رییس دانشگاه فردوسی مشهد: دانشگاه‌ها وظیفه‌ آینده‌نگری دارند


رییس دانشگاه فردوسی مشهد: دانشگاه‌ها وظیفه‌ آینده‌نگری دارند

مشهد- ایرنا- رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی از وظایف دانشگاه‌ها، آینده‌نگری است تا مشکلی برای جامعه پیش نیاید که نیاز به حل آن باشد.

دکتر محمد کافی روز شنبه و در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وظیفه دانشگاه‌ها فقط افزایش دانش و دانش آموخته نیست بلکه وظایف سنگین‌تری نیز دارند تا علاوه بر اینکه در مرزهای دانش حرکت می‌کنند، نقش مسوولیت پذیری اجتماعی و حل مشکلات جامعه را نیز برعهده دارند.

وی ادامه داد: این روزها مشکلات اقتصادی و بیکاری در جامعه ما به دلایل تحریم‌های ناجوانمردانه و همچنین شیوع کرونا بسیار زیاد شده است و همچنین دچار مشکلات مضاعف نیز شده‌ایم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: انتظار این است که دانشگاه فردوسی مشهد در جامعه فعالیت مضاعف‌ تری برای حل مشکلات جامعه داشته باشد و بر همین اساس نباید منتظر ماند تا فردی از ما کاری را بخواهد زیرا هر کدام از ما باید در حوزه تخصصی خودمان مانند حل مشکلات اقتصادی، سلامت و مسائل روحی برای جامعه مثمر ثمر باشیم و بر همین اساس از همکاران دانشگاهی درخواست می شود تا در صحنه پژوهش و فناوری در راستای تولید ثروت برای جامعه اقداماتی انجام شود.

کافی افزود: اظهار نظر استادان دانشگاه فردوسی مشهد می‌تواند برای جامعه راهگشا باشد زیرا از این اظهار نظرات می‌توان در تدوین برنامه‌های توسعه کشور و همچنین شهر مشهد نیز بهره برد.

وی ادامه داد: هر ساله در چنین ایامی شرایط خاصی بر دانشگاه‌ها حاکم بود و دانشگاه فردوسی مشهد نیز مملو از دانشجویان نو ورود و خانواده‌های آنها بود ولی اکنون به واسطه شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برنامه ریزی‌ها به سمت کاهش حضور فیزیکی افراد در محیط دانشگاه گام برداشته است.

رییس نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های استادان دانشگاه در زمان شیوع کرونا گفت: استادان دانشگاه فردوسی مشهد سعی کردند تا در این ایام در رسانه‌های مختلف حضور پیدا کنند و با نظرات علمی خود در حل مشکلات جامعه و شهر مشهد نقش داشته باشند.

سید مهدی حسینی مطلق افزود: همچنین برخی از دانشگاهیان نیز با توجه به مشکلات بسیاری که در حاشیه شهر مشهد وجود دارد سعی کردند در امر مواسات و کمک به افراد ساکن در این مناطق گام بردارند.

وی با اشاره آغاز هفته دفاع مقدس و همچنین ماه صفر ادامه داد: باید بتوانیم وظیفه‌ای که بر عهده ما گذارده شده است را به خوبی انجام دهیم.

رییس نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد افزود: با توجه به محدودیت‌های سال جاری در برپایی مراسم عزاداری اهل بیت (ع)، شاهد برگزاری مراسم باشکوهی در ایام ماه محرم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این دانشگاه بودیم و امیدواریم بتوانیم در آخر ماه صفر نیز شاهد برگزاری مراسم باشکوه تری برای خاندان اهل بیت (ع) باشیم.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم گفت: در روزهای آغاز شیوع کرونا برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از دانشگاه فردوسی مشهد خواستند تا از امکانات و منابع آموزش مجازی این دانشگاه به صورت رایگان بهره مند شوند و اکنون شاهد آن هستیم که حتی مراکز غیرانتفاعی دانشگاهی نیز به سمت ایجاد منابع منحصر به فرد خود می‌روند زیرا رقابت برای تولید محصول اختصاصی در آموزش مجازی بسیار ارزشمند است.

دکتر رضا پیشقدم افزود: تجربه آموزش در فضای مجازی و امکانات بسیار آن باعث شده است تا بسیاری از استادان دانشگاه به این شیوه روی آورند و حتی حضور در کلاس حضوری و آموزش همانند گذشته برای آنها سخت باشد.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و چالش رخ داده در نیمه دوم سال تحصیلی گذشته، تلاش شد تا با فراهم کردن امکانات لازم و به روز رسانی نرم افزارها سال جدید آموزشی به خوبی آغاز شود.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برنامه ریزی شده است تا کلاس‌های آموزشی به صورت وبینار و دیداری تشکیل شود و اگر مشکلی نیز رخ دهد در کمترین زمان ممکن برای حل آن اقدام خواهد شد.

پیشقدم افزود: در تابستان امسال، برخی از دروس دانشگاهی به صورت صوتی و تصویری آماده شد تا از این منابع برای افزایش کیفیت آموزشی در سال جاری تحصیلی استفاده شود و دانشجویان می توانند پیش از آغاز کلاس‌ها از این منابع بهره مند شوند.

وی ادامه داد: لازم است تا سه اصل ارزش، مهارت و دانش همچون گذشته نیز در آموزش مجازی نیز مورد توجه قرار گیرد و در جهت تقویت آنها گام برداشته شود.

او اضافه کرد: برنامه این دانشگاه در حوزه آموزش از طریق شیوه نامه به اطلاع استادان و دانشجویان دانشگاه رسیده است و بر همین اساس تمام امکانات دانشگاه برای یک آموزش خوب فراهم شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی