نمایشگاه «کاریکاتور در نشریات» با چه هدفی برپا شده است؟


نمایشگاه «کاریکاتور در نشریات» با چه هدفی برپا شده است؟

در نمایشگاه «کاریکاتور در نشریات»  25 اثر کاریکاتور از کارتونیست های پیش از انقلاب است  به نمایش در می‌آید که 11 تا از این آثار... ادامه مطلب نوشته نمایشگاه «کاریکاتور در نشریات» با چه هدفی برپا شده است؟ اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

در نمایشگاه «کاریکاتور در نشریات» ۲۵ اثر کاریکاتور از کارتونیست های پیش از انقلاب است به نمایش در می‌آید که ۱۱ تا از این آثار به اردشیر محصص اختصاص دارد.

مدیر گالری کاما از نمایش کاریکاتورهای هنرمندان شاخص در نشریات دهه سی تا پنجاه خورشیدی خبر داد و گفت: در این نمایشگاه پژوهشی، ۲۵ اثر برای نخستین بار به نمایش در می‌آید.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه تحقیقی و پژوهشی «کاریکاتور در نشریات» با نمایش آثار کاریکاتور هنرمندانی چون اردشیر محصص، قاسم حاجی زاده، رضا بیژن، لباف و… در نشریات کاریکاتور در سال های ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۵ از روز جمعه ۲۸ شهریور تا دوم مهر در گالری کاما به کیوریتوری « مونا خوش اقبال» برپا می‌شود، برپایی این نمایشگاه بهانه ای شد تا با «مدیر گالری کاما» به گفتگو بنشینیم:

#gallery-1 { margin: auto; } #gallery-1 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 100%; } #gallery-1 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-1 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */ نمایشگاه «کاریکاتور در نشریات» با چه هدفی برپا شده است؟

این نمایشگاه با هدف بررسی پژوهشی و تحلیلی کاریکاتور در مطبوعات ایران در دهه ۳۰ تا ۵۰ خورشیدی برای محققان و دانشجویان علاقمند به کارهای پژوهشی برپا می‌شود.

ویژگی بارز آثاری که در «کاریکاتور در نشریات» به نمایش در می‌آید چیست؟

آنچه در آثار این مجموعه به عنوان یک ویژگی بارز دیده می‌شود نگاه اعتراضی این آثار است، در واقع آثار این مجموعه متاثر از جریانات سیاسی و اجتماعی دهه ۳۰ تا ۵۰ خورشیدی است.

در نمایشگاه حاضر چه تعداد اثر به نمایش در می‌آید؟

در نمایشگاه «کاریکاتور در نشریات» ۲۵ اثر کاریکاتور از کارتونیست های پیش از انقلاب است به نمایش در می آید که ۱۱ تا از این آثار به اردشیر محصص اختصاص دارد.

آثار کاریکاتور در نمایشگاه حاضر به همراه اصل اثر چاپ شده در مجلات به نمایش در می‌آید؟

بله، در نمایشگاه «کاریکاتور در نشریات» آثاری که در نشریات چاپ شده به همراه اصل اثر به نمایش درآمده تا سندیت آثار برای مخاطبان محرز باشد، شاید مهم ترین ویژگی این اثار این است که رفرنس این آثار در مجلات قدیمی به نمایش درآمده تا مخاطب بهتر بتواند این آثار را واکاوی کند.

این نمایشگاه بیشتر وجه پژوهشی دارد آثار را چگونه جمع آوری کردید؟

جمع آوری این مجموعه طی سال های طولانی صورت گرفته است ما منابع را از مجموعه دارانی که این مجلات را آرشیو کرده بودند امانت گرفتیم در واقع آثار با امضای هنرمند منتشر شده و نشان می‌دهد که اثر در این تاریخ برای این نشریه تصویر شده است.همانطور که می‌دانید پیشینیه کاریکاتور در ایران به سال های بعد از دوران مشروطه بر می‌گردد، تا پیش از آن روزنامه ها فاقد تصویر بودند ولی پس از انقلاب مشروطه کاریکاتور به روزنامه ها و سپس به مجلات هم اضافه شد و به دلیل بیان ساده و صریح توانست راحت تر با مردم ارتباط برقرار کند . از اولین مجلات و روزتامه های طنز و کاریکاتور می‌توان به مجله «ملانصرالدین» «توفیق، فردوسی» اشاره کرد .

در نمایشگاه «کاریکاتور در نشریات» آثار چه هنرمندانی به نمایش در می‌آید؟

در نمایشگاه تحقیقی و پژوهشی پیش رو کاریکاتورهایی که توسط نقاشان بزرگی مانند اردشیر محصص، قاسم حاجی زاده ، رضا بیژن ، لباف و … که در فاصله سال های ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۵ برای نشریات آن دوره کشیده شده است به نمایش در می‌آید.

نمایشگاه «کاریکاتور در نشریات» از ۲۸ شهریور تا دوم مهر در گالری کاما برپا می‌شود علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به خیابان پاسداران ، خیابان گلستان دهم ، پلاک ۴۴ ، طبقه ۲ مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دل بریدم از این جماعت به کنج خلوت نشسته ام احمد حسینی