سامانه اشتغال مهارت محور؛ مسیری کوتاه برای اشتغال پایدار


سامانه اشتغال مهارت محور؛ مسیری کوتاه برای اشتغال پایدار

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز در نشست خبری صبح شنبه، ضمن اعلام آخرین آمار سامانه پروژه اشتغال محور به بیان پاره‌ای از اهداف شکل‌گیری این سامانه و مزایای آن پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین از البرز؛ «تقی غیاثی‌تبار» با بیان اینکه سالها آموزش مهارتی بر حسب انتخاب افراد به صورت حرکت از مهارت به شغل بود، گفت: با توجه به اینکه حدود ۷۵ درصد آموزش‌های مهارتی کارگاهی است و به دلیل گرانی وسایل و مواد اولیه آزمون و خطا در استعدادیابی مقرون به صرفه نیست، تلاش شد با تغییر رویکرد از شغل به مهارت برسیم.

وی افزود: بدین منظور با تمرکز بر آموزش هدفمند و در راستای طی مسیری جدید برای اشتغال‌زایی «پروژه اشتغال محور» به عنوان طرحی ابتکاری از آموزش فنی و حرفه‌ای البرز به صورت پایلوت آغاز شد که در صورت موفقیت به سایر استان‌ها تعمیم داده خواهد شد.

غیاثی‌تبار ادامه داد: با این هدف، مسیر جدیدی با سه محور استخدام محور، خود اشتغال محور و کارآفرین محور ابداع شد تا نیروی کار مورد نیاز برای انواع مشاغل مورد نیاز کشور تامین شود. بدین منظور با مشارکت و نظارت واحدها، بعد از فراخوان و شناسایی افراد، با استعداد سنجی و انجام تست‌های لازم فقط کسانی که مشمول دریافت دوره‌های آموزشی هستند، تحت آموزش مهارتی قرار می‌گیرند و متناسب با نیاز واحدهای اعلامی آموزش‌ها طراحی و اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه آزمون پایانی که با نظارت مرکز انجام می‌شود، به نوعی تضمین کیفیت در آموزش‌ها محسوب می‌شود، اظهار داشت: بعد از اخذ مدرک، این افراد به شرکت‌ها و سازمان‌های مورد نظر معرفی می‌شوند .

وی مدت آموزش کارآموزان را به فرایند جذب واحد و دستگاه متقاضی منوط دانست و اظهار کرد: در صورتی که شرکت متقاضی در بازه زمانی کوتاه‌تری خواهان فراگیری آموزش‌ها باشد این دوره‌ها به صورت کوتاه مدت و فشرده تدوین می‌شود، بدون اینکه به کیفیت آموزش لطمه‌ای وارد شود.


احصای نیازهای نیروی کار ماهر بنگاه‌های اقتصادی استان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز در تشریح مسیر «استخدام محور» گفت: در این مسیر واحدهای متقاضی جذب نیروی کار ماهر از طریق سامانه اشتغال مهارت محور نیازهای واقعی خود را در مشاغل مورد نیاز ثبت و کارجویان پس از موفقیت در مرحله استعدادسنجی و مصاحبه‌ای که با مشارکت با واحدهای متقاضی برگزار می‌شود، در صورت نیاز پس از طی دوره‌های مهارتی متناسب با شغل مربوطه با مشارکت و نظارت واحد متقاضی و موفقیت در آزمون‌های پایانی و طی مراحل مربوط به استخدام واحد متقاضی درمی‌آیند.

تعیین کسب و کارهای اولویت‌دار استان

وی در ادامه به تبیین مسیر «خود اشتغالی» پرداخت و عنوان کرد: از آنجایی که ظرفیت استخدام محدود است یکی از مسیرهای نامحدودِ اشتغالزایی، خود اشتغالی، تدوین و تعریف شد و افراد از سطح مبتدی تا حرفه‌ای در رشته مورد نظر آموزش دیده و پس از اتمام دوره، آنان را به مرکز تخصصی کارآفرینی معرفی می‌کنیم که بعد از آموزش‌های لازم با همکاری اتاق اصناف به مرکز مدیریت کسب و کار معرفی شده، پس از اخذ جواز کسب و کار برای دریافت تسهیلات خود اشتغالی معرفی می‌شوند. این امر علاوه بر هدفمند شدن تسهیلات اشتغالزایی سبب هدفمند شدن رشته‌های مهارتی نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه در ارائه تسهیلات از پرداخت پول نقد به متقاضیان مشمول خودداری می‌شود، گفت: بسیاری از مهارت‌ها با حداقل سرمایه انجام می‌شود، لذا بسته‌های تولید یا خدمات مورد نیاز به آنها ارائه می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز ضمن اعلام انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با ارگان‌ها و نهادهای مختلف از جمله جهاد دانشگاهی، اتاق تعاون و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز از آموزش خود اشتغالی گروه‌های هدف مختلف خبر داد و گفت: با همکاری جهاد دانشگاهی به۲۵۰۰ نفر در زمینه مشاغل خانگی مهارت‌های خود اشتغالی آموزش داده خواهد شد.

وی در تبیین آموزش کارآفرینی به عنوان یکی از بهترین مسیرهای اشتغال گفت: در این روش از افراد جویای کار استعدادسنجی صورت گرفته و مهارت‌آموزان بعد از طی دوره‌های تخصصی از مقدماتی تا پیشرفته با شتاب دهنده‌ها آشنا شده و از طریق آنان به شناسایی سرمایه گذار برای تحقق ایده‌های صنعتی و تجاری خود خواهند پرداخت.

غیاثی تبار با اعلام اینکه تا کنون با سه شتاب‌دهنده تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است از انعقاد تفاهم‌نامه‌های چند جانبه در کنار تفاهم‌نامه‌هایی که میان استانداری البرز و آموزش و فنی حرفه‌ای کشور منعقد شده خبر داد و اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌های سه جانبه‌ای با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، پارک علم و فناوری و صندوق کارآفرینی امید منعقد شده و ردیف اعتباری خاصی نیز برای اشتغال‌زایی فراهم شده است.

وی اهداف این پروژه را تقویت و توسعه اشتغال، نهادینه‌سازی فرهنگ اشتغال از طریق خوداشتغالی و کارآفرینی، نهادینه‌سازی فرهنگ مهارت‎آموزی، هدفمند نمودن آموزش‌های مهارتی و کوتاه نمودن فاصله مهارت‌آموزی تا اشتغال اعلام کرد.

تداوم آموزش‌های فنی حرفه‌ای حتی در شیوع کرونا

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین مبنی بر اینکه با توجه به اوج گیری مجدد کرونا چه تمهیداتی برای آموزش مهارتی تبیین شده است، گفت: کرونا از اسفند ماه آموزش‌های حضوری ما را تحت الشعاع قرار داد ولی استفاده از فضای مجازی در آموزش دروس مبانی نظری بسیار به ما کمک کرد.

وی افزود: از همان ابتدای شیوع کرونا سازمان فنی حرفه‌ای کشور شیوه‌نامه‌ای مبنی بر رعایت فاصله‌گذاری و لزوم استفاده از دستکش و ماسک و ضد عفونی کارگاه‌ها ابلاغ کرد. خوشبختانه به دلیل وسعت فضای کارگاه‌ها و سقف بلند آن، دکتر هاشمی از معاون اول رئیس جمهور خواست تا آموزش‌های مهارتی فنی حرفه‌ای همانند سایر صنوفی که به کار خود در دوران کرونا ادامه دادند، بی وقفه تداوم یابد تا آموزش نیروی کار و متعاقب آن چرخ تولید دچار توقف و ایستایی نشود.

48

کد خبر 1434219

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس