کاوش در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز از سر گرفته شد


کاوش در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز از سر گرفته شد

اهواز - ایرنا - رییس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور گفت: کاوش‌ نجات‌بخشی در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز و انجام بررسی‌ باستان‌شناسی در محدوده‌ای‌ که قرار است انتقال آب به آنها صورت گیرد، از سر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، روح‌اله شیرازی که روز شنبه در نشست بررسی و ارایه راهکار برای ادامه کاوش مسیر انتقال آب از سایت تاریخی جوبجی رامهرمز خوزستان شرکت کرده بود ، افزود:بنا است مبلغی از سوی سازمان آب و برق خوزستان به منظور انجام کاوش به پژوهشکده باستان‌شناسی پرداخت شود که البته این پول هنوز پرداخت نشده، باوجود این، باتوجه به فوریت و به منظور تسریع در کار هم‌اینک عملیات کاوش و مطالعات میدانی در منطقه را آغاز کرده‌ایم و مدت‌زمان تعیین شده برای اتمام کار نیز دوم آبان ۹۹ درنظر گرفته شده است و از این تاریخ به بعد نیز تهیه گزارش و مطالعات کتابخانه‎ای انجام خواهد شد.

وی گفت: تصمیم نهایی درخصوص عبور کانال آب از محوطه باستانی جوبجی رامهرمز، پس از انجام مطالعات میدانی در منطقه، از سوی شورای فنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام خواهد شد.

شیرازی ادامه داد: بر اساس مصوبات نشست امروز، بررسی‌ باستان‌شناسی در حدود ۱۲هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی بالادست انجام می‌شود.

وی گفت: مقرر شد پس از پایان مطالعات، نتیجه کشفیات و کاوش‌ها به شورای فنی وزارت میراث فرهنگی ارسال شود و شورا پس از مطالعه و بررسی‌ لازم، نظر نهایی خود را درخصوص عبور کانال آب از محوطه باستانی جوبجی در شهرستان رامهرمز اعلام کند.
وی بیان کرد:یکی دیگر از مصوبات نشست امروز، پرداخت حق و حقوق نگهبانان محلی مستقر در محل کاوش کانال آب جوبجی بود که تصمیماتی در این خصوص گرفته شد.
این گزارش حاکیست پس از پایان این نشست مسوولان استانی با بازدید میدانی از سیفون کشاورزی و محل کاوش سایت تاریخی جوبجی، ضمن شنیدن درددل‌ کشاورزان منطقه، از نزدیک در جریان مشکلات این طرح قرار گرفتند.

در این نشست که در محل فرمانداری رامهرمز برگزار شد، سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، آرش قنبری فرماندار رامهرمز، ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس، محمدامین ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، امیری‌زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و برخی از مسوولان استانی و شهرستانی حضور داشتند.

به گزارش ایرنا منطقه جوبجی در رامهرمز در شرق خوزستان محوطه‌ای است که گنجینه معروفی از دل آن توسط باستان شناسان بیرون آمد؛ گنجینه طلایی و مفرغی حاکم ایلامی رامهرمز در روستایی به نام جوبجی در عملیات لوله‌کشی سازمان آب و برق خوزستان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۸۶ کشف شد؛ این گنجینه متعلق به ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد در تپه باستانی جوبجی تخمین زده شده است.

کار کاوش و نجات‌بخشی در منطقه‌ای جوبجی از پاییز ۹۷ به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی آغاز شد که تیر پارسال چند تابوت در این منطقه کشف شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج