شتابزدگی دولت ترامپ برای تعیین جانشین قاضی فقید دیوان عالی آمریکا


شتابزدگی دولت ترامپ برای تعیین جانشین قاضی فقید دیوان عالی آمریکا

«ایمی کانی بارت» به‌سرعت در نزد متحدان «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا برای عهده داری منصب قاضی فقید دیوان عالی این کشور مطرح شده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از بلومبرگ، بارت قاضی دادگاه استیناف آمریکا که منتصب ترامپ است، در فهرست نامزدهای بالقوه دیوان عالی آمریکا دیده می شود.

وی همچنین جزو نفرات نهایی بود که ترامپ قبل از انتخاب «برت کاوانا» قاضی دیوان عالی آمریکا در سال ۲۰۱۸ درنظر گرفته بود.

با مرگ «روث بیدر گینزبرگ» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا در شش هفته باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خالی شدن این کرسی در بالاترین سطح قضایی در آمریکا، دموکرات ها را نسبت به بهره برداری جمهوریخواهان و دونالد ترامپ از این مساله به شدت نگران کرده است.

«جان مالکولم» کارشناس حقوقی بنیاد محافظه کار «هریتیج» گفت: اگر رییس جمهوری درفکر جایگزینی گینزبرگ با یک زن باشد، قاضی ایمی کانی بارت در صدر این فهرست یا نزدیک به آن قرار می گیرد. وی افزود: بارت به طور قطع نامزد دلخواه محافظه کاران است.

گینزبرگ به مدت ۲۷ سال کرسی قضاوت در دیوان عالی آمریکا را در اختیار داشت و تا آن زمان برتری جمهوریخواهان به دموکرات ها پنج به چهار محسوب می شد. حال با خالی شدن این کرسی در پی مرگ وی، در صورت اقدام ترامپ به انتخاب فرد جایگزین و حمایت سنا در زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، کفه ترازو می تواند در عالی ترین سطح تصمیم گیری قضایی به نفع ترامپ تغییر یابد.

با توجه به اینکه ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود دو قاضی محافظه‌کار بر مسند این کرسی معرفی و منصوب کرده، با معرفی نفر سوم توسط وی به طور عملی کنترل محافظه‌کاران بر بالاترین مرجع قضایی در آمریکا قوی‌تر می‌شود.

تحلیلگران معتقدند که بیم آن می رود تا شمار کرسی های حاضر در دیوان عالی آمریکا با اقدام ترامپ در انتخاب فرد جایگزین، از پنج قاضی محافظه کار و متمایل به جمهوریخواهان در برابر چهار قاضی لیبرال با گرایش دموکرات می تواند وضعیت را به شش کرسی جمهوریخواه در برابر سه کرسی دموکرات تغییر دهد، آن گاه قدرت گیری ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات و با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در سنا، هرچه بیشتر خواهد شد.

کارشناسان و تحلیلگران رسانه های خبری غربی بر این باورند که چنانچه ترامپ حتی در مدت باقی مانده از دوره کنونی ریاست جمهوری خود فردی را به عنوان نامزد جایگزین گینزبرگ به سنا معرفی نکند، می‌تواند با مانور دادن بر سر این موضوع به رای دهندگان جمهوری خواه وعده دهد که در صورت انتخاب مجدد او، چرخش دیوان عالی به سوی محافظه کاران حتمی است و وی با انتخاب دوباره بعنوان رئیس جمهوری آمریکا خواهد توانست سومین قاضی محافظه کار را روانه دیوان عالی کند و موازنه را ۶ به ۳ به نفع جمهوریخواهان دراین دادگاه تغییر دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید