تخفیف پالایش یکم از 20 درصد به 11 درصد رسید


تخفیف  پالایش  یکم  از 20  درصد  به  11 درصد  رسید

روز گذشته – شنبه 29 شهریورماه – سهام های موجود در پرتفوی صندوق پالایش یکم بازگشایی شدند و برخلاف انتظار برخی سهامداران و کارشناسان، گشایش این 4 سهام با افت قیمت و صف فروش همراه بود. اکنون پرسش این است که با توجه به این شرایط، دومین ETF چقدر می ارزد؟

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، سهام های پالایشی موجود در سبد دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله دولتی موسوم به پالایش یکم دیروز بازگشایی شد و با وجود این که نرخ خوراک این پالایشگاه ها مناسب تر و سود آنها بیشتر پیش بینی شده بود، سهام آنها بعد از بازگشایی مورد استقبال قرار نگرفت بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا نیمی از تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده برای خرید واحدهای صندوق دربرگیرنده سهام پالایشی به واسطه بازگشایی دیروز نمادهای پالایشی از بین رفته است.

تخفیف پالایش یکم به ۱۱/۶۴ درصد کاهش یافت

روز گذشته – شنبه ۲۹ شهریورماه ۹۹ – کاهش قیمت در تمامی نمادهای پالایشی به جز «شبندر» را شاهد بودیم. این در حالی است که به دلیل حمایت وزارت نفت از سود این شرکت‌ها که به موجب دستور‌العمل تغییر نرخ فرآورده اصلی، انتظار می‌رفت تا پالایشی‌ها روزی پر‌تقاضا را شاهد باشند. در حال حاضر بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» حکایت از آن دارد که طی بازگشایی‌های روز شنبه ارزش ۷۵ هزار میلیارد تومانی این صندوق به حدود ۷۲ هزار و ۶۸ میلیارد تومان کاهش یافته است که افتی ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش ۴ درصدی مذکور موجب شده است تا ۲۰ درصد تخفیف اعمال شده روی واحدهای صندوق یاد شده به ۶۴/ ۱۱ درصد کاهش یابد که حکایت از کاهش جذابیت آن برای خریداران خرد و حقیقی های بورس دارد. با این حال خبر حذف سفارش‌های درج شده روی سامانه معاملات که روز گذشته در پیام ناظر درج شد، می‌تواند نشانگر آن باشد که نهاد ناظر تمایل دارد با سبک کردن طرف فروش به کمک دولت بیاید تا غائله بازگشت نمادهای پالایشی و در نهایت تامین مالی از صندوق «پالایش یکم» ختم به‌خیر شود.

کاماپرس

2025

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی