گزیده شعری که شعر جنگ و دفاع مقدس را روایت می‌کند


گزیده شعری که شعر جنگ و دفاع مقدس را روایت می‌کند

گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس اشعاری را از شاعران مختلف در دو بخش شعر جنگ و شعر دفاع مقدس روایت می‌کند.

گزیده شعری که شعر جنگ و دفاع مقدس را روایت می‌کند

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس گزیده شعری را معرفی می‌کنیم که با عنوان «گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس» در انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این اثر ۱۰۰ قطعه شعر را در قالب‌های مختلف شعری از جمله غزل، مثنوى، رباعى، چهار پاره، شعر نیمایى و سپید، دربرمی گیرد.

بیشتر بخوانید:

«روز‌های خرمشهر» نکاتی جالب از روز‌های جنگ را روایت می‌کند


شعر‌های مجموعه شعر «گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس» درباره جنگ ایران و عراق و دفاع مقدس سروده شده اند و اثر شاعرانى، چون قیصر امین ‏پور، سلمان هراتى، فاطمه‏ راکعى، سهیل محمودى، علیرضا قزوه، سپیده کاشانى، حمید سبزوارى، على معلم و ... است.

گردآورنده در سرآغاز کتاب، اشعار مربوط به جنگ ایران و عراق را به ‏دو دوره «شعر جنگ» (شعر زمان جنگ) و «شعر دفاع مقدس» (شعر بعد از جنگ) تقسیم کرده و ضمن ارائه تعریفى از هر کدام، تفاوت هاى‏ میان آن‌ها را نقل می‌کند و معتقد است به لحاظ شعرى در دوره «دفاع مقدس» قرار داریم. او همراه با ارائه گزیده اى از اشعار جنگ‏ و دفاع مقدس، به نقد و بررسى اکثر این اشعار پرداخته و پیرامون آن‌ها توضیحات حاشیه‌ای داده است.

از جمله مسائلی که در مجموعه شعر «گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس» ذکر شده است می‌توان به وصف و ستایش شهیدان موشک باران شهر‌ها، تشویق به ادامه راه‏ شهدا، انتقاد از «خود» نوعى به جهت جاماندن از قافله ی شهدا، آزادگان، مفقودان جنگ تحمیلى، شهداى «مهران» ، بمباران‏ شیمیایى «سر دشت»، تجلیل و یاد شهدایى، چون «احمد زارعى»، «جهان‏ آرا»، «ناصر حنیف»، «حسن باقرى»، «یوسف ایمانى»، «محسن آقا اسماعیلى» و مضامینى از این دست اشاره کرد.

سید حسن حسینی در سال ۱۳۳۵ در محله سلسبیل تهران به دنیا آمد. به زبان عربی مسلط و با زبان‌های ترکی و انگلیسی در حد استفاده از منابع و مآخذ و صحبت کردن و نوشتن آشنا بود.

از سال ۱۳۵۲ نوشتن و سرودن را در مطبوعاتِ قبل از انقلاب علی‌الخصوص مجله فردوسی آغاز کرد و در سال ۱۳۵۸، حوزه اندیشه و هنر اسلامی را به همراه محمد رضا حکیمی و رخ صفت، تهرانی و آیت‌الله امامی کاشانی، راه‌اندازی کرد که مسئولیت بخش ادبیات و شعر را به همراه قیصر امین پور بر عهده داشت. دکتر سید حسن حسینی از سال ۱۳۷۸ در واحد ویرایش رادیو تا پایان عمر حضور داشت.

وی در سال ۱۳۷۹ مجموعهٔ کامل غزلیات بیدل دهلوی را که نزدیک به سه هزار غزلدر بر می‌گیرد، به صورت ضبط شده خواند. او در حوزه‌های شعر، تحقیق، ترجمه و تألیف فعالیت کرده بود. سال‌های آخر عمرش به سبک‌شناسی قرآن و زبان‌شناسی حافظ می پرداخت.

از سید حسن حسینی در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳ تقدیر شد. به تازگی میدانی در محله طرشت تهران به نام این شاعر معاصر نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو