12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید


12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

گجت نیوز سری آیفون 12 – iPhone 12 از پر شایعه‌ترین گوشی‌های سال بوده که هنوز از آن رونمایی نشده اما اخبار زیادی درباره ویژگی‌هایش درز کرده‌ است. اپل طی سالیان گذشته همیشه در ماه سپتامبر از آیفون‌های جدید پرده برداری و به نوعی خط مشی دنیای موبایل‌ها را تعیین می‌کرد. گرچه این روند پس از فوت... نوشته 12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید...

سری آیفون ۱۲ – iPhone 12 از پر شایعه‌ترین گوشی‌های سال بوده که هنوز از آن رونمایی نشده اما اخبار زیادی درباره ویژگی‌هایش درز کرده‌ است.

اپل طی سالیان گذشته همیشه در ماه سپتامبر از آیفون‌های جدید پرده برداری و به نوعی خط مشی دنیای موبایل‌ها را تعیین می‌کرد. گرچه این روند پس از فوت استیو جابز تغییراتی به خود دیده و کوپرتینویی‌ها محتاطانه‌تر عمل می‌کنند اما در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در سطح جهان، معرفی سری آیفون ۱۲ به تعویق افتاده است. با این وجود افشاکنندگان دست روی دست نگذاشته و اطلاعات زیادی درباره محصولات جدید اپل برای علاقه‌مندان منتشر کرده‌اند.

تا قبل از مراسم چند روز پیش اپل گفته می‌شد احتمالا آیفون‌های جدید در کنار اپل واچ و آیپد ایر ۴ مشاهده خواهند شد اما با ارسال دعوت‌نامه از سوی اپل تمامی این احتمالات رد شدند. با این وجود شایعات می‌گویند زمان زیادی تا معرفی رسمی از سری آیفون ۱۲ باقی نمانده ولی زمان دقیقی از آن در دست نیست.

مهم‌ترین شایعات درباره سری آیفون ۱۲

زمان معرفی آیفون ۱۲

بر اساس گزارش‌های Jon Prosser، فاش کننده معروف توییتر از آیفون ۱۲ و برادران بزرگترش ۱۲ اکتبر پرده‌برداری خواهد شد. پیش‌خرید آن نیز از هفته بعدی شروع می‌شود و احتمالا در ماه نوامبر، گوشی‌های خریداران به دستشان می‌رسد.

12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

این تاخیر در معرفی و عرضه به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ بوده که سرعت خط تولید گوشی‌های اپل را تحت تاثیر قرار داده است. بدین ترتیب کوپرتینویی‌ها تصمیم گرفتند تا با موکول کردن زمان معرفی گوشی‌های جدیدشان به تاریخی دیگر بتوانند فاصله میان معارفه و عرضه را کمتر کنند.

مدل‌های مختلف آیفون ۱۲

12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ شاهد معرفی چهار مدل جدید از آیفون خواهیم بود که پیش از این سابقه نداشته است. دو مدل استاندارد، یعنی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مکس به عنوان نسخه‌های ارزان‌تر و در کنار آن‌ها دو مدل پرو موسوم به آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس قرار خواهند گرفت.

ابعاد مدل‌های مختلف آیفون ۱۲

آیفون ۱۲ با نمایشگر ۵.۴ اینچی کوچک‌ترین گوشی اپل بعد از آیفون اس ای به حساب می‌آید. همچنین آیفون ۱۲ پرو مکس با صفحه نمایش ۶.۷ اینچی بزرگترین آیفون تاریخ خواهد بود که تا به امروز ساخته شده است. پیش از این آیفون ۱۱ پرو مکس که نمایشگری ۶.۵ اینچ داشت صاحب این عنوان بود. آیفون ۱۲ مکس و آیفون ۱۲ پرو نیز از صفحه نمایش‌های یکسان با قطر ۶.۱ اینچ برخوردار خواهند بود.

مهندسان اپل تصمیم گرفته‌اند تا در هر چهار مدل آیفون ۲۰۲۰ از پنل OLED برای نمایشگر استفاده کنند. بدین ترتیب پنل‌های LCD IPS جای خودشان را به پنل‌های با کیفیت‌تری خواهند داد که کنتراست رنگ بهتری از خود به نمایش می‌گذارند. در حالی که پیش‌بینی می‌شود آیفون ۱۲ و ۱۲ مکس نرخ تازه‌سازی صفحه ۶۰ هرتزی داشته باشند، اما در مدل‌های پرو احتمالا شاهد فناوری ProMotion در صفحه نمایش باشیم که نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. متاسفانه برای هیچ‌کدام از آیفون‌ها اطلاعاتی درباره رزولوشن صفحه در دست نیست.

طراحی جعبه‌ای

چند سالی می‌شود که اپل موبایل‌هایش را با لبه‌ها و گوشه‌های گرد طراحی می‌کند ولی در مورد آیفون ۱۲ این عادت ترک خواهد شد. طبق شایعات سری آیفون ۱۲ لبه‌هایی تیز خواهد داشت که یادآور طراحی آیفون ۵ بوده و البته آیپد پروی جدید نیز از همین زبان طراحی پیروی می‌کند.

اخبار زیادی مبنی بر طراحی نازک‌تر آیفون ۱۲ نسبت به آیفون ۱۱ منتشر شده‌اند اما همانند سابق در مدل‌های غیر پرو فریم دور گوشی از آلومینیوم و در مدل‌های پرو از استیل ساخته می‌شود. یوتوبر معروف، EverythingApplePro و مکس وینباخ از فاش‌کنندگان معتبر دنیای تکنولوژی رندرهایی از آیفون ۱۲ پرو مکس را به انتشار گذاشته‌اند و ادعا دارند پرچمدار بعدی اپل چنین ظاهری خواهد داشت. انتظار داریم آیفون‌های جدید از بدنه شیشه‌ای و گواهی IP68 برخوردار باشند که البته آن‌ها را در برابر نفوذ آب مقاوم می‌کند و همچنان خبری از گوشی ضدآب اپلی نخواهد بود.

12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

توان پردازشی

تمامی مدل‌های آیفون ۱۲ از چیپ ۵ نانومتری A14 Bionic توان خواهند گرفت که اولین چیپ اپل با این ابعاد محسوب می‌شود. بدین ترتیب مصرف انرژی کاهش یافته و بازدهی چیپ افزایش پیدا می‌کند. قطعه‌سازانی نظیر کوالکام و مدیاتک نیز فکر تولید چنین چیپ‌هایی را در سر دارند و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد محصولاتشان در پرچمداران اندرویدی خواهیم بود.

دوربین‌ها

12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

شایعات به وضوح می‌گویند آیفون ۱۲ و ۱۲ مکس دوربین اصلی دوگانه خواهند داشت که یکی به عنوان دوربین اصلی و دیگری به عنوان دوربین فوق عریض فعالیت خواهند کرد. اما مدل‌های پرو مجهز به دوربین سه‌گانه می‌شند که به لطف لنز تله فوتو زوم سه برابری اپتیکال خواهند داشت. همچنین قابلیت HDR پیشرفته به ثبت عکس‌های پرنور تر در شرایط نوری ضعیف کمک خواهد کرد و امکان فیلم‌برداری با کیفیت ۴K و ۱۲۰ فریم بر ثانیه و حالت اسلوموشن با ۲۴۰ فریم بر ثانیه وجود خواهد داشت. در مدل ۱۲ پرو مکس نیز احتمالا قابلیت OIS به دوربین فوق عریض افزوده خواهد شد تا تصاویر ثبات بیشتری داشته باشند. این اولین باری خواهد بود که OIS تنها به یک لنز اضافه می‌شود. متاسفانه درباره دوربین سلفی آیفون ۱۲ در مدل‌های مختلف اطلاعی در دست نیست.

مدل‌های پروی آیفون ۱۲ از سنسور جدید تشخیص عمق LiDAR بهره خواهند برد که پیش‌تر آن را در آیپد پرو دیده بودیم. این سنسور برای تولید محتوای واقعیت افزوده و ژست‌های حرکتی با انگشتان توسط توسط توسعه‌دهندگان کارآمد خواهد بود ولی برای یک کاربر، احتمالا کارایی‌اش به تخمین مسافت و تشخیص دقیق‌تر عمق تصاویر برای اعمال افکت در برنامه‌های واقعیت افزوده محدود می‌شود.

هر چهار مدل آیفون ۱۲ از ۵G پشتیبانی می‌کنند

یکی از مواردی که ذهن کاربران را درگیر کرده پشتیبانی یا عدم پشتیبانی آیفون‌های جدید از شبکه ۵G بوده و باید بگوییم خوشبختانه هر چهار مدل سازگار با شبکه ۵G خواهند بود. البته در مدل‌های آیفون ۱۲ و ۱۲ مکس تنها از نوع زیر ۶ گیگاهرتز و در مدل‌های پرو از شبکه mmWave نیز پشتیبانی می‌شود و تفاوت‌هایی در پشتیبانی آن‌ها به چشم می‌خورد.

مشخصات نسخه‌های مختلف آیفون ۱۲

آیفون ۱۲ و ۱۲ مکس تنها در دو ظرفیت ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی روانه بازار خواهند شد و آیفون ۶۴ گیگابایتی به خاطرات خواهد پیوست. هر دو مدل مجهز به ۴ گیگابایت رم خواهند بود و نسخه کوچک‌تر باتری ۲۲۲۷ میلی‌آمپری و نسخه بزرگتر باتری ۲۷۷۷ میلی‌آمپری خواهد داشت. اما مدل‌های پرو در سه ظرفیت ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی تولید می‌شوند و با ۶ گیگابایت رم مالتی تسکینگ را در روان‌ترین حالت انجام خواهند داد.

ظرفیت باتری آیفون ۱۲ پرو معادل با ۱۲ مکس خواهد بود اما ۱۲ پرو مکس باتری ۳۶۸۷ میلی‌آمپری داشته که احتمالا عمر بیشتری نسبت به سایرین خواهد داشت. گفته می‌شود تمامی انواع آیفون ۱۲ از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند.

رنگ‌های احتمالی بدنه

12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

تمامی آیفون‌های ۲۰۲۰ در رنگ‌های سبز، خاکستری، نقره‌ای و طلایی پا به بازار خواهند گذاشت. شنیده‌هایی مبنی بر رنگ آبی جدید برای نسخه پرو به گوش می‌رسد و اپل امید دارد همانند رنگ جدید سبز برای آیفون ۱۱، رنگ آبی جدید نیز با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شود.

اقلام داخل جعبه

آیفون‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته تجهیزات کمتری در جعبه به همراه خواهند داشت و نه تنها خبری از ایرپاد نخواهد بود، بلکه آداپتور شارژر نیز احتمالا از لیست اقلام درون جعبه حذف خواهد شد. گفته می‌شود جنس کابل شارژ مورد تجدیدنظر قرار گرفته و استحکام بیشتری خواهد داشت. این کابل از نوع USB-C نبوده و شاهد همان سوکت لایتنینگ قدیمی خواهیم بود.

زمان عرضه سری آیفون ۱۲

معمولا اپل به مدت یک الی دو هفته نسبت به دریافت سفارش پیش‌خرید اقدام می‌کند اما امسال شرایط متفاوت بوده و اگر آیفون‌های جدید ۱۲ اکتبر معرفی شوند، ممکن است تا پایان همان ماه گوشی‌ها به دست خریداران برسند.

طبق گزارش‌ها آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس تا ماه نوامبر قابل پیش‌خرید نخواهد بود و بدین ترتیب زمان بیشتری برای فروش مدل‌های غیر پرو وجود خواهد داشت.

قیمت سری آیفون ۱۲ چگونه خواهد بود؟

12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

12 نکته‌ای که باید درباره سری آیفون 12 بدانید

با توجه به پشتیبانی آیفون ۱۲ از ۵G و تجهیز همه مدل‌ها به نمایشگر OLED، نمی‌توان حدس دقیقی درباره میزان افزایش گوشی‌های جدید اپل داشت. با این وجود Prosser می‌گوید آیفون ۱۲ با قیمت ۶۴۹ دلار و آیفون ۱۲ پرو مکس با قیمت ۱۰۹۹ دلار فروخته خواهد شد.

همچنین آیفون ۱۲ مکس با قیمت ۷۴۹ دلار و آیفون ۱۲ پرو با قیمت ۹۹۹ دلار پشت ویترین فروشگاه‌ها قرار خواهد گرفت. شایعات می‌گویند ممکن است تا پایان سال جاری میلادی نسخه ۴G از آیفون ۱۲ با قیمت رقابتی ۵۴۹ دلاری رونمایی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس