ذوالنوری: آمریکا از جایگاه حقوقی برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه برخوردار نیست


ذوالنوری: آمریکا از جایگاه حقوقی برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه برخوردار نیست

تهران-ایرنا- رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نشست این کمیسیون برای بررسی طرح سه فوریتی مقابله با تصمیم ‌آمریکا، گفت: امکان فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا وجود ندارد زیرا جایگاه ایالات متحده حقوقی و قانونی نیست و  همراهی کشورهای دیگر و شورای امنیت را هم نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری روز شنبه در گفت‌وگو با خانه‌ملت با اشاره به تلاش دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه، افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز در نشستی با حضور نمایندگان و برخی کارشناسان این حوزه طرح سه فوریتی مقابله با اقدام آمریکا را بررسی خواهد کرد تا مجلس در جلسه صحن فردا- یکشنبه - درباره عملکرد و رفتار آمریکا تصمیم‌گیری کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح با پیشنهادات نمایندگان تکمیل خواهد شد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در برجام محدودیت‌هایی را پذیرفته است لذا ما در این طرح پیشنهاد رفع همه محدودیت‌ها را دادیم تا شرایط مثل قبل از برجام شود.

ذوالنوری با بیان این که پیشنهاد دیگر مربوط به نظارت‌های آژانس انرژی بین‌المللی اتمی است به دسترسی‌های ویژه‌ای که ایران طبق برجام به این نهاد داده اشاره کرد و گفت: در این طرح پیشنهاد کردیم که اگر ظرف دو ماه موضوع حل نشود و تحریم‌های آمریکا استقرار پیدا کند، ایران سطح همکاری با آژانس و نظارت‌های آژانس را تا NPT تقلیل دهد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآورشد: خروج از NPT جزو برنامه‌های پیشنهادی در این طرح نیست و منظور توقف نظارت‌ها از حیث پروتکل الحاقی و برجام است لذا پیشنهاد شده که نظارت‌های آژانس صرفا در قالب NPT ادامه یابد.

وی تاکید کرد: امکان فعال کردن مکانیسم ماشه توسط آمریکا وجود ندارد زیرا جایگاه ایالات متحده حقوقی و قانونی نیست و همراهی کشورهای دیگر و شورای امنیت را هم نخواهد داشت. زیرا براساس برجام مکانیسم ماشه می‌تواند به درخواست یکی از اعضای ۱+۴ فعال شود و ایالات متحده از برجام خارج شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که وضع و اعمال شده است، یادآور شد: کشورهای دیگر هم در تبعیت از تصمیم آمریکا مختار هستند اما انگلیس، آلمان و فرانسه که همیشه از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کردند، ظرف چند روز گذشته اعلام کردند که فعال کردن مکانیسم ماشه را قبول ندارند و وجاهتی برای آن قائل نیستند.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مواضع متناسبی را در مقابل تصمیم آمریکا اتخاذ خواهد کرد لذا اگر فشارهای جدید از سوی آمریکا اعمال شود و مشکلاتی برای مردم ایجاد شود، ۱+۴ باید به وظیفه خود عمل کنند. ما هم طبق طرح سه فوریتی تصمیماتی را عملیاتی خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، همزمان با نزدیک شدن به پایان شهریورماه، آمریکا مانورهای خود را بر پروسه‌ای آغاز کرده است که خود به تنهایی و با تکیه بر برداشت‌های متوهمانه از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مدعی آغاز مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران است. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا سی مردادماه، با حضور در سازمان ملل متحد در نامه ای رسما آغاز روند بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را به شورای امنیت اطلاع داد. چهار روز بعد «دیان دجانی» رییس وقت شورای امنیت سازمان ملل پاسخ اعضای این شورا به درخواست تیم دونالد ترامپ را اینگونه اعلام کرد: «با توجه به مخالفت ۱۳ عضو با خواسته آمریکا درباره مکانیسمماشه علیه ایران، اجماعی وجود ندارد و نمی‌توان اقدام بیشتری انجام داد.» این موضع هفته بعد از سوی «عبدو آباری» رییس جدید و نیجری شورای امنیت باز هم تکرار شد.

با پایان ماه شهریور، مهلت یک ماهه قانونی درباره این شکایت یا نوتیفیکیشن آمریکا به پایان خواهد رسید و بر اساس سازوکار پیش بینی شده در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، شورای امنیت سازمان ملل باید کمیته‌ای

مشترک برای حل موضوع شکایت آمریکا تشکیل داده و تا ۱۵ روز آینده به نتیجه مشخص برسد. تشکیل این کمیته و پنل زیرمجموعه آن، با توجه به شرایط کنونی برجام و مخالفت طرفین این توافق از یک سو و اعضای شورای امنیت سازمان ملل از سوی دیگر؛ بعید به نظر می‌رسد و باید دید گام بعدی کاخ سفید در اجرای نقشه‌های زیاده خواهانه خود چه خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا