اهداف سناریو سازی جدید آمریکا علیه ایران


اهداف سناریو سازی جدید آمریکا علیه ایران

ادعای نشریه پولیتیکو: تلاش تهران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی.

اهداف سناریو سازی جدید آمریکا علیه ایران

ادعای نشریه پولیتیکو مبنی بر تلاش تهران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، سناریویی است که می‌تواند تداعی کننده بستر سازی ترامپ برای حمله به ایران باشد.
روز دوشنبه نشریه آمریکایی پولیتیکو ادعا کرد ایران برای انتقام خون سردار سلیمانی نقشه ای برای ترور لانا مارکس سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی طراحی کرده است.
پس از انتشار این ادعا ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد هر حمله ایران را هزار بار شدید تر پاسخ می دهیم.
بر اساس گزارش‌ها ترامپ بامداد روز جمعه هم در جمع هواداران خود در ویسکانسین تهدید کرد ما ضربه ای هزار بار سخت تر از چیزی که تا الان به آنها زده ایم وارد خواهیم کرد.
پس از این ادعاها سخنگوی وزارت خارجه با تکذیب ادعاهای نشریه پولیتیکو اعلام کرد که تهران پیگیری حقوق بین المللی در ارتباط با ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سلیمانی را در تمامی سطوح ادامه خواهد داد.
در این ارتباط وزیر خارجه آفریقای جنوبی روز پنجشنبه در گفتگو با پایگاه خبری SABC ادعاهای ضد ایرانی پولیتیکو را رد کرد و آن را بسیار عجیب توصیف کرد. (نالدی پاندور) با بیان اینکه دوستان ما در ایران هم از این ادعا بسیار شگفت زده شده اند افزود من این را کاملا عجیب می دانم که چرا ایران به عنوان یک دوست خوب آفریقای جنوبی بخواهد در کشوری که دوست خوبی برای ایران بوده چنین اقدامی انجام دهد؟
سناریوسازی جدید آمریکا علیه ایران یادآور طراحی چنین سناریویی در خصوص ادعای تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن است که پیش از این مطرح شده و از اساس دروغ بود.
همین ادعا سبب شد تا نخست آمریکا با ادعای تلاش ایران برای ترور عادل الجبیر که در آن مقطع سفیر عربستان در واشنگتن بود از او چهره ای برجسته بسازد تا اینکه او تا مقام وزارت خارجه ارتقا یابد و در این سمت سیاست های عربستان علیه ایران را به سمت رویکرد تهاجمی سوق دهد.
نکته اینجاست با اینکه هیچگاه این ادعا ثابت نشد اما مقام‌های آمریکایی و سعودی همواره در اقدامات ضد ایرانی خود این ادعا را به عنوان یکی از اتهامات خود علیه ایران مطرح می کردند و بگونه‌ای این ادعا به عنوان پرونده ای ضد ایرانی مورد استفاده و بهره‌برداری آنها قرار می گرفت.
در شرایط فعلی نیز به نظر می‌رسد ادعای تلاش تهران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی با چند هدف صورت می گیرد:
نخست اینکه، این ادعا هم زمان بود با خیانت امارات و بحرین علیه آرمان فلسطین و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی. بنابراین یکی از اهداف ادعای تلاش‌ تهران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را می‌توان در چارچوب توجه افکار عمومی به این رخداد جعلی به جای تحت الشعاع قرار گرفتن خیانت امارات و بحرین دانست.
هدف دوم، در شرایطی که ترامپ در داخل با اوضاع ناگواری چون گسترش کرونا و ناتوانی در مدیریت آن روبروست و در سیاست خارجی نیز دستاوردی نداشته، با چنین سناریو سازی در صدد است اقدام اشتباه خود در خروج از برجام و سیاست‌های ضد ایرانی خود را توجیه کند.
سوم اینکه، در همین ارتباط برخی کارشناسان معتقدند ترامپ در صورتیکه به این نتیجه برسد در انتخابات بطور قطع شکست خواهد خورد با تشویق رژیم صهیونیستی و سعودی ها به سوی جنگ با ایران گام بر خواهد داشت بر این اساس این سناریو پرونده سازی برای چنین اقدامی است. چنانچه پیش از این آمریکا بر اساس ادعای دروغ به عراق لشکر کشی کرد.
به نظر این گمانه بر اساس تجربه از عملکرد آمریکا تا حدودی قابل اعتناست و شاید به همین علت سخنگوی دولت آقای روحانی در پاسخ تهدید ترامپ، اعلام کرد ایران در صورت هر گونه خطای محاسباتی آمریکا به شدت پاسخ خواهد داد.
با این حال از نظر نگارنده اینکه ترامپ بخواهد دست به چنین حماقتی بزند بعید به نظر می‌رسد چرا که آمریکا به خوبی توانمندی‌های ایران برای پاسخگویی به هرگونه تهدید را می داند. آمریکا از تجربه عین الاسد می‌داند که اینگونه نیست اگر دست به اقدامی بزند با واکنش جدی تهران روبرو نشود.
تردیدی نیست ورود آمریکا به جنگ با ایران به معنای بروز جنگی است که ابعاد آن خارج از جغرافیای خاورمیانه بوده و علاوه بر هدف قرار دادن پایگاههای آمریکا، به حیات رژیم جعلی نیز پایان خواهد داد که به احتمال زیاد در چنین سناریو سازی نقش داشته است.
بر این اساس به نظر می‌رسد این سناریو سازی بیشتر در مسیر القای بستر سازی برای حمله به ایران است نه اینکه حمله ای صورت گیرد. بر این اساس می‌توان استنباط کرد این سناریو سازی با هدف دور کردن ایران از واکنش به خیانت چند کشور عربی به فلسطین و همچنین بهره برداری انتخاباتی ترامپ برای توجیه اقدامات ضد ایرانی اش است که هیچ دستاوردی در صحنه بین المللی از جمله شورای امنیت در بر نداشته است.
-------------------------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز