون توجه به موضوع و مفهوم متن، اولین ترجمه را جایگزین آن می کنند و در نهایت شما ترجمه ای متفاوت با آنچه که مد نظرتان است را خواهید داشت.


با متن های آسان کار ترجمه خود را شروع کنید...به عنوان نکته آخر این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر به دنبال شغل مترجمی هستید، پیشنهاد می کنیم که در ابتدای راه از قبول متن های سخت خودداری کنید. بهتر است از متن هایی استفاده کنید که عمومی هستند. برای ترجمه متون تخصصی حتما باید اصطلاحات، عبارات و کلمات زیادی را بلد باشد. بنابراین با ترجمه اشتباه در ابتدا کار، اعتبار خود را زیر سوال خواهید برد.

با متن های آسان کار ترجمه خود را شروع کنید

به عنوان نکته آخر این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر به دنبال شغل مترجمی هستید، پیشنهاد می کنیم که در ابتدای راه از قبول متن های سخت خودداری کنید. بهتر است از متن هایی استفاده کنید که عمومی هستند. برای ترجمه متون تخصصی حتما باید اصطلاحات، عبارات و کلمات زیادی را بلد باشد. بنابراین با ترجمه اشتباه در ابتدا کار، اعتبار خود را زیر سوال خواهید برد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...