واکسن تب برفکی دامهای عشایر چهارمحال و بختیاری تامین شد


واکسن تب برفکی دامهای عشایر چهارمحال و بختیاری تامین شد

شهرکرد- ایرنا-مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری، از آغاز کنترل و پیشگیری شیوع بیماری تب برفکی در دام‌های سبک و سنگین استان خبر داد و گفت: در راستای اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی یک میلیون و 500 هزار راس دام سبک عشایر واکسن تب برفکی با هزینه دولت تامین شده است.

حسنعلی سلطانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا زمان تحویل واکسن تب برفکی رایگان به عشایر دارای شناسنامه دامی را روزهای نخست مهرماه سال جاری اعلام کرد و اظهار داشت: با موافقت وزارتخانه و هماهنگی مسئولان متولی استانی این واکسن گران قیمت در مناطق عشایری تامین و به دامداران عشایری دارای شرایط تحویل خواهد شد.

وی با اشاره به کوچ برخی از دام عشایر به استان همجوار همزمان با تقویم کوچ پاییزی تصریح کرد:با برنامه‌ریزی انجام شده ارسال واکسن تب برفکی همراه با گروه دامپزشکی سیار به مناطق قشلاقی در یک ماهه آینده انجام خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری، فصل شیوع بیماری تب برفکی در بین جمعیت دام سبک و سنگین استان را پاییز اعلام کرد و گفت: این ویروس سویه‌های مختلفی دارد که به تازگی سویه جدیدی از آن وارد استان نشده و تاکنون تلفات دامی نیز گزارش نشده است و وضعیت دام‌های استان نسبت به سایر استان‌های کشور مطلوب است.

سلطانی گفت:می‌توان با رعایت اصول بهداشتی از جمله ضدعفونی کردن دامداری، استفاده از آهک و آب آهک، شعله دادن به محیط و استفاه از مواد ضدعفونی از شیوع این بیماری به سایر دام‌ها جلوگیری کرد.

به گفته وی، تب برفکی یک بیماری عفونی با عامل ویروسی است که با واگیری فراوان در دام‌هاست و باعث کاهش وزن و تولید شیر دام می‌شود که این امر خسارت اقتصادی به دامداران وارد می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: علائم بیماری تب برفکی شامل بروز زخم‌های شدید در دهان، لثه و پستان گوسفند، لاغری و کاهش شیر در گاوها و مرگ و میر دام می‌شود.

سلطانی اظهار داشت:ضدعفونی کردن جایگاه دام، واکسیناسیون، قرنطینه، جدا کردن دام‌های بیمار از دام‌های سالم و جا به جا نکردن دام بدون هماهنگی با اداره ‌کل دامپزشکی استان از راه‌های کنترل و پیشگیری این بیماری است.

وی هزینه واکسینه کردن یک میلیون و ۲۰۰ هزار دام صنعتی و سنتی سطح استان را برعهده دامداران دانست و گفت: به دلیل کاهش اعتبارات دولتی واکسینه تب برفکی سایر دامهای استان توسط بخش خصوصی توزیع و انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۲۰۰ هزار راس دام سنگین صنعتی ، نیمه صنعتی و سنتی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش