فرودگاه لارستان در زمینه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا در کشور اول شد


فرودگاه لارستان در زمینه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا در کشور اول شد

لارستان – ایرنا- فرودگاه بین المللی لارستان استان فارس در زمینه رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا رتبه نخست را بین تمام فرودگاه های کشور به دست آورد.

مدیرکل فرودگاه بین المللی لارستان در این زمینه گفت: وزارت بهداشت و ستاد ملی مدیریت کرونا آخرین وضعیت فرودگاه های کشور در زمینه استفاده مسافران و شاغلان از ماسک، فاصله گذاری داخل سالن ها و همچنین فرآیند رعایت فاصله از داخل اتوبوس ها تا پای پرواز را بررسی کردند.

امین الله صولتی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا ادامه داد که بر اساس اعلام ستاد ملی مدیریت کرونا میانیگن استفاده از ماسک توسط مسافران ۹۰ درصد، استفاده از ماسک از سوی شاغلان فرودگاه ها ۸۵ درصد، رعایت فاصله گذاری در سالن ها ۷۵ درصد و نیز رعایت فاصله از داخل اتوبوس تا پای پرواز در سطح فروگاه های کشور نیز ۵۵ درصد اعلام شد.

وی ابراز داشت: همچنین از نظر این شاخص ها و رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا نیز بهترین و نامناسب ترین فرودگاه ها اعلام شد که بر این اساس فرودگاه لارستان با کسب بالای ۹۵درصد شاخص های مورد نظر بهترین و مناسب ترین فرودگاه در بین همه فرودگاه های کشور معرفی شد.

صولتی بیان کرد: بر اساس اعلام معاونت بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دو مورد از فرودگاه های کشور با کسب میانگین ۳۰ و زیر ۱۰ درصد این شاخص ها نامناسب ترین فرودگاه ها معرفی شدند.

همچنین در نشست معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که به صورت ارتباط از راه دور و با حضور معاون بهداشتی وزارت بهداشت برگزار شد از فرودگاه بین المللی لارستان به عنوان دستگاه برتر در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی و در بین تمام فرودگاه های کشور تجلیل شد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی لارستان با تشریح جزئیات این انتخاب و اقدام های مقابله ای و بهداشتی فرودگاه لارستان از زمان بروز شیوع بیماری کرونا گفت: با شروع بیماری کووید ۱۹ و شناسایی افراد مبتلا و باتوجه به وجود فرودگاه بین المللی و پروازهای خارجی احتمال افزایش بیماری کرونا در منطقه وجود داشت به همین دلیل و در اسرع وقت هماهنگی های لازم با مدیریت فرودگاه لارستان صورت گرفت و به محض از سر گیری پروازها و ورود مسافران خارجی به منطقه پایش مسافران انجام شد.

وحید یگانه اظهار داشت: استفاده مسافران وکارکنان از ماسک و رعایت فاصله گذاری در سالن و داخل اتوبوس ها برای انتقال مسافران از جمله شاخص های مورد نظر و مهم در کسب رتبه برتر این فرودگاه بوده است.

وی اضافه کرد: در مرحله اول با دادن آموزش های لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی به مسافران و درخواست رعایت فاصله گذاری اجتماعی، قرار دادن آنان در فاصله های مشخص و استفاده از ماسک از سوی مسافران به نوبت در محوطه فرودگاه از نظر میزان درجه حرارت (تب) سنجش می شدند.

یگانه افزود: دریافت فرم تعهدنامه از مسافران برای رعایت قرنطینه به مدت ۱۴روز و دریافت جواب آزمایش ها به روش مولکولی(PCR-RT) که در فرودگاه مبدا انجام می شد از دیگر اقدامات انجام شده در مبادی ورودی این فرودگاه بود که این مهم نیز توجه مسئولان و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت را برای مقابله با بیماری کرونا از سوی فرودگاه لارستان جلب کرد.

وی با بیان اینکه همچنان از مسافرانی که نتیجه تست کرونا به همراه ندارند ، نمونه گرفته می شود، گفت: تهیه نمونه از تمام مسافران تا پایان تیرماه و بعد از آن از مسافران علامت دار اقدام لازمی بوده که توسط کارکنان معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و با همکاری فرودگاه لارستان انجام شده است.

یگانه، هماهنگی با اداره گذرنامه برای ثبت مشخصات و تعداد مسافران را نیز از دیگر اقدام ها و شاخص های مهم در فرودگاه لارستان برای کسب رتبه نخست این دستگاه دانست و افزود: ارسال فهرست مسافران ورودی به دانشگاه و مراکز جامع سلامت برای مراقبت و پیگیری وضعیت آنها نیزاز مهمترین اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا در فرودگاه لارستان بود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در مبادی خروجی فروگاه نیزگفت: در مبادی خروجی نیز در صورت به همراه داشتن تست کووید۱۹ به روش مولکولی از آزمایشگاه های معتبر، گواهی سلامت به زبان لاتین صادر شده است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: همچنین تب سنجی و آموزش مختصر به مسافران از دیگر اقدامات در مبادی خروجی در فرودگاه لارستان بوده است که مورد توجه مسئولان وزارت بهداشت قرار گرفته بود.

یگانه بیان کرد: با توجه به حضور مسافران در سالن فرودگاه نیز تدابیرو تمهیدات لازم نیز اندیشیده شد تا از ازدحام و تجمع در بین مسافران خود دداری شود و همچنین بر ضد عفونی تمام بار مسافران و سایر وسایل نقلیه به صورت اصولی و ضد عفونی سالن بلافاصله پس از خروج مسافران توسط بهداشت محیط مستقر در پایگاه بهداشت مرزی با نظات های دقیق انجام می شد.

وی توزیع جزوه های آموزشی و ارسال آمار مربوط به فعالیت های پایگاه مراقبت بهداشت مرزی به صورت ماهیانه را نیز از دیگر اقدامات انجام شده در فرودگاه لارستان و کسب رتبه نخست به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی در بین فرودگاه های سراسر کشور عنوان کرد.

وی گفت: فرودگاه بین المللی لارستان همچنین در قالب اقدامات غربالگری و مقابله با کرونا اقدام به نصب دوربین‌های حرارتی برای تشخیص مسافران و افراد مشکوک به کرونا در این فرودگاه کرده است.

احداث فرودگاه لارستان به سال ۱۳۳۹ و همزمان با وقوع زلزله ۶.۷ ریشتری در این منطقه باز می گردد و هدف مهم این فرودگاه در آن زمان کمک رسانی و امداد رسانی به مردم زلزله زده بود که پس از آن باتوجه به کسب وکار اکثرمردم منطقه درکشورهای حوزه خلیج فارس این فرودگاه به سرعت مسیر توسعه را طی کرد.

فرودگاه بین المللی لارستان با پوشش ۸۰ درصد از پروازهای خارجی و۲۰درصد پروازهای داخلی یکی از مهمترین فرودگاه های کشورمحسوب می شود و سایت رادار RCAG،که پوشش راداری، نظارتی و فرکانسی پروازهای منطقه جنوب کشور تا تنگه هرمز را در برمی گیرد زیر نظر این فرودگاه قرار دارد.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار از شهرستان های جنوبی فارس با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر ، در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع است.

آمارها در باره بیماری کرونا به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی است : شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور تا ظهر جمعه (۲۸ شهریور ۱۳۹۹) به ۲۳ هزار و ۹۵۲ نفر رسید و ۲۸ استان همچنان در وضعیت قرمز یا زرد کرونا هستند.

سیما سادات لاری با اعلام اینکه ۱۳ استان در وضعیت قرمز و ۱۵ استان در وضعیت هشدار کرونا قرار دارند، افزود: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استانهای آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

وی گفت: اپیدمی کرونا در تاریخ بشر بی سابقه است. تاکنون و تا روز گذشته (۲۸ شهریور ۹۹) بیش از ۳۰ میلیون نفر به صورت قطعی به این ویروس مبتلا شده اند و بیش از ۹۵۰ هزار نفر بر اثر بیماری کووید۱۹ در دنیا جان خود را از دست داده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403