پرونده موکب‌های اربعین خوزستان بسته شد


پرونده موکب‌های اربعین خوزستان بسته شد

اهواز - ایرنا - رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان گفت:پرونده کاری موکب‌های اربعین درخوزستان با قطعی شدن ممنوعیت پذیرش زائران اربعین حسینی ازسوی دولت عراق به طور رسمی بسته شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود موسوی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:موکب های شهری ، ورودی به استان خوزستان ، منتهی به مرزها و موکب‌های مستقر در نقاط صفر مرزی گذرگاه‌های چذابه و شلمچه اجازه هیچ‌گونه فعالیتی در اربعین امسال نخواهند داشت.
وی افزود:ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان و کمیته اسکان ، تغذیه و جذب مشارکت های مردمی ستاد اربعین حسینی این استان که متولی ساماندهی بیش از یک هزار و ۵۰۰موکب اربعین است امسال به خاطر ممنوعیت ورود زائر خارجی به عراق و مخاطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا ، نمی‌توانند در ایام ماه صفر از عزاداران و زائران پذیرایی کنند و اصولا" اجازه برپایی موکب از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات داده نخواهد شد.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان به خیران ، نیکوکارانی و موکب دارانی که مایل هستند در امور خیریه مشارکت کنند توصیه کرد بسته‌های بهداشتی ، کمک مومنانه ، کمک به دانش آموزان نیازمند و کمک‌های مردمی برای بازسازی حرم های مطهر در شهرهای مقدس عراق داشته باشند.
حجت الاسلام موسوی به همه عزاداران حسینی در سراسر کشور توصیه کرد به شایعه ها و اخبار غیرموثق و تنش آفرین توجه نکنند و به هیچ عنوان و انگیزه‌ای به سمت مرزهای شلمچه و چذابه حرکت نکنند.
وی به هیات های عزاداری توصیه کرد با توجه به گرمی هوا و نبود هیچ گونه امکانات پذیرایی در مرزهای شلمچه و چذابه عازم این مرزها نشوند و نیروهای مرزبانی و انتظامی را به زحمت نیندازند و حضور در کنگره اربعین را به سال آینده و در صورت اجازه دولت عراق و ریشه کنی ویروس کرونا موکول کنند.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان درادامه افزود: افرادی مدعی هستند از طرف عشایر و شیوع عراقی برای حضور در اربعین امسال دعوت شده‌اند ولی چون این کار مخالف قانون کشور عراق است ، عزیمت به عراق بدون گذرنامه و ویزا امکان پذیر نیست و نقض و زیرپا گذاشتن مقررات یک کشور عواقب منفی زیادی در آینده برای دو کشور ایران وعراق خواهد داشت.
به گزارش ایرنا با وجود درخواست ها و تذکرهای جدی مسوولان سیاسی و انتظامی خوزستان مبنی بر عدم مراجعه زائران به مرزهای چذابه و شلمچه ، متاسفانه عده‌ای همچنان اصرار به حرکت به سمت مرزها و احیانا" عبور از مرزها را دارند که این موارد در روزهای اخیر دیده شده است.
سردار سرتیپ قاسم رضایی جانشین فرماندهی نیروی انتظامی(ناجا) روز شنبه در بازدید از مرزهای شلمچه و چذابه ، بر انسداد مرزهای چهارگانه کشور در طول ماه صفر و پس از آن تاکید کردو گفت:مسوولان کشور عراق به صورت رسمی اعلام کردند به دلیل شیوع کرونا در عراق ، در اربعین امسال زائران نمی‌توانند به عراق سفر کنند.
از سوی دیگرفرماندار دشت آزادگان بار دیگراز زائران و عزاداران اربعین حسینی خواست دسته روی به سمت مرز چذابه را متوقف کنند.
حمید سیلاوی افزود: با وجود اطلاع رسانی و هشدارهای لازم ، هنوز عده‌ای اصرار بر انجام کارغیرقانونی وتنش آفرین دارند ولی اینان توجه داشته باشند عوامل اجرایی ، انتظامی و مرزبانی اجازه چنین کاری به آنان نخواهند داد.
وی گفت: عبور غیر قانونی از مرز می تواند روابط سیاسی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق با مخاطرات و تنش های زیادی رو به رو کند.
نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز از عموم زائران اربعین خواست به خاطر وضعیت خاص ناشی از شیوع ویروی کرونا ، به سمت مرزهای چذابه و شلمچه حرکت نکنند و امسال به جای راهپیمایی در اربعین ، زیارت اربعین را زمزمه کنند.
نیروهای انتظامی و مرزبانی روز جمعه ۲۸ شهریورماه تلاش معدود افرادی را که تلاش داشتند وارد محدوده مرزی شلمچه شوند ناکام گذاشتند و به آنان اجازه ندادند از مرز عبور کنند.
اربعین پارسال حدود ۱.۲میلیون زائرحسینی به صورت انفرادی و کاروانی تنها با داشتن گذرنامه از گذرگاه‌های چذابه و شلمچه راهی شهرهای مقدس عراق شدند.
حرکت خودجوش کاروان اربعین حسینی به سمت مرزهای شلمچه و چذابه و حضور در کنگره اربعین در عراق از سال ۱۳۹۲ شکل گرفت و هر سال بر عظمت و شکوه این حرکت مردمی و دینی افزوده شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟