انویدیا SLI را تا حد زیادی به پایان راه رساند


انویدیا SLI را تا حد زیادی به پایان راه رساند

انویدیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد SLI را به پایان راه می‌رساند. از بین کارت‌های گرافیک خانواده‌ی امپر، صرفا GeForce RTX 3090 توانایی پشتیبانی از SLI را خواهد داشت.

در اتفاقی غیرمنتظره، انویدیا ساعاتی پیش اعلام کرد نسخه‌ی فعلی SLI را پایان راه می‌رساند. SLI به شما امکان می‌دهد بیش از یک کارت گرافیک انویدیا را به‌صورت هم‌زمان روی سیستم نصب کنید تا به قدرت گرافیکی بهتر برای اجرای بازی و دیگر اهداف دست یابید. انویدیا می‌گوید از تاریخ ۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۱۳۹۹) به‌بعد، پروفایل درایور جدید SLI را برای کارت‌های گرافیک سری RTX 2000 منتشر نمی‌کند.

تیم سبز می‌گوید پیش‌نیازها و ابزارهای لازم را دراختیار توسعه‌دهندگان بازی‌ها و موتور‌های بازی‌سازی قرار می‌دهد و این یعنی استفاده از SLI منوط به این است که توسعه‌دهنده، بهینه‌سازی‌های خاصی در بازی اعمال کند. انویدیا می‌گوید با ظهور APIهای گرافیکی سطح پایینی نظیر دایرکت‌ایکس و Vulkan، توسعه‌دهندگان می‌توانند پشتیبانی از SLI را به‌صورت بومی به بازی‌های خود اضافه کنند و نیاز به پروفایل درایو SLI مستقل را از بین ببرند.

انویدیا در بیانیه‌ی مطبوعاتی جدید خود اعلام کرد برای GeForce RTX 3090 و دیگر کارت‌های گرافیکی که در آینده عرضه می‌شوند و توانایی استفاده از SLI را دارند، SLI تنها درصورتی پشتیبانی می‌شود که توسعه‌دهنده‌ی بازی، پیش‌نیازهای آن را درون بازی خود پیاده‌سازی کرده باشد. آن‌دسته از بازی‌های دایرکت‌ایکس ۱۲ که به‌صورت بومی از SLI پشتیبانی می‌کنند شامل Shadow of the Tomb Raider و Civilization VI و Sniper Elite 4 و Gears of War 4 و Ashes of the Singularity: Escalation and Hitman می‌شوند.

این اتفاق چه معنایی برای SLI دارد؟ طی چند سال گذشته، انویدیا بهبودهای خاصی در SLI اعمال نکرد و به‌نظر می‌رسید توجه چندانی به آن نشان نمی‌دهد. کارت‌های گرافیک سری GTX 900 آخرین معماری انویدیا بودند که به‌طور کامل از SLI پشتیبانی می‌کردند؛ به‌خصوص پیکربندهایی ویژه‌ی SLI دو و سه طرفه.

با آغاز روی کار آمدن معماری پاسکال، انویدیا کم‌کم فرایند کاهش توجه به SLI را آغاز کرد. در آن زمان بود که امکان استفاده از SLI دو و سه طرفه قفل شد و برای انجام این کار به نوعی کلید نرم‌افزاری خاص نیاز بود. درنهایت انویدیا نیاز به این کلید نرم‌افزاری را از بین برد و به‌جای آن تصمیم گرفت پیکربندی‌های دو و سه جهته را صرفا محدود به بنچمارک‌ها کند. سپس معماری تورینگ از راه رسید و تمامی پیکربندی‌های فراتر از SLI سه‌ کارت گرافیکی به پایان راه رسیدند. انویدیا همچنین اعلام کرد در کارت‌های گرافیک GeForce RTX 2080 و GeForce RTX 2080 Ti صرفا امکان استفاده از SLI دو طرفه وجود دارد.

پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام کارت‌های گرافیک خانواده‌ی امپر از راه رسیدند. انویدیا تصمیم گرفته است SLI را در خانواده‌ی امپر به GeForce RTX 3090 محدود کند؛ کارت گرافیکی که هفته‌ی آینده از راه می‌رسد و می‌تواند لقب بهترین کارت گرافیک بازار را از آن خود کند.

دلیل خوبی برای این کار وجود دارد. از همان آغاز کار، SLI شامل باگ‌های فراوان بود و گاهی اوقات باعث کرش کردن می‌شد. حتی بررسی‌ها نشان می‌داد استفاده از SLI ممکن است روی نرخ فریم بازی اثر منفی بگذارد و گیم‌پلی به‌شکل بریده‌بریده به‌نمایش دربیاید. به‌منظور دستیابی به بهترین عملکرد SLI، نه‌تنها انویدیا بلکه توسعه‌دهنده‌ی بازی هم باید دست‌به‌کار شود و بهینه‌سازی‌های ویژه‌ای روی بازی اعمال کند. به‌علاوه امروزه افراد زیادی پیدا نمی‌شوند که تمایل و بودجه‌ی لازم برای استفاده از بیش از یک کارت گرافیک را در سیستم خود داشته باشند. انویدیا با علم به این موضوع،‌ اعلام کرد که SLI را به پایان راه می‌رساند.

بدین ترتیب انویدیا اعلام می‌کند که در GeForce RTX 3080 و کارت‌های گرافیک پایین‌تر، از SLI پشتیبانی نمی‌کند. با این کار، انویدیا می‌تواند برخی از منابع خود را آزاد کند و از آن‌ها برای اهداف دیگری بهره بگیرد؛ این موضوع به‌ویژه برای تیم درایور کارت‌های گرافیک انویدیا صدق می‌کند. انویدیا می‌گوید تنها هدف فعلی SLI این است که سریع‌ترین سیستم گیمینگ دنیا را خلق کند و به‌همین دلیل است که صرفا امکان استفاده از آن در کارت گرافیک RTX 3090 وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق