استاندار:گیلان برای تقویت روابط تجاری با روسیه آمادگی دارد


استاندار:گیلان برای تقویت روابط تجاری با روسیه آمادگی دارد

رشت - ایرنا- استاندار گیلان با اعلام آمادگی برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری با کشور روسیه به ویژه استان های جنوبی آن در چارچوب کارگروه همکاری های استانی و منطقه ای گفت: بر این مبنا عملیاتی‌شدن طرح مویرگی ایجاد مراکز عمده فروش کالاهای ایرانی در روسیه، نیاز به حمایت و پشتیبانی طرف روسی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ ارسلان زارع در ارتباط تصویری با کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو به پیشینه رابطه گیلان با فدراسیون روسیه اشاره و اظهار کرد: استان گیلان رابطه دیرینه و تاریخی با روسیه دارد چنانکه از ۴۰۰ سال پیش در آستراخان، سرای گیلانیان وجود داشته است.

وی با یادآوری بازدیدهای مستمر استانداران آستراخان از گیلان طی ۲۵ سال اخیر و امضا توافقنامه‌هایی که بخش هایی از آن اجرا شده و برخی از بندها هم در حال اجراست؛ افزود: در چارچوب توافقات استانداری گیلان و استانداری آستاراخان؛ در مردادماه سال ۱۳۹۵ مجسمه عمر خیام در شهر آستراخان نصب و در آبان ماه سال ۱۳۹۶ سرای تجاری ایرانیان در آستراخان به طور رسمی افتتاح شد.
زارع ادامه داد: شهرهای رشت و آستراخان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ بر اساس موافقتنامه، خواهرخواندگی خود را اعلام کردند و در چهارچوب این موافقتنامه یکی از بلوارهای شهر رشت به آستراخان نامگذاری شد.
وی بیان داشت: در ماه های اخیر گفت وگوهای تصویری با استانداران آستراخان و ساراتوف داشته ام که در خصوص راهکارهای توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور بحث و گفت و گو شد.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه عمده کالاهای وارداتی و صادراتی به روسیه از طریق مبادی خروجی گیلان صورت می‌گیرد ، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی گیلان رابطه خوبی با مناطق جنوبی روسیه دارد و در مواقع لزوم مشکلات و موانع را با هماهنگی طرف روسی برطرف می‌کند.
زارع افزود: گیلان آمادگی دارد روابط اقتصادی و تجاری خود را با کشور روسیه به ویژه استان های جنوبی آن ، در چارچوب کارگروه همکاری های استانی و منطقه ای، تقویت کند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد طرح مویرگی ایجاد مراکز عمده فروش کالاهای ایرانی را با بهره گیری از پتانسیل اتاق بازرگانی گیلان دنبال کند که نیاز به حمایت و پشتیبانی طرف روسی برای عملیاتی شدن دارد.
زارع تصریح کرد: به موازات تاسیس سرای تجاری ایرانیان در آستراخان ، موضوع ایجاد یک مرکز لجستیکی (مدیریت جریان کالا، اطلاعات یا هر نوع منابع دیگر) در این استان در دستور کار اتاق بازرگانی ایران قرار دارد و توافقات اولیه برای ایجاد آن با طرف روسی انجام گرفته که از مسئولان روسی می‌خواهیم همکاری های لازم را در جهت اجرای این مهم به انجام رسانند.
وی اظهار داشت: با توجه به وجود بیمارستان های مدرن فوق تخصصی و بین‌المللی با کادر پزشکی مجرب و ارزان در ایران، پیشنهاد می‌شود دفتر گردشگری سلامت ایران در آستراخان روسیه تاسیس، تا بیماران آن کشور بدون تحمیل هزینه های اضافی و با حذف واسطه ها جهت معاینه و مداوا از مجاری رسمی و قانونی وارد ایران شوند.
استاندار گیلان با اشاره به پیشنهاد یک شرکت داروسازی روسی برای تاسیس شرکت مشترک داروسازی در آستراخان برای تولید ترکیبات دارویی بر اساس فناوری و مواد اولیه ایرانی گفت: این موضوع از سوی استانداری گیلان و آستراخان در حال پیگیری است.
زارع از سفیر ایران در روسیه برای حضور در گیلان و آشنایی با ظرفیت های این استان دعوت و تصریح کرد: پیشنهاد می شود در یکی از جلسات توسعه صادرات استان یا شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ، بصورت ویدئو کنفرانسی حضور داشته باشید.

نقش موثر تکمیل کریدور شمال جنوب با محوریت گیلان در تحقق اهداف توسعه محور اقتصادی ایران و روسیه

سفیر ایران در مسکو نیز با ابراز علاقه‌مندی به گسترش فعالیت های گیلان با روسیه اظهار داشت: ایران ظرفیت‌های متعددی در جهت توسعه روابط دو کشور به ویژه در حوزه های اقتصادی و تجاری دارد که لازم است نسبت به بهره مندی از این ظرفیت ها اقدامات لازم صورت گیرد.
کاظم جلالی به کریدور شمال - جنوب به عنوان یکی از مهم‌ترین راه های توسعه صادرات اشاره و اضافه کرد: تکمیل خط ریلی گیلان، نقش موثری در تحقق اهداف توسعه محور اقتصادی دو کشور دارد.
وی با بیان اینکه تکمیل کریدور ریلی رشت- آستارا حائز اهمیت است، تصریح کرد : روسیه آمادگی و تمایل دارد تا در تکمیل خط ریلی این مسیر، فعالیتی اثربخش داشته باشد.
جلالی گفت: اجرای این طرح بزرگ تنها به گیلان مربوط نیست، بلکه در سطح ملی اهمیت دارد و تحولات بزرگی در رونق اقتصادی رقم می‌زند.
وی گردشگری سلامت را از دیگر راهکارهای گسترش روابط دو کشور خواند و اضافه کرد: ایجاد دفتر گردشگری سلامت ایران در آستراخان، طرحی ارزشمند و قابل اجراست.
سفیر ایران در مسکو با اشاره به ظرفیت منطقه آزاد انزلی در صادرات و واردات محصولات مهم و استراتژیکی همچون غلات، توجه به این مهم را تلاشی ارزشمند در تامین نیازهای اساسی کشور خواند و گفت: باید از این پتانسیل بعنوان فرصتی ارزشمند برای ایران استفاده کرد و می‌توانیم با تمرکز بر آن به قطب توزیع غلات در منطقه تبدیل شویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی