باغداران مازندران مبارزه شیمیایی علیه آفت بالشک مرکبات را انجام دهند


باغداران مازندران مبارزه شیمیایی علیه آفت بالشک مرکبات را انجام دهند

ساری - ایرنا - جهاد کشاورزی مازندران از باغداران استان خواست تا از یکشنبه سی‌ام شهریور ماه جاری به مدت سه هفته مبارزه شیمیایی علیه آفت بالشتک مرکبات را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بالشتک ، از نظر تراکم جمعیت و پراکندگی ، گونه غالب شپشک های مرکبات در مازندران است. این آفت ۲ نسل در سال دارد. فعالیت این حشره از اواخر فروردین شروع می شود. پوره های سن یک نسل اول در اواسط خرداد ماه و پوره های سن یک نسل اول در اواسط خرداد ماه و پوره های سن یک نسل دوم در اوایل شهریور ظاهر می شوند. نقاط اوج پوره های سن یک در نسل های اول و دوم، به ترتیب در اوایل تیر و اواخر شهریور است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که پیشگیری و کاهش خسارت مگس میوه مدیترانه ای و نسل دوم آفت غالب (بالشک) مرکبات در کانون های آلوده ضروری است ، از باغداران خواست تا برای پیشگیری از خسارت آفت مگس میوه مدیترانه ای ، دستورالعمل مبارزه را در کانون های آلوده مناطق مرکزی استان، بویژه باغات مختلط نارنگی پیش رس به طور کامل اجرا کنند.

روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران از قول عبدالرحمن زاغی همچنین از باغداران خواست تا در برداشت تمامی میوه هایی که از نظر فیزیولوژی رسیده باشند ،نظیر سیب، گلابی، انجیر و نارنگی پیش رس تعجیل کنند.

وی شکار انبوه آفت را با نصب تله های جلب کننده تغذیه ای حاوی سراتراپ، سراتینکس یا پروتئین هیدرولیزات به تعداد ۳۰ تله در تراکم پائین، ۵۰ تله در تراکم متوسط و ۸۰ تله در صورت مشاهده جمعیت بالا پیشنهاد داد و تاکید کرد که باغداران در این زمینه با مشاوره و هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی عمل کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به طعمه پاشی براساس دستورالعمل کمیته پیش آگاهی (شکار مگس میوه مدیترانه ای در هرتله بیش از ۳ عدد در روز) در باغاتی که میزبان حساس نظیر نارنگی پیش رس وجود دارد، توصیه و تاکید کرد در صورت نزدیک شدن به زمان رسیدن و برداشت میوه در صورت لزوم طعمه پاشی به فاصله پنج روز تکرار شود.

وی بر رعایت بهداشت کف باغ با جمع آوری میوه های ریخته شده پای درختان و دفن آنها در عمق ۵۰ سانتی متری خاک و نکات قرنطینه ای در جا به جایی میوه بین استان ها و عدم انتقال میوه های آلوده به سایر مناطق استان و مبارزه شیمیایی (کاور اسپری) با حشره کش های مالاتیون یا دیپترکس برابر دستورالعمل مربوطه با نظر کارشناس حفظ نباتات و کلینیک گیاهپزشکی ۲۵ روز قبل از رسیدن و برداشت میوه ، تاکید کرد.

زاغی درباره شپشک های مرکبات نیز گفت : در صورت مشاهده کانون های آلوده به آفات شامل سپردار قرمز، سپردار قهوه ای و کنه در اسرع وقت نسبت به کانون کوبی باغات و صرفا درختان آلوده با حشره کش و کنه کش های توصیه شده، اقدام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: قبل از مبارزه شیمیایی، باغداران با ارائه نمونه های حاوی آفت جمع آوری شده از باغ به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی مشاوره و با دریافت نسخه گیاهپزشکی نسبت به تهیه سموم توصیه شده از فروشگاه های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور اقدام کنند.

وی به مصرف روغن امولسیون شونده (ترجیحاً روغن EC) همراه با سموم توصیه شده به میزان ۳ تا ۵ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب توصیه و تصریح کرد: در صورت افزایش دمای هوا به بیش از ۳۳ درجه سانتیگراد از مصرف روغن امولسیون شونده خودداری شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به فعالیت چشمگیر دشمنان طبیعی آفات در این برهه زمانی، تاکید کرد: مبارزه با آفات در این مرحله به صورت لکه گیری باشد و از سمپاشی درختان بدون آفت خودداری شود و برای پیشگیری از تنش های محیطی آبیاری درختان قبل از مبارزه شیمیایی انجام شود.

زاغی برای پیشگیری از اثرات سوء احتمالی توصیه و تاکید کرد: از مصرف سموم و روغن امولسیون شونده فاقد مشخصات، تاریخ منقضی و توصیه نشده خودداری و از اختلاط حشره کش ها با کودهای شیمیایی همراه سمپاشی اجتناب و از حشره کش های توصیه شده شامل، آدمیرال، آپلاود، دورسبان، استامی پراید، اتیون و مالاتیون استفاده شود.

نارنگی و پرتقال مهم ترین میوه باغ های مازندران هستند که بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت و روانه بازار می شود. در میان نارنگی ها ارقام ایواساکی، میاگاوا ،اکتیو و هوشیموتو که باغداران مازندرانی آنها را با نام کلی " نارنگی ژاپنی " می شناسند ، زودرس محسوب می شوند و به طور معمول برداشت آنها از دهه دوم شهریور آغاز می شود.
طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات استان ۷۰ درصد آن را گونه های مختلف پرتقال تشکیل می دهد. در میان باغ های پرتقال هم ۸۰ درصد در اشغال درختان تامسون است و زمان برداشت آن از نیمه آبان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس