گزیده‌های نفتی هفته


گزیده‌های نفتی هفته

تشریح عملکرد صنعت نفت از سوی زنگنه در خانه ملت، 60 سالگی اوپک، ایران بر قله اکتشاف و افزایش ظرفیت انتقال گاز را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

زنگنه در بهارستان: وزیر نفت اواسط این هفته به مجلس شورای اسلامی رفت و ضمن تشریح عملکرد وزارت نفت در بخش میدان‌های مشترک، توسعه گازرسانیِ، افزایش تولید بنزین، جهش محصولات پتروشیمی پاسخگوی پرسش‌های نمایندگان در موضوعاتی همانند چرایی امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال، صادرات گاز، فروش فرآورده نفتی در بورس و غیرو شد و تاکید کرد: هر کاری انجام می‌دهیم وظیفه‌مان است، اما حداقل یک نفر بگوید دستتان درد نکند. همه‌اش بر سر ما می‌زنند. صادرات نفت و فرآورده فعلی را با دوره قبلی تحریم مقایسه کنید. من نمی‌توانم علنی بگویم، اما شما (نماینده‌ها) که می‌توانید بیایید و ببینید. به هر ترتیبی می‌خواهید در مذاکرات ما حضور داشته باشید. ما برای شما اتاق تاریک نداریم اما برای دشمنان داریم. بچه‌های ما شبانه‌روز در حال تلاش‌اند. اینها سربازان گمنام ما هستند که دارند کار می‌کنند. اینها مجاهدند. یک نفر نباید بگوید دستشان درد نکند؟ همیشه باید خستگی‌ها بر تن ما بماند؟ ما درگیر جنگ نابرابر تجاوزگرانه علیه ملت ایران هستیم و در این جنگ هم در خط مقدم قرار داریم؛ انتظار داریم متناسب با این شرایط با ما برخورد و رفتار شود.

۶۰ سالگی اوپک: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دوشنبه هفته‌جاری برابر با ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریورماه) شش دهه پر فراز و فرود را پشت سر گذاشت. امیرحسین زمانی نیا، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک به این مناسبت اعلام کرد: استفاده از نفت به‌عنوان یک ابزار سیاسی برای فشار و تحریم کشورهای تولیدکننده نفت، باید در کلام و عمل مورد مخالفت و تقبیح همه کشورهای عضو اوپک قرار گیرد و اوپک با تکیه بر همکاری و مشارکت، از منافع و حقوق سازمان و کشورهای عضو حفاظت کند. حجت الله غنیمی فرد، رئیس پیشین بخش مطالعات اوپک هم نوشت: اگر همه اعضای اوپک در مقابل تبدیل نشدن نفت به‌عنوان یک ابزار قدرت‌نمایی سیاسی همصدا می‌شدند و در مقابل مشکلات ایجادشده برای کشورهایی که به دلایل یادشده عرضه نفت‌شان به بازار جهانی به حداقل یا صفر رسیده است سکوت نمی‌کردند قدرت اوپک و شریکان جدید غیر عضو در تصمیم‌ها بسیار بیشتر از اکنون بود. عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر و رئیس دوره‌ای اوپک هم به این مناسبت از توافق اخیر کاهش تولید اوپک و متحدانش بعنوان توافق خوب یاد کرد و در عین حال تاکید کرد: آنچه قطعیت دارد این است که مسیر ثبات هنوز طولانی و جاده‌ای پر از دست‌انداز است. باید هوشیار بمانیم. تا زمانی که یک درمان یا واکسن کارآمد در سراسر جهان در دسترس نباشد، نمی‌توان خطرهایی که ثبات بازار را نزولی می‌کنند، نادیده گرفت. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هم در یادداشتی نوشت: ۶ دهه به تنهایی یک موفقیت مهم برای سازمانی در کشورهای در حال توسعه است. جواد یارجانی‌، مدیرکل پیشین امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت هم به مناسبت ۶۰ سالگی اوپک از «پرز آلفونسو» وزیر نفت ونزوئلا بعنوان تاثیرگذارترین چهره این سازمان یاد کرد.

ایران بر قله اکتشاف: «کسب رتبه نخست ایران در اکتشافات نفت و گاز سال ۲۰۱۹ جهان» این خبری بود که مؤسسه بین‌المللی وود مکنزی اعلام کرد. بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی از نظر مجموع حجم اکتشافات انجام‌شده (نفت و گاز) با کشف ۴.۹۷۳ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع ذخیره قابل برداشت، جایگاه نخست را در بین شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا اعم از شرکت‌های نفت ملی و بین‌المللی به خود اختصاص داده است. این رقم معادل ۳۱ درصد از مجموع حجم هیدروکربن کشف شده دنیا در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

افزایش ظرفیت انتقال گاز: مدیرعامل شرکت انتقال گاز این هفته از افزایش ۱۲ درصدی مقدار انتقال گاز شیرین در پنج ماه نخست امسال نسبت به سال ۹۸ خبر داد و با اعلام اینکه ظرفیت روزانه انتقال گاز ایران به ۸۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است، یادآوری کرد: سال ۹۸ حدود ۸۱۶ میلیون مترمکعب گاز شیرین طی یک روز در اواخر بهمن‌ماه وارد شبکه شد و ما به‌راحتی توانستیم با اقدام‌هایی که هم شرکت مهندسی و توسعه انجام داد و هم ریسک‌هایی که همکارانمان برای در عملیاتی کردن واحدهای یدک انجام دادند، توانستیم ۸۱۶ میلیون مترمکعب گاز را به‌راحتی منتقل کنیم و به مبادی مصرف برسانیم. از دیگر اخبار این هفته بخش گاز می‌توان به برنامه شرکت ملی گاز ایران برای عبور بی‌دغدغه از زمستان ۹۹ اشاره کرد که حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به آن اشاره و اعلام کرد: تعمیرات اساسی ۱۱ پالایشگاه در کشور از مجموع ۱۸ پالایشگاه موجود پایان یافته و دو مورد هم در حال انجام است؛ تعمیرات پنج پالایشگاه دیگر نیز ان‌شاءالله تا پایان مهرماه تکمیل می‌شود. با این عملیات، قابلیت اطمینان ما در پالایشگاه‌ها افزایش می‌یابد و به این ترتیب می‌توانیم تولید را به حداکثر ممکن برسانیم و مطمئن باشیم که انتقال پاک، ایمن و بهره‌ور گاز انجام خواهد شد.

چند انتصاب در نفت: نفت این هفته شاهد چند انتصاب بود. سیدحسن موسوی با رای اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به‌عنوان رئیس امور حقوقی این مجمع منصوب شد و به‌زودی به قطر خواهد رفت. زهرا گودرزی حکم سرپرست مدیریت امور حقوقی را از مسعود کرباسیان،مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دریافت کرد و منصور احمدنژاد با حکم شجاع الدین بازرگانی، معاون امور حقوقی و مجلس وزارت نفت به عنوان مدیرکل امور حقوقی و قراردادهای این معاونت منصوب کرد.

پیام‌های تسلیت زنگنه: وزیر نفت در پی درگذشت سه تن از جوانان شرکت نفت و گاز اروندان پیام تسلیتی به جهانگیر پورهنگ، مدیرعامل این شرکت ارسال و تاکید کرد: گرچه التیام تالمات روحی و معنوی خانواده‌های داغدار، تنها از خداوند متعال برمی‌آید، اما لازم است با اختیاراتی که دارید، هرآنچه که می‌توانید برای کاهش تالمات مادی این خانواده‌ها به‌کار گیرید. زنگنه همچنین در دیگر پیام این هفته، درگذشت آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی را تسلیت گفت.

۲۲ امین نشست JMMC: بیست و دومین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به JMMC این هفته در حالی برگزار شد که امارات هم به جمع متخلفان توافق کاهش تولید پیوست، در این نشست بر پایبندی کامل به سهمیه‌های تولید و ثبات بازار نفت تاکید شده است. قیمت نفت با این تصمیم روند صعودی در پیش گرفت و قیمت نفت خام برنت از ۴۳ دلار بالاتر رفت.

دیگر اخبار: تأییدیه رسمی مرکز پی‌سی‌آر تهران از وزارت بهداشت، آغاز پیش‌ثبت‌نام چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست از ۲۵ شهریور و موافقت وزیر نفت با استمرار شرایط گذشته مشمولان حالت اشتغال در شهریورماه از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بود.

پیشنهاد هفته: ظرفیت پالایشی صنعت نفت کشور در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های افزایش تولید با افزایش چشمگیری همراه شده است اگر می‌خواهید در جریان چند و چون این افزایش ظرفیت قرار بگیرید پیشنهاد می‌شود این گزارش «رشد ۴۳ درصدی ظرفیت پالایش کشور در طول ۶ سال گذشته» را بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا