100 هزار سواری فرسوده منبع بزرگ آلودگی هوای تهران است


100 هزار سواری فرسوده منبع بزرگ آلودگی هوای تهران است

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از 100 هزار دستگاه خودرو فرسوده سواری با سن بیش از 18 سال در حال تردد در تهران است، گفت: سهم خودروهای سواری در انتشار آلاینده‌های ناشی از منابع متحرک بیش از 45 درصد بوده و بخش قابل توجهی از آن به خودروهای فرسوده مربوط است.

به گزارش ایرنا بر اساس اعلام روز شنبه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران «حسین شهیدزاده» روز شنبه افزود: تعداد کل خودروهای سواری تهران حدود سه میلیون و ۴۳۵ هزار دستگاه برآورد می‌شود که از این تعداد بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از سن فرسودگی عبور کرده است و علاوه بر مصرف بالای سوخت، آلایندگی بالایی نیز تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه میزان انتشار آلاینده‌های خودروهای سواری تهران سالانه ۵۷۹ هزار تن است، اظهار کرد: به عبارتی خودروهای سواری هر روز یک هزار و ۵۸۶ تن آلاینده‌های بیماری‌زا وارد ریه شهروندان می‌کنند.

«شهیدزاده» همچنین با بیان اینکه ۸۲ درصد اکسیدهای گوگرد و ۲۳ درصد ذرات معلق هوای تهران از کل انتشار آلایندگی ناشی از وسایل نقلیه مختلف را خودروهای سواری تولید می‌کند، تصریح کرد: سهم این خودروها در تولید منواکسیدکربن ۴۶ درصد، اکسیدهای نیتروژن ۴۵ درصد و ترکیبات آلی فرار ۴۳ درصد است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر آغاز فصل پاییز و نزدیک شدن به زمان بروز پدیده وارونگی دما (اینورژن) که افزایش آلودگی هوای پایتخت را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: بدون تردید اجرای نشدن طرح ترافیک و عدم کنترل معاینه فنی خودروهای عبوری، میزان تراکم آلاینده‌ها در هوای تهران و آثار و عوارض ناشی از آن را دوچندان می‌کند.

هر نوع وسیله نقلیه‌ای که سن مجاز آن از مدت تعیین شده گذشته باشد، خودرو فرسوده نامیده می‌شود و در حال حاضر مدت سن مجاز وسایل نقلیه به طور میانگین ۲۰ سال است.

البته این سن بیشتر برای وسایل نقلیه سواری با مصرف شخصی است و در مورد وسایل نقلیه‌ای مانند تاکسی به علت استفاده زیادی که از آن‌ها استفاده می‌شود و رفت و آمد زیادی که در سطح شهر دارد، ملاک نیست؛ برای این نوع وسایل نقلیه موارد دیگری نظیر میزان کارکرد خودرو نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی