الگوی شهرسازی و معماری ایرانی - اسلامی ساماندهی می‌شود


الگوی شهرسازی و معماری ایرانی - اسلامی ساماندهی می‌شود

در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بر ساماندهی الگوی شهرسازی و معماری ایرانی - اسلامی شد.

الگوی شهرسازی و معماری ایرانی - اسلامی ساماندهی می‌شود

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۲۵۷ کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد و دستور اول جلسه موضوع ساماندهی «الگوی شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی» بود که مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، گزارشی در این زمینه ارائه کرد.

او با اشاره به اقداماتی که درباره بخش فرهنگی، این الگو انجام شده گفت: مرکز مطالعات و پژوهش سازمان شهرداری‌های کشور، با حضور بسیاری از نخبگان، در این عرصه ورود جدی داشته و کار‌های بسیار خوبی را در این حوزه انجام داده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی - ایرانی در شورای عالی شهرسازی و معماری با برگزاری جلسات مختلف بررسی و نهایی شد.

او اضافه کرد: در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور روی بحث‌های فرهنگی و محتوایی کار می‌کنیم و بخش کاربری به شورای عالی معماری و شهرداری واگذار شده است، که در این شورا دستور العمل‌های زیادی هم تهیه کرده اند.

در ادامه علی عمرانی‌پور مدیرکل دفتر ترویج معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص «سند ملی معماری و شهرسازی اسلامی - ایرانی» ارائه کرد.

عمرانی‌پور با تأکید به این نکته که به حقوق عامه در شهر‌ها باید اهمیت بیشتری بدهیم گفت: پیشنهاد می‌شود بازنگری و تکمیل دوره‌ای این سند براساس مطالعات منجر به تدوین وتصویب اصول، امکان پذیر باشد یعنی بتوان در صورت لزوم و در دوره‌های زمانی مختلف سند را متحول کرد.

محمود گلابچی استاد دانشکده معماری پردیس هنر‌های زیبا دانشگاه تهران طی سخنانی گفت: با توجه به اینکه روی سند کار کافی صورت گرفته است در حال حاضر باید مدیریت اجرای این سند دنبال شود.

او ادامه داد: در مرحله مدیریت اجرایی سند باید آسیب شناسی صورت گیرد که چرا معماری و شهرسازی ما که نشانی از فرهنگ و تمدن و سابقه درخشان کشور ما است در جایگاه واقعی خودش نیست.

گلایچی با اشاره به نقش مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در سیاست گذاری‌های کلان فرهنگی کشور ادامه داد: شهر نمادی از تاریخ، فرهنگ و تمدن یک سرزمین است لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر این فرایند به لحاظ فرهنگی و اجتماعی، نظارت و مراقبت دقیق و جدی داشته باشد.

در ادامه غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم طی سخنانی گفت: باید دنبال پیاده‌سازی و اجرای سند ملی معماری و شهرسازی اسلامی - ایرانی باشیم و مبانی نظری قضیه را کمتر دنبال کنیم.

او با اشاره به نقش مهم دانشگاه‌ها در اجرایی شدن این سند، تصریح کرد: وزارت علوم این آمادگی را دارد که قطب علم و فناوری معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی را در یکی از دانشگاه‌های کشور که آمادگی و توانایی لازم را داشته باشد تشکیل دهد.

در ادامه جلسه مقررشد معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نامه‌ای به معاونت پژوهشی وزارت علوم بنویسند و این قطب علمی در یکی از دانشگاه‌های کشور تشکیل شود.

همچنین گلابچی و بلخاری به عنوان نماینده کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام، در قطب علمی دانشگاه انتخاب شدند.

در ادامه حسن کریمیان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: تدوین و تصویب سبک معماری و شهرسازی ایرانی به دلیل پیچیدگی‌های زیادی که در این کار وجود دارد، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

او با تأکید بر اینکه موضوعات شهر و شهرسازی درهم تنیدگی بسیار سنگینی دارد اضافه کرد، یک شهر مستقل به نام شهر جمهوری اسلامی یا شهر تمدن ایرانی پایه‌گذاری شود که بتوان هر آنچه در اندیشه استادکاران، شهرسازان و معماران است در این شهر پیاده کرد، بنابراین از همین ابتدا باید الگوی اجرایی خوبی تدبیر کرد.

محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن طی سخنانی ادامه داد: برای تحقق سند معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی باید حکمت‌های این مطلب را دریابیم.

او با اشاره به اینکه برای تحقق چنین شهری باید از بحث بین رشته‎ای کمک گرفت گفت: لازم است فرهنگ‌سازی صحیح در این زمینه صورت گیرد.

شمس اردکانی اضافه کرد: بایداحیای ارزش‌های ایرانی اسلامی را در معماری و شهرسازی در دستور کار قرار دهیم و بنا‌هایی بسازیم که بتوانند حداقل ویژگی‌های معماری ایرانی و اسلامی را داشته باشند.

دستور بعدی جلسه ۲۵۷ کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، ارائه گزارش برگزاری همایش بین المللی «قطب الدین شیرازی» بود که آرمان زرگران عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا