شیوع بیماری «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» و تلفات حیات وحش


شیوع بیماری «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» و تلفات حیات وحش

با توجه به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در برخی از استان‌ها و تلفات حیات وحش، نشست بررسی و برنامه‌ریزی پیشگیری از بیماری مذکور در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان بوشهر با حضور مدیرکل و معاونان و کارشناسان مربوطه برگزار گردید.

فرهاد قلی نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این نشست گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یکی از بیماری های خطرناک ویروسی است که علاوه بر دام‌های اهلی، می تواند حیات وحش و نشخوارکنندگان را تحت تاثیر قرار دهد و موجبات تلفات گردد. بنابراین برنامه‌ریزی و انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت پیگیری و مقابله با این بیماری لازم و ضروری است که با پایش مناطق، حفاظت و کنترل واکسیناسیون دامهای اهلی و به ویژه دامهای عشایر ورودی به استان و ضدعفونی آبشخورها در جهت پیشگیری از این بیماری اقدام نمود.

در این نشست پس از بحث و بررسی موضوع توسط کارشناسان، مقرر گردید هماهنگی لازم با ارگان‌های مسئول و متولی در جهت تاکید بر واکسیناسیون دام‌های اهلی و دامهای ورودی به استان در فصل کوچ عشایر به عمل آید و زیستگاه های مناطق حفاظت شده استان مورد پایش مداوم قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است.اولین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش و توصیف شد که این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران اتفاق می‌افتد. به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند. این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا