کتابت قرآن به عشق پاسداشت ولایت/ باورم نمی شد که نامه من توسط رهبر معظم انقلاب پاسخ داده شود


کتابت قرآن به عشق پاسداشت ولایت/ باورم نمی شد که نامه من توسط رهبر معظم انقلاب پاسخ داده شود

کتابت قرآن کریم موهبتی الهی است که نصیب بندگان خاص خداوند می شود و کم نیستند کسانی که مورد رحمت الهی قرار گرفته اند و قلم های خود را در راه نگارش کلام وحی به کار گرفته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کُردتودی، پیشینه کتابت قرآن کریم و زیبانگاری این موهبت آسمانی، به قرون نخستین اسلام می‌رسد، زمانی که کاتبان وحی همچون مولای متقیان حضرت علی بن ابیطالب (ع) آیات الهی را بر روی صفحات مرسوم آن دوره از قبیل پوست، چوب و استخوان می‌نوشتند.

قرآن‌های منسوب به دستخط امامان شیعه(ع) که اغلب با خط کوفی و بر روی پوست آهو و در قطع بیاضی کتابت شده، زیباترین شاهد این موضوع است، مجموعه‌های از قدیمی‌ترین مصاحف قرآنی در جهان اسلام و به‌ویژه ایران را تشکیل می‌دهند. بیشتر این مصاحف اکنون در کتابخانه‌ها و موزه‌های ایران و پس از آن در عراق، ترکیه، مصر، یمن، هند، و برخی کشور‌های اروپایی، چون انگلستان و آلمان نگهداری می‌شوند.

با تکامل و تغییرات خط کوفی به کوفی تزیینی، ایرانی، اِفریقی و سیر تحول خط در جهان اسلام، هنرمندان و خوشنویسان برجسته‌‌ای همچون ابن‌مقله، ابن بواب، عثمان بن حسین وراق، راوندی، یاقوت مستعصمی و... به این امر همت گماشته و آثار فاخر و ماندگاری را از خود به یادگار گذاشته‌اند.

کتابت قرآن به عشق پاسداشت ولایت/ باورم نمی شد که نامه من توسط رهبر معظم انقلاب پاسخ داده شود

همزمان با ارتقای هنر خوشنویسی و ابداع خطوط متفاوت از قبیل ثلث، محقق، ریحان، نسخ، نستعلیق و... که در کتابت قرآن کریم به کار می‌رفت، هنرمندان تذهیب‌کار و کتاب‌آرا نیز با به‌کارگیری ذوق و سلیقه‌ای خالصانه به زیبایی بصری صفحات قرآنی پرداختند و شیفتگان این موهبت الهی را به خواندن آیات مشتاق‌تر کردند.

این سنت در اواخر دوران تیموری و عصر صفوی به اوج کمال رسید تا جایی که شاهزادگان دربار تیموری که زمانی اجدادشان با هجوم به سرزمین ایران، مانع پیشرفت و توسعه فرهنگ، علوم و هنر اسلامی بودند خود از مشتاقان و حامیان آثار هنری شده، گاه به کتابت قرآن کریم پرداختند.

و اما در همین رابطه هم اکنون در شهرستان قروه و در روستای مظفر آباد با یکی از کاتبان وحی گفتگو می کنیم که تاکنون 2 بار آیات الهی را کتابت کرده اند.

امجد مظفری 46 ساله در طول یک دهه اخیر 2 بار قرآن کریم را کتابت نموده که اولین کتابت خود را نیز به رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.

آقای مظفری لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که چگونه شد به کتابت قرآن کریم روی آوردید؟

به نام خداوند بخشنده مهربان که هر چه داریم از لطف و کرم الهی نصیبمان شده است ، بنده امجد مظفری هستم متولد سال هزار و سیصد و 53 در روستای مظفر آباد از توابع شهرستان قروه که در سال 91 و با مدرک تحصیلی دوم راهنمایی برای اولین بار قرآن کریم را کتابت نمودم.

کتابت قرآن به عشق پاسداشت ولایت/ باورم نمی شد که نامه من توسط رهبر معظم انقلاب پاسخ داده شود

بنده از کودکی و به لطف تربیت دینی مادر بزرگوارم که به رحمت الهی پیوسته است با مفاهیم قرانی و دینی آشنا شدم.

در آن دوران پدر من به صورت شبانه روزی در حال کار و تلاش بود و تمام زحمت تربیت فرزندان بر دوش مادرم بود که ایشان نیز بسیار متدین و مقید بودند و در تمام روستا از هر نظر مورد تحسین قرار داشتند.

اذان و قرآن را به بنده آموزش دادند و همیشه برای مسائل فرهنگی ارزش قائل بودند و این یکی از آرزوهای مادرم بود که با قرآن مانوس شوم و برای یادگیری قرآن و نماز به بچه های خود جایزه می دادند و همین شد که از همان دوران کودکی با قرآن کریم انس گرفتم و دوست داشتم کاری کنم که مادرم خشنود باشد که به لطف خدا توانستم در سال 91 قرآن کریم را کتابت کنم.

کتابت قرآن به عشق پاسداشت ولایت/ باورم نمی شد که نامه من توسط رهبر معظم انقلاب پاسخ داده شود

چگونه شد که کتابت اول خود را به محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم کردید؟

خب ما کتابت قرآن را به عشق پاسداشت ولایت انجام دادیم و آن را تقدیم کردیم به حضرت آقا و من در آن روز بخصوص اصلا در پوست خود نمی گنجیدم چرا که وقتی به قروه آمدم و نامه را به دفتر رهبر معظم انقلاب پست کردم اصلا باورم نمی شد که توسط ولی امر مسلمین جهان نامه من مورد تفقد قرار بگیرد اما پس از مدت کوتاهی با من تماس گرفتند و بنده به تهران رفتم و کتاب قرآن را به محضر رهبر انقلاب تقدیم کردم.

کتابت دوم قرآن کریم چه مدت طول کشید و چگونه شد که تصمیم به کتابت مجدد گرفتید؟

خب بنده در حدود چند سال در مجموعه شهرداری تهران مشغول به کار بودم اما در سال جاری به دلیل شرایط زندگی خود از شهرداری تهران استعفا دادم و به مظفر آباد برگشتم که در طول این مدت نیز تحصیلات خود را ادامه دادم و هم اکنون دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته مدیریت دولتی هستم ، اما همیشه علاقه مند بودم که بتوانم مجددا کتابت قران را ادامه دهم و امسال خداوند کمک کرد و شب نیمه شعبان مصادف با ولادت امام زمان (عج) کار کتابت قرآن ما آغاز شد و پس از 3 ماه و نیم و در شب شهادت امام جواد (ع) کتابت قران بنده برای دومین بار به پایان رسید و هم اکنون کتابت بنده در دارالقرآن است که تفسیر و تایید شود و خدا را شکر از نظر خطی نیز هیچ ایرادی نداشته است.

آیا قصد دارید کتابت دوم خود را نیز به شخص خاصی تقدیم کنید؟

بله ، این کتاب را هم ان شا الله به یکی از نیروهای ارزشی نظام مقدس جمهوری اسلامی می خواهیم تقدیم کنیم هر چند که نیروهای ولایتی زیاد هستند و ما نیز شاخص هایی را در نظر گرفتیم که ان شا الله به یکی از این عزیزان تقدیم شود.

آقای مظفری چه برنامه ای برای آینده دارید ؟ و آیا همچنان کتابت قرآن را ادامه می دهید؟


اگر خداوند عمری به ما بدهد بنده قصد دارم کتابت قرآن را همچنان ادامه بدهم و بتوانم رکورد عثمان طه که 10 بار قرآن کریم را کتابت نموده است تغییر بدهم تا ان شا الله این رکورد در اختیار فرزندان ایران زمین قرار بگیرد اما این مسئله نیازمند حمایت مسئولین است که بتوانند زمینه لازم برای ادامه این روند را فراهم کنند

چه سخنی برای مسئولین و برای جوانان کشور دارید ؟

بنده تلاش کردم و کتابت قران را انجام دادم تا بتوانم نقشی در انتشار کلام الهی داشته باشم و از مسئولین می خواهم که اینگونه اقدامات را حمایت کنند و جوانان را تشویق نمایند چرا که خوب است قلم ها و صداها برای نگارش و تلاوت قرآن به کار گرفته شوند و جوانان خوش صدای کردستانی در برنامه های تلویزیونی و امثال آن با صوت دلنشین خود قرآن کریم را تلاوت کنند.

کتابت قرآن به عشق پاسداشت ولایت/ باورم نمی شد که نامه من توسط رهبر معظم انقلاب پاسخ داده شود

و سخن پایانی شما با مخاطبین ما...

بنده در پایان تقدیر و تشکر می کنم از تمامی عزیزانی که در طول این سال ها بنده را یاری کردند که مردم روستای مظفر آباد و امام جمعه محترم شهرستان قروه در راس آن قرار دارند و تمامی کسانی که مجالی برای نام بردن تک تک انان نیست و از شما هم قدردانی می کنم که برای ترویج کارهای قرآنی و فرهنگی تلاش می کنید.

و چه زیباست شهد عشق الهی را چشیدن

به راستی که چه زیباست دست و قلمی که کلام الهی را می نگارد و چه خوش الحان است صوتی که آن را قرائت می کند.

ما نیز از آقای مظفری عزیز قدردانی می کنیم و برای ایشان از خداوند عمر با عزت و همراه با سلامت مسئلت داریم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403