کتابخانه بی‌کتاب


کتابخانه بی‌کتاب

ساخت کتابخانه آیتی از سال 87 آغاز شد و این کتابخانه به دنبال پیشنهاد انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بروجرد به پاس خدمات ویژه استاد فرهیخته و مفسر قرآن کریم، دکتر عبدالمحمد آیتی نامگذاری شد.

قرار براین بود این کتابخانه در زمان حیات استاد عبدالحمید آیتی افتتاح شود و به عنوان هدیه به آن استاد بزرگوار تقدیم شود، اما این هدیه به عمر استاد نرسید و با گذشت هفت سال از درگذشت استاد آیتی این کتابخانه همچنان در انتظار افتتاح است.

این در حالیست که تاکنون وعده‌های زیادی برای افتتاح این پروژه داده‌شده تا جایی که زمان تکمیل و افتتاح این پروژه‌ها نیز گفته‌شده اما هر ساله در پایان سال خبر از افتتاح این پروژه‌ها در نیمه اول سال بعد و در نیمه اول سال بعد به نیمه دوم سپرده می‌شود و این گونه می‌شود که این پروژه‌ سالها را در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

استاد عبدالمحمد آیتی درسال ۱۳۰۵ شمسی در شهر بروجرد دیده به جهان گشود، تحصیلات ابتدایی و دوره متوسطه را در شهر بروجرد به پایان رسانید.

پس از تحصیل در حوزه قم (به‌مدت ۲ سال) به تهران رفته و تحصیلات خود را در دانشکده معقول و منقول پی گرفت. آیتی سرانجام در سال ۱۳۲۸ رتبه اول رشته معقول را به پایان رساند و به دریافت مدرک لیسانس توفیق یافت.

استاد پس از فارغ‌التحصیل شدن به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به تدریس ادبیات در مقطع دبیرستان پرداخت، تا آنکه در سال ۱۳۵۹ بازنشسته شد.

عبدالمحمد آیتی در ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

کتابخانه استاد آیتی قرار بود در زمان حیات استاد آیتی افتتاح و بهره‌برداری برسد اما افتتاح کتابخانه نوشدارو بعد از مرگ سهراب شده و قریب به هفت سال است که در انتظار بهره‌برداری به سر می‌برد و اکنون وعده به پایان سال داده شده است.

کتابخانه آیتی ۱۰۰ درصد تکمیل است

داود پهلوان رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بروجرد در این‌باره، گفته بود: سه پروژه کتابخانه‌ای بروجرد شامل کتابخانه‌های شهید باهنر، استاد آیتی و کتابخانه روستای دینارآباد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

وی تصریح کرد: طبق قول مساعد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان کتابخانه آیتی در هفته دولت به بهره ‌برداری می‌رسد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بروجرد خاطرنشان کرد: مدیرکل کتابخانه ‌های عمومی لرستان نیز قول مساعد داد که کتابخانه آیتی تا هفته دولت تجهیز و به بهره برداری خواهد رسید.

پهلوان اضافه کرد: ساختمان کتابخانه آیتی به‌صورت ۱۰۰ درصد تکمیل شده و باید تجهیزات و نیروی انسانی آن تأمین شود.

کتابخانه آیتی هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد!

احمدحسین فتایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این‌باره گفته بود: ساختمان کتابخانه دکتر آیتی بروجرد به عنوان بزرگترین کتابخانه درجه یک استان، مراحل پایانی خود را سپری کرده و با نصب چیلر به پایان می رسد.

وی تصریح کرد: پروژه کتابخانه درجه یک بروجرد در زمینی به مساحت ۲۲۵۷ متر مربع و با زیر بنای ۱۲۰۰ مترمربع از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و با تلاش‌های صورت گرفته طی یک سال اخیر در هفته دولت سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: امسال همزمان با هفته دولت کتابخانه درجه یک شهرستان بروجرد افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

جای سوال دارد که این هفته دولت در کدام سال خواهد رسید که این کتابخانه افتتاح شود؟

فرشته طهماسبی مدیرکل متابخانه‌های عمومی لرستان نیز در این‌باره، گفته بود: بر اساس قول اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مجری این دو پروژه، در سال جاری عملیات ساخت کتابخانه‌های مذکور پایان یافته و تحویل بهره بردار داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی نیز به عنوان بهره‌بردار بلافاصله نسبت به تجهیز و افتتاح آن ها اقدام خواهد کرد.

این سوال پیش می‌آید با وجود اینکه از قبل می‌دانستید ساختمان این کتابخانه تکمیل شده و آماده شدن تجهیزات زمان می‌برد چرا زودتر درخواست تجهیزات آن داده نشده است؟

تجهیزات کتابخانه آیتی به‌زدوی نصب می‌شود

در حال حاضر پهلوان در این‌باره، اظهار کرد: روند احداث کتابخانه استاد آیتی از سال ۸۷ آغاز شده و پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی دارد.

وی بیان کرد: تجهیزات این کتابخانه به زودی نصب و تا پایان سال افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

حال وعده افتتاح این پروژه در نیمه اول امسال به نیمه دوم سال داده شده حال باید نشست و منتظر ماند که این پایان سال چه زمان می‌رسد و این کتابخانه درهایش به روی کتابخوان‌ها باز می‌شود.

افتتاحیه باید واقعی باشد

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی در این‌باره، اظهار کرد: قبلا اعلام شده بود که کتابخانه آیتی هفته دولت به بهره برداری می رسد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این پروژه تجهیز و امکانات منتقل نشده است در شان شهرستان نیست که بعد از سالها ساختمان آن را افتتاح کنیم.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس خاطرنشان کرد: زمانی باید افتتاح رسمی صورت گیرد که تجهیز بشوند و به بهره برداری واقعی برسند.

گودرزی با بیان اینکه افتتاح باید افتتاح واقعی، امیدبخش و امید افزا باشد، افزود: اگر ساختمان افتتاح شود بعد بسته شود تا تجهیزات آن بیایید این توهین به شعور مردم و افکار عمومی جامعه خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسئولین برای تجهیز این پروژه باید تلاش کنند، اضافه کرد: طی جلسه‌ای که با وزیر ارشاد برگزار شد قول موکد دادند که در اسرع وقت بحث تکمیل حقیقی و واقعی کتابخانه بروجرد را داشته باشد.

۳۸ میلیارد هزینه احداث کتابخانه آیتی

احمد گودرزیان سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد در این‌باره، اظهار کرد: هزینه کتابخانه آیتی ۳۸ میلیارد ریال بوده است.

وی تصریح کرد: این کتابخانه در زیربنایی ۱۲۰۰ مترمربع و مساحت ۲۲۰۰ مترمربع احداث شده است.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد خاطرنشان کرد: تجهیزات کتابخانه آیتی هنوز نرسیده است.

گودرزیان اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود این کتابخانه دهه فجر افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

تجهیزات کتابخانه بخشی در بروجرد و بخشی از اصفهان در حال بارگیری است

مسعود فلاح معاون عمرانی فرمانداری بروجرد نیز در این‌باره، اظهار کرد: بخشی از تجهیزات کتابخانه آیتی در بروجرد است.

وی تصریح کرد: بخشی دیگر از تجهیزات کتابخانه از اصفهان در حال بارگیری است و نیروهای آن تامین شده است.

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد خاطرنشان کرد: ساختمان کتابخانه آیتی به‌صورت ۱۰۰ درصد آماده است و به طور حتم تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

سال‌ها است که موضوع تکمیل و افتتاح پروژه کتابخانه‌ استاد آیتی به صحبت‌های تکراری مسئولان تبدیل شده و هربار وعده جدیدی برای زمان افتتاح آن‌ها داده می‌شود امیدواریم آنچه گفته شده این‌باره به حقیقت بپیوندد و مردم این شهرستان شاهد افتتاح این کتابخانه باشند و این کتابخانه روی کتابخوان‌ها را به‌خود ببیند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...