شما از «قاتلِ یک زن» قهرمان نسازید، «رئیس جمهورِ زن» پیشکش/ ربیعی: مکانیسم ماشه هم اجرا شود، نباید از برجام خارج شویم


اصلاح طلبان بارها مدعی شده اند که اختیارات رئیس جمهور محدود است.اما این طیف هیچگاه به این سوال پاسخ نداده که اگر رئیس جمهور اختیارات ندارد،پس چرا اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری سر و دست می شکند؟!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** شما از «قاتلِ یک زن» قهرمان نسازید، «زنِ رئیس جمهور» پیشکش

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «زنان رئیس جمهور؟» نوشت: «"خانم رییس‌جمهوری" تعبیر دور از ذهنی است، به‌خصوص اگر ساکن خاورمیانه و جهان سوم باشیم. این تعبیر در حکومت‌های دینی، قومی و قبیله‌ای یا توتالیتر آسیایی احتمالا آرمانِ کنشگران حقوق زنان و سیاست‌مداران پیشرو اما به نظر نشدنی است. از برداشت‌های متفاوت فقهی تا فرهنگ مردسالارانه حاکم بر جوامع سنتی بعضا شرقی، همگی در دست نیافتنی شدن ریاست‌جمهوری برای زنان سهیم هستند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «دست‌کم معضل حق انتخاب یک زن به عنوان رییس‌جمهوری در چارچوب قوانین اغلب کشورها موضوعی حل شده است و کمتر کشوری در جهان است که در قوانین آن یک زن صلاحیت کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری یا انتخاب شدن به عنوان نخست‌وزیر و عالی‌ترین مقام اجرایی را نداشته ‌باشد. اما این چالش در جمهوری اسلامی، عقبه‌ای ۴۱ ساله و به اندازه عمر حکومت مستقر پس از انقلاب دارد».

این روزنامه حامی دولت در بخش دیگری از این گزارش نوشت: «زهرا رهنورد و فاطمه کروبی احتمالا باتوجه به سال‌ها مبارزه و کنشگری سیاسی از پیش از انقلاب تاکنون به‌راحتی در زمره «رجال سیاسی» قرار می‌گیرند. به‌وی‌ژه فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی که همچون رهنورد در حصر نیست و با سال‌ها سابقه مدیریتی در سطح معاون وزیر، مدیریت رسانه و البته دبیرکل احزابی چون مجمع اسلامی بانوان، سیاستمداری تمام‌عیار است».

همچنین «پروانه سلحشوری» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «اگر یک جریان سیاسی همچون اصلاح‌طلبان بتوانند یک کاندیدای زن داشته‌باشند، قطعا موثرتر و بهتر خواهد بود. بنابراین اینکه اصلاح‌طلبان به عنوان یک جریان اصیل سیاسی بخواهند با یک کاندیدای زن به انتخابات ورود کنند، گامی رو به جلو است...خانم‌هایی که در سطح کلان سیاسی و مدیریتی بوده‌اند، حضور دارند. خانم دکتر ابتکار یکی از همین زنان است...خانم دکتر شهیندخت مولاوردی نیز این ویژگی‌ها را دارد».

شما از «قاتلِ یک زن» قهرمان نسازید، «رئیس جمهورِ زن» پیشکش/ ربیعی: مکانیسم ماشه هم اجرا شود، نباید از برجام خارج شویم

«علی مطهری» نماینده عضو لیست امید در مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس یازدهم نیز در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «‌در تعریف و تفسیر رجل سیاسی به‌روشنی مشخص است که منظور «مردبودن» نیست. فردی که دارای شخصیت سیاسی در حد رئیس‌جمهوری است، خواه زن باشد یا مرد می‌تواند نامزد انتخابات باشد. تاکنون هیچ نامزد خانمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری تأیید صلاحیت نشده است، اما شورای نگهبان مطابق سخنان آقای کدخدایی باید صلاحیت زنی را که تعریف رجل سیاسی بر او صدق می‌کند، تأیید کند».

شما از «قاتلِ یک زن» قهرمان نسازید، «رئیس جمهورِ زن» پیشکش/ ربیعی: مکانیسم ماشه هم اجرا شود، نباید از برجام خارج شویم

«زهرا شجاعی» رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات پیش از این با افشاگری درخصوص استفاده ابزاری اصلاح طلبان از زنان گفته بود: «اصولگرایان حمایت بیشتری از زنان انجام می‌دهند و در عوض اصلاح طلبان موقع انتخابات از زنان استفاده می‌کنند و بعد کاری برایشان نمی‌کنند».

پس از آنکه «محمدعلی نجفی» شهردار سابق تهران- منتخب شورای شهر اصلاح طلبان- همسر دومش را با سلاح غیرمجاز و با شلیک ۵ گلوله به قتل رساند، «پروانه سلحشوری» به جای دفاع از حقوق زنان و اعتراض به این رفتار جنایتکارانه در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «درباره پرونده قتل همسر محمدعلی نجفی، واقعاً نمی‌دانم پرستوسازی واقعیت دارد یا نه، اما همه اشاره می‌کنند که پرستوسازی در کشور رخ می‌دهد و میترا استاد قربانی این پرستوسازی بوده است»!

«علی مطهری» نیز با توهین به زنان ایرانی و تهمت به مقتول در اظهارنظری مشابه گفت: «اخبار رسیده و صحبت‌های آقای نجفی نشان می‌دهد در کشور پرستوهایی وجود دارند که گرد سیاسیونی که منتقد یا مخالف به شمار می‌روند، به پرواز در می‌آیند و فیلم و عکس تهیه می‌کنند برای بستن دهان او. حال این که این روش‌ها برای یک مسلمان حرام است».

فعالین اصلاح طلب در حالی مقتول را که یک زن بود آماج توهین و تهمت قرار دادند که نجفی در جلسه دوم دادگاه با برائت جویی از این رویکرد زشت و غیراخلاقی گفت: «میترا استاد نه پرستو بود و نه مهدور الدم» . اما خانم سلحشوری و آقای مطهری هیچگاه بابت این توهین شرم آور از زنان ایرانی عذرخواهی نکردند.

بنابراین امثال خانم پروانه سلحشوری و آقای علی مطهری اصلا در جایگاهی نیستند که بتوانند درباره حقوق زنان در عرصه های مختلف اظهارنظر کنند.

دلایل متعددی درخصوص نگاه ابزاری اصلاح طلبان به موضوع زنان و تضییع حقوق زنان توسط این طیف وجود دارد. به عنوان مثال در سالیان اخیر و پس از روی کارآمدن جریان اصلاح طلب در شورای شهر تهران، در سه باری که تهران بدون شهردار ماند و همه چیز دست خود اصلاح طلبان بود، این جریان سیاسی نه تنها گزینه مطرحی برای این پست رو نکرد بلکه به طور کاملاً ویترینی کاندیداهای نمایشی به میدان آورد.

وقتی اصلاح طلبان شورای شهر پنجم برای انتخاب اولین شهردار خود دست به کار شدند نام «الهه کولایی» استاد دانشگاه به عنوان تنها زن در لیست کاندیداها نمایان بود. کولایی بعدها به نمایشی و ویترینی بودن کاندیداتوری‌اش در انتخابات شهرداری تهران تاکید کرد.

**ربیعی: مکانیسم ماشه هم اجرا شود، نباید از برجام خارج شویم

«علی ربیعی» سخنگوی فعلی دولت و وزیر کار سابق در دولت روحانی که به علت عملکرد ضعیف در مجلس دهم استیضاح شد، در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «برجام برای مردم و امنیت ملی» نوشت: «یک دهه قبل، حتی باور کردنی هم نبود که امریکا چنان منزوی شود که متحدان سنتی‌اش در اروپا نیز از این دولت رویگردان شوند و با صدای بلند به خواسته‌های آن «نه» بگویند. باورنکردنی‌تر اینکه این ایستادگی دسته جمعی در مهم‌ترین نهاد امنیتی جهان برای نجات توافقی انجام بگیرد که ایران در محور آن قرار دارد... آنها با نزدیک شدن به انتخابات امریکا و در ناامیدی از دو سال برنامه‌ریزی برای متقاعد کردن اعضای برجام به نابودی این توافق امیدوارند که با تحریک ایران به خروج از برجام این مأموریت ناتمام را تکمیل کنند. جنگ‌طلب‌ترین آنها می‌خواهند با تنش‌آفرینی در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات، توجهات داخلی را از کارنامه ناکام دونالد ترامپ منحرف کرده و نظر افکار عمومی را به انتخاب دوباره او برای به سرانجام رساندن یک ماجراجویی جدید، جلب کنند».

ربیعی در ادامه نوشت: «ما در سال‌های گذشته - به رغم به تن خریدن سختی‌های بسیار و وارد آمدن دشواری‌های زیاد بر ملت و دولت - با افزایش مقاومت در داخل و تدبیر در عرصه بین‌المللی همه نقشه‌های آنها را جهت ایجاد اجماع جهانی برای بالا بردن سطح تنش‌ها تا حد خارج از کنترل کردن بحران‌ها و وارد آوردن خسارات تمدنی علیه ایران نقش بر آب کرده‌ایم و امروز نیز با تداوم مقاومت و همراه کردن جامعه و نیز با انسجام سیاسی نباید اجازه دهیم هیچ‌کدام از نقشه‌های ضد ایرانی محقق شوند».

سخنگوی دولت در ادامه نوشت: «ما از آنچه ممکن است در روزهای آینده و حتی فعال شدن مکانیسم ماشه در پیش باشد نگران نیستیم اما نگران ماشه‌ای هستیم که به هر دلیل اعم از ناآگاهی یا بی‌دقتی در کشورمان چکانده شود؛ آنها که هنوز مشت امریکا برایشان باز نشده و منطق بازی کنونی امریکا را نمی‌دانند. این روزها و هفته‌های تعیین‌کننده، جایی برای رفتارها و گفتارهای احساسی و هیجانی و امتیازگیری در سیاست داخلی نیست. بالا بردن تب برجام‌ستیزی نتیجه‌ای جز تغییر زمین بازی به نفع دولت درمانده امریکا نخواهد داشت...انزوای دیپلماتیک امروز امریکا محصول شکیبایی ما در همان روزی است که دونالد ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. شاید اگر آن روز تصمیم به تلافی زودهنگام می‌گرفتیم تا احساس خشم خود را نشان دهیم یا در عرصه سیاست داخلی به امتیازی دست یابیم، امروز از انزوای امریکا و حمایت اکثریت اعضای شورای امنیت از ایران خبری نبود. استراتژی دوگانه افزایش مقاومت در داخل و دیپلماسی هوشمندانه زیربنای همه این دستاوردهای سیاسی و دیپلماتیک است».

شما از «قاتلِ یک زن» قهرمان نسازید، «رئیس جمهورِ زن» پیشکش/ ربیعی: مکانیسم ماشه هم اجرا شود، نباید از برجام خارج شویم

آقای ربیعی در این یادداشت تاکید کرده است که حتی اگر آمریکا مکانیسم ماشه را اجرا کند، ایران نباید از برجام خارج شود. این دقیقا تکرار همان اشتباهی است که دولت در اردیبهشت ۹۷ مرتکب شد.

در آن مقطع آقای روحانی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت که حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما در توافق می مانیم؛ با این اظهارنظر، آمریکا مطمئن شد که با خروج از توافق، ایران همچنان محدودیت های برجامی را یکطرفه ادامه می دهد. بنابراین با خیال راحت و بدون هزینه از برجام خارج شد.

آمریکا و تروئیکای اروپا فقط زبان زور را می فهمند؛ با این کشورهای زورگو و غارتگر فقط باید از موضع اقتدار وارد شد. اگر این پالس به آمریکا داده شود که اجرای مکانیسم ماشه هیچ پاسخ قاطع و متقابلی از طرف ایران ندارد، به راحتی و بدون مکث مکانیسم ماشه را اجرا خواهد کرد.

تنها راه تغییر محاسبه طرف آمریکایی، اعلام تهدید معتبر مبنی بر خروج از برجام در صورت فعال سازی مکانیسم ماشه است.

متاسفانه این ادراک در طرف آمریکایی ایجاد شده است که دولت ایران منتظر انتخابات آمریکا و بازگشت دموکرات­‌ها به کاخ سفید است و به همین دلیل در برابر اقدامات آمریکا (از جمله فعال کردن مکانیزم ماشه)، واکنشی نشان نخواهد داد. این ادراک آمریکا از ایران باعث فعال کردن مکانیزم ماشه شده است و تا زمانی که ایران از طریق اقدامات واقعی متقابل، ادراک آمریکا را اصلاح نکند، فشارها افزایش خواهد یافت.

دولتمردان، ناکام ماندن آمریکا در شورای امنیت را دستاورد برجام جا می زنند. این در حالی است که اولا قرار بود به واسطه برام در دی ۹۴ تمامی تحریم ها یکباره لغو شود، ثانیا کارشناسان معتقدند که حماقت ترامپ در «نمایش بدون روتوش توحش آمریکایی» منجر شده است که این دولت فریبکار و عهدشکن در سیاست خارجی ناکامی های بسیاری داشته باشد. اوباما با خدعه و فریب، بر چهره جنایتکار آمریکا نقاب زده بود و با این فریبکاری، سیاست خارجی این دولت جنایتکار و غارتگر را به پیش می برد.

برخلاف ادعای برخی دولتمردان و رسانه‌های اصلاح طلب، در موضوع ایران شکافی میان اروپا و آمریکا ایجاد نشده، بلکه این دو برای یک هدف مشترک، وظایف مختلفی برای خود تعریف کرده‌اند. اروپا بارها تأکید کرده که در پی حفظ برجام است. منظور طرف اروپایی از حفظ برجام، نظارت بر اجرای یکطرفه تعهدات از سوی ایران است. در حقیقت اروپا در رویکردی سلطه‌گرانه خود را در جایگاه ناظر برجام می‌بیند و این ایران است که باید تعهدات را انجام دهد. مأموریت اصلی اروپا در برجام، نگه داشتن ایران در توافق است.

** نمی گذارند رئیس جمهور برنامه های خود را اجرا کند!

«غلامرضا انصاری» عضو حزب اتحاد ملت(اعضای حزب منحله مشارکت) در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «تا تضمینی برای برگزاری یک انتخابات آزاد و بازگشت به قانونی وجود نداشته باشد اگر احزاب تأثیرگذار جریان اصلاحات قوی ترین فرد اصلاح‌طلب را نیز به عنوان گزینه نهایی خود معرفی کنند با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. شرایط سیاسی کشور در سال‌های اخیر به شکلی پیش رفته که دولت منتخب مردم به دلیل موانعی و محدودیت‌هایی که وجود دارد نمی‌تواند برنامه‌های خود را اجرا کند».

انصاری در ادامه گفت: «در چنین شرایطی پاسخگویی به مردم نیز سخت و دشوار خواهد شد و مردم امیدواری خود را از دست خواهند داد. تنها راهی که می‌تواند میزان مشارکت مردم در انتخابات را افزایش بدهد و شرایط را فراهم کند که مردم با انگیزه در انتخابات شرکت کنند این است که مشخص شود رئیس جمهوری که انتخاب می‌کنند دارای تصمیمات تعیین کننده است و می‌تواند در مقابل مشکلات اقتصادی و تحریم هایی که امروز کشور را تهدید کند تصمیماتی اتخاذ کند که راهگشا و کاربردی باشد».

شما از «قاتلِ یک زن» قهرمان نسازید، «رئیس جمهورِ زن» پیشکش/ ربیعی: مکانیسم ماشه هم اجرا شود، نباید از برجام خارج شویم

اصلاح طلبان بارها مدعی شده اند که اختیارات رئیس جمهور محدود است. اما این طیف هیچگاه به این سوال پاسخ نداده که اگر رئیس جمهور در ایران اختیارات ندارد، پس چرا اصلاح طلبان در انتخابات ۸۴ و ۸۸ و ۹۲ و ۹۶ برای قبضه کردن دولت، سر و دست شکستند و ماهها کشور را دچار آشوب و التهاب کردند!؟

کارشناسان و صاحبنظران با گرایش های مختلف سیاسی بارها تاکید کرده اند که اختیاراتی که دولت روحانی دارد، کم نظیر و در برخی موارد بی نظیر و بی سابقه است. اختیارات رئیس جمهور در شورای هماهنگی سران قوا و برداشت های چند باره از صندوق توسعه ملی تنها بخش کوچکی از اقدامات و اختیارات دولت روحانی در سالهای اخیر بوده است.

اصلاح طلبان بارها مدعی شده اند که اختیارات رئیس جمهور محدود است. اما این طیف هیچگاه به این سوال پاسخ نداده که اگر رئیس جمهور اختیارات ندارد، پس چرا اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری سر و دست می شکنند!؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس