2500 هکتار کلزا در قم کشت می‌شود


2500 هکتار کلزا در قم کشت می‌شود

قم - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای کشت پاییزه سال جاری،‌ 2هزار و 500 هکتار کلزا در قم کشت می‌شود.

محمدعلی سلامی روز یکشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سطح زیر کشت کلزا در استان نسبت به‌نوبت قبل ۵۰۰ هکتار افزایش‌یافته است و این موضوع نقش مهمی در تحقق راهبرد جهش تولید در بخش کشاورزی قم خواهد داشت.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم بیش از پنج هزار تن محصول از مزارع کلزا استان برداشت شود که این رقم در مقایسه با دوره‌های قبلی رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

وی افزود: کلزا گیاهی راهبردی است که تولید آن برای صنعت روغن و تامین امنیت غذایی مردم در این بخش اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل سطح زیر کشت این محصول در استان قم طی سال‌های اخیر گسترش‌یافته است.

سلامی گفت: کشت کلزا از سوی کشاورزان قمی با استقبال خوبی مواجهه شده است و درحال حاضر بیش از ۵۰۰ بهره‌بردار در مناطق مختلف استان به تولید این محصول راهبردی می‌پردازند.

وی بیان کرد: در دوره قبلی کشت این محصول، شرایط کشت و درآمد کشاورزان استان از تولید این محصول مناسب بود که امیدواریم این روند در دوره کنونی نیز حفظ و تقویت شود.

اراضی زراعی زیر کشت قم بیش از ۴۳ هزار هکتار است و با اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت، محصولات این بخش ازنظر کمی و کیفی روند رو به رشدی دارد.

۳۲ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم،‌ جو، کلزا و ذرت اختصاص‌یافته است که در تامین امنیت غذایی مهم‌ترین نقش را دارد.

همچنین در مزارع قم،‌ یونجه، پنبه، صیفی‌جات و محصولات دیگر به‌تناسب شرایط آب و هوایی مناطق مختلف استان کشت می‌شود و کشاورزان قمی مهارت بالایی در فرآیند تولید محصولات زراعی دارند.

هم‌اکنون از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند،‌ همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید