ایجاد پنج مرکز ماده 16 در سیستان و بلوچستان موافقت شد


ایجاد پنج مرکز ماده 16 در سیستان و بلوچستان موافقت شد

زاهدان- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان گفت: پنج مرکز ماده 16 ویژه معتادان متجاهر با توافق‌ صورت گرفته بزودی دراین استان راه‌اندازی می‌شود.

علی زندی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار هفته گذشته با معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری یکی از نیازمندی های شدید این استان را افزایش مراکز ماده ۱۶ عنوان کردند که با تاسیس پنج مرکز ماده ۱۶ در چابهار، ایرانشهر، سراوان، زابل و زاهدان موافقت شد.

وی گفت: با توجه به نیازمندی استان و تعداد معتادان متجاهر در صورتیکه ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتبار و مجوز این مراکز را ابلاغ کند، استاندار سیستان و بلوچستان نیز قول داده است در شهرستان های یاد شده فرمانداران به کمک دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مکان های مورد نیاز برای این منظور را در اختیار مراکز بهزیستی قرار دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر معتاد متجاهر در استان جمع آوری شدند و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یک میلیارد تومان برای جمع آوری و نگهداری معتادان متجاهر از ستاد مبارزه با مواد مخدر دریافت کرده و سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز در قالب برنامه های تعریف شده سازمان بهزیستی تخصیص داده است.

وی بیان کرد: اعتبار پرداختی به سازمان بهزیستی استان برای اجرای برنامه های خدمات درمان و کاهش آسیب به معتادان متجاهر و کارتن خواب در قالب مراکز گذری و کاهش آسیب، سرپناه شبانه، خدمات موبایل سنتر برای ارائه خدمات سیار به کارتن خواب ها بوده است.

زندی ادامه داد: همچنین ۱۰۰ میلیون تومان به منظور اجرای برنامه های مقابله با ویروس کرونا در مراکز کاهش آسیب در قالب ارائه برنامه های آموزشی و خرید لوازم بهداشتی مورد نیاز در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در افراد مصرف کننده مواد مخدر از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر به بهزیستی اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون تمامی اعتبارات از سوی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان به بهزیستی تخصیص یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان گفت: اتفاقات خوبی در حوزه مبارزه با موادمخدر استان در راه است و در صورت افزوده شدن پنج مرکز ماده ۱۶ در سیستان و بلوچستان، کار بسیار بزرگی انجام خواهد شد.

وی افزود: پیگیری های لازم برای ابلاغ هرچه سریعتر پنج مجوز از طریق کمیته ماده ۱۶ کشوری به استان با جدیت ادامه دارد.

زندی اظهار داشت: ۱۶۰ تن انواع موادمخدر از ابتدای امسال تاکنون توسط دستگاه های مقابله ای در سیستان و بلوچستان کشف شده و بیشترین کشفیات نیز تریاک و حشیش بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شمار کمپ های ترک اعتیاد در استان گفته بود: ۴۳ کمپ ترک اعتیاد ویژه مردان و بانوان در استان وجود دارد که افراد معتاد به صورت خود معرف یا از طریق خانواده به این کمپ ها وارد شده و به مدت یک تا سه ماه تحت نظر پزشک درمان می شوند.

وی افزود: مجوز این مراکز یا کمپ ها براساس نیاز هر شهرستان صادر می شود و در هر کمپ نگهداری معتادان یک پزشک، روانشناس و مدیر مرکز حضور دارند و در صورت نداشتن بضاعت مالی فرد معتاد بهزیستی هزینه های این اشخاص را بر عهده می گیرد.

زندی به مراکز ماده ۱۶ استان (مراکز نگهداری معتادان متجاهر) نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در بازدید چند ماه اخیر استاندار از مرکز ماده ۱۶ مقرر شد، معتادان متجاهر در زاهدان و سپس در سراسر استان جمع آوری شوند.

وی ادامه داد: برابر دستورالعمل ابلاغی ستاد مبارزه با موادمخدر که براساس دستورالعمل های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا است باید برای جمع آوری معتادان متجاهر یک سوله یا مکانی خاص به عنوان قرنطینه اولیه پیش بینی و معتادان جمع آوری شده به مدت ۱۴ روز در این مرکز نگهداری شوند که هم اینک ۲ مرکز در زاهدان برای این امر اختصاص یافته است.

زندی خاطرنشان کرد: در مدت قرنطینه تیم غربالگر و پزشک این معتادان را از نظر ابتلا به کرونا مورد ارزیابی و تست ویروس کرونا قرار می دهند و چنانچه فردی از آنان به این ویروس مبتلا بود دانشگاه علوم پزشکی وی را به مکان در نظر گرفته شده ویژه کووید ۱۹ وابسته به مرکز ماده ۱۶ منتقل می کند و اگر کسی بدحال بود و نیاز به بستری و مراقبت های پزشکی داشت دانشگاه علوم پزشکی یکی از بیمارستان ها را برای این افراد در نظر می‌گیرد تا در آنجا نگهداری و درمان شوند.

وی بیان کرد: بعد از قرنطینه اولیه معتادان متجاهر به مرکز تل سیاه و مرکز معتادان متجاهر ویژه زنان در زاهدان انتقال می یابند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان افزود: برابر دستور استاندار و پیرو سفر دکتر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به این استان و تصویب شورای برنامه ریزی، مرکز متعلق به سازمان فنی و حرفه ای در محمدآباد شهرستان هامون به ستاد مبارزه با مواد مخدر واگذار شد و براساس برنامه‌ریزی انجام شده این مرکز محل نگهداری و صیانت از معتادان متجاهر شمال سیستان و بلوچستان خواهد بود و هدف آن علاوه بر درمان و پس از اتمام دوره درمان، به معتادان اصلاح شده آموزش های فنی و حرفه ای ارائه می شود تا بعد از اتمام دوره درمان حرفه ای آموخته باشند.

وی اظهار داشت: در تلاشیم با حمایت های استاندار سیستان و بلوچستان هرچه سریعتر این مکان آماده شود تا کسانیکه گرفتار پدیده شوم اعتیاد در شمال استان شده اند، در این مکان نگهداری شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس