سازمان‌های مردم‌نهاد مردم را از حقوق خود آگاه کنند


سازمان‌های مردم‌نهاد مردم را از حقوق خود آگاه کنند

یک جامعه شناس گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با برنامه‌ها و ‌آموزش‌هایی که دارند مردم را از حقوق خود آگاه کنند.

فرهاد طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا حقوق شهروندی را یک بحث مهم در فرآیند ارتباط دولت و ملت دانست و اظهار کرد: در کشورهای مختلف دولت‌هایی وجود دارند که آن‌ها را ملت‌ها انتخاب کرده‌اند که هر دو ملزم به رعایت حقوقی نسبت به یکدیگر هستند.

وی با اشاره به این‌که رعایت حقوق شهروندی یک اصل مهم است که وظایفی را روی دوش دولت و ملت می‌گذارد، گفت: حقوق شهروندی وظایف و تکلیفی است که به‌طور هم‌زمان بر دوش دولت و ملت گذاشته شده است.

طهماسبی با بیان این‌که در قانون اساسی اصطلاحاً اسم حقوق شهروندی نیامده است و از وظایفی که برعهده دولت و ملت است تحت‌ عنوان «حقوق ملت» یاد کرده، افزود: در این قانون مشخص شده است که دولت و ملت نسبت به یکدیگر چه وظایفی دارند.

این جامعه‌شناس با اشاره به این‌که حقوق شهروندی دارای ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، عنوان کرد: دولت و ملت هردو در بحث آموزش این حقوق که یک مسئله مهم است نقش دارند و باید این آموزش‌ها را داشته باشیم تا مردم با حقوق خود و دیگران آشنا شده و در رعایت آن تلاش کنند.

وی با بیان این‌که آموزش حقوق شهروندی وظیفه دولت است، بیان کرد: اگر دولت زمینه‌سازی‌های مورد نیاز را انجام داده و کار را به دست سازمان‌های مردم‌نهاد بسپارد اثرگذاری بیشتری دارد.

طهماسبی با اشاره به این‌که مصادیق زیادی در رابطه‌ با حقوق شهروندی در جامعه وجود دارد، بیان کرد: داشتن مسکن و شغل مباحثی هستند که در قانون اساسی به‌عنوان حقوق شهروندی به آن‌ها اشاره شده و آمده است که همه آحاد مردم به مکانی برای سکونت و شغلی برای امرار معاش نیاز دارند.

این جامعه شناس ادامه داد: حق همسایگی، رعایت اصول و هنجارها در جامعه و عفاف و حجاب که مطابق با اصول فرهنگی و اجتماعی است نیز از مصادیق حقوق شهروندی هستند.

وی با بیان این‌که سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با برنامه‌ها و ‌آموزش‌هایی که دارند مردم را از حقوق خود آگاه کنند، افزود: این سازمان‌ها می‌توانند مردم را آگاه کنند که حقوق شهروندی چیست و برای به دست آوردن آن به مردم کمک کنند و در عین حال با ارتباطی که با دولت دارند می‌توانند خواسته‌های مردم را به گوش دولت رسانده و با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهند آن‌ها را به تحقق برسانند.

طهماسبی در پایان اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد پُل ارتباطی بین دولت و ملت هستند که باعث می‌شوند حقوق شهروندی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در نتیجه رعایت شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امشب ماه صورتی را در آسمان ببنید