گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت


گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

تهران -ایرنا- روال عادی رویدادهای فرهنگی و هنری، هفته‌ای آرام و البته همچنان پرافتخار در عرصه جهانی را رقم زد.

حوزه فرهنگ و هنر در ایران و عرصه بین‌الملل طی هفته گذشته با رویدادهای مختلفی مواجه بود که درخشش هنرمندان ایرانی در هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز و بوسان و افتخارآفرینی آثار هنری در عرصه‌های بین‌الملل و کشف ۱۳ مومیایی در مصر را می‌توان از مهمترین این رخدادها برشمرد.

** پوران درخشنده، انسیه شاه‌حسینی، منیره قیدی، گیتی خامنه و فریبا کوثری داوران آثار داستانی کوتاه بخش مدافعان سلامت شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شدند.

** حجت‌الاسلام حسین انصاریان از خطیبان با سابقه تهران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا ۲۱ شهریور در بیمارستان بستری شد.

** دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرف هفته گذشته مجوز ۵۹ آلبوم و تک آهنگ را صادر کرده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این آثار شامل ۵ آلبوم موسیقی در ژانرهای سنتی (یک آلبوم) و پاپ (۴ آلبوم) و ۵۴ تک آهنگ در ژانرهای سنتی (۲ قطعه)، پاپ (۴۳ قطعه) و تلفیقی (۹ قطعه) بوده‌اند.

افتخارات ایران:

** نخستین حضور بین‌المللی فیلم کوتاه انیمیشن «نهنگ سفید» ساخته‌ امیر مهران در بخش رقابتی فیلم کوتاه جشنواره فیلم «ورشو» لهستان خواهد بود.

** سینمای ایران با ۸ نماینده در بیست‌ و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان کره‌جنوبی شرکت می‌کند.

بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان به دلیل شیوع کرونا ۲ هفته به تعویق افتاد و حالا قرار است از ۲۱ تا ۳۰ اکتبر (۳۰ مهر تا ۹ آبان) به صورت حضوری برگزار شود.

در این دوره از این رویداد سینمایی ۱۹۲ فیلم از ۶۸ کشور جهان روی ۵ پرده سینماسنتر بوسان نمایش داده می‌شود. سینمای ایران نیز با ۸ اثر در بخش‌های مختلف این جشنواره حاضر خواهد شد.

** فیلم کوتاه گاو آمریکایی به کارگردانی و نویسندگی آسمان طوسی همزمان با اکران در ایران به سه جشنواره جهانی از جمله جشنواره بین‌المللی osnabrueck آلمان راه یافت.

** کودکان نقاش ایرانی با ۲۰ عنوان جایزه و تقدیر در رویداد نقاشی کودکان آسیایی در چین درخشیدند.

سه جایزه اول، چهار جایزه دوم، دو جایزه سوم و ۱۱ دیپلم افتخار سهم اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ششمین نمایشگاه بین‌المللی نقاشی کودکان آسیایی سال ۲۰۲۰ شد.

** فیلم کوتاه کلاس رانندگی به کارگردانی مرضیه ریاحی از بیست و پنجمین جشنواره جهانی فیلم‌های زنان «آیچی» ژاپن جایزه گرفت.

** سه پویانمایی ایرانی در قالب یک فیلم بلند با عنوان کلاغ و گنجشک شگفت‌انگیز روی پرده سینماهای فرانسه رفت.

** مستند خرامان به کارگردانی آرش اسحاقی پس از حضور در جشنواره یاماگاتا توانست به جشنواره شفیلد، یکی دیگر از جشنواره‌های مستند جهان راه پیدا کند.

** فیلم کوتاه سبا به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا خاوری در پنجمین حضور بین‌المللی خود، به بخش مسابقه‌ جشنواره‌ «Aesthetica» انگلستان راه پیدا کرد.

** درخشش نمایندگان ایران در جشنواره فیلم ونیز

فیلم دشت خاموش به کارگردانی احمد بهرامی جایزه بهترین فیلم در بخش افق‌های نو و روح الله زمانی بازیگر فیلم «خورشید» جایزه مارچلو ماستریونی برای بهترین بازیگر جوان پدیده هفتاد وهفتمین جشنواره ونیز را از آن خود کردند.

** محمودرضا ثانی، کارگردان سینمای مستند که فیلم کیارستمی و عصای گمشده را به عنوان تازه ترین مستند خود کارگردانی کرده است؛ رییس هیات داوران هفتمین دوره جشنواره فیلم کینشاسا جمهوری دموکراتیک کنگو در آفریقا شد.

** فیلم کوتاه پاتوقی‌ها به کارگردانی سیامک کاشف آذر برنده بهترین فیلم کوتاه کم‌هزینه یک جشنواره ایتالیایی شد.

** فیلم سینمایی وقت جیغ انار به کارگردانی گراناز موسوی در فستیوال بین‌المللی «آدلاید» در جنوب استرالیا در ماه اکتبر (مهر و ابان) به نمایش در خواهد آمد.

** فیلم جنایت بی‌دقت به نویسندگی نسیم احمدپور و شهرام مکری، کارگردانی مکری و تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر جایزه بهترین فیلمنامه اورژینال را از انجمن منتقدان مستقل در جشنواره ونیز دریافت کرد.

** یلدا سومین ساخته بلند سینمایی مسعود بخشی، همزمان با اکران در آلمان در پایان تابستان در هفت جشنواره معتبر جهانی حضور خواهد داشت.

در عرصه جهانی:

** ۶ نامزد نهایی رقابت برای دریافت جایزه «بوکر ۲۰۲۰» معرفی شدند.

به گزارش تارنمای شبکه بی‌بی‌سی، دایان کوک با برهوت جدید (The New Wilderness)، تیستسی دانگارمبگا با این پیکر سوگوار (This Mournable Body)، آونی دوشی با شکر سوخته (Burnt Sugar)، مازا منگسته با پادشاه سایه (The Shadow King)، داگلاس استوارت با شاگی بین (Shuggie Bain) و براندون تیلور با زندگی واقعی (Real Life) به مرحله نهایی رقابت برای جایزه بوکر ۲۰۲۰ راه یافتند. از این ۶ نامزد، چهار نفر رمان اولی هستند.

** نمایشگاه بین‌المللی هنر معاصر (FIAC) که قرار بود از ۲۲ تا ۲۵ اکتبر (اول تا چهارم آبان ماه) در کاخ بزرگ پاریس برگزار شود، به دلیل تداوم شیوع کرونا لغو شد.

** یک هنرمند فرانسوی الجزایری‌تبار موفق شد با مجموعه عکس‌هایی از جوامع به حاشیه رانده شده در فرانسه، جایزه عکاسی «دویچه بورس» را از آن خود کند.

به گزارش روزنامه هنر چاپ لندن، محمد بوروییسا (Mohamed Bourouissa) که با آثار خود درباره جوامع حاشیه‌نشین شناخته می‌شود، جایزه بنیاد عکاسی دویچه بورس را برای سال ۲۰۲۰ از آن خود کرد.

** جایزه یک عمر دستاورد ادبی صلح دیتون به «مارگارت آتوود» نویسنده سرشناس کانادایی و خالق رمان‌های معروفی چون «سرگذشت ندیمه» و «سال سیلاب» اهدا شد.

** برگزیدگان چهل‌ویکمین دوره «جایزه کتاب آمریکا» از شاعری آمریکایی ویتنامی‌تبار، نویسنده ژاپنی تا اندیشمند حوزه ادبیات آمریکایی-آفریقایی معرفی شدند.

** یک رهبر ارکستر اهل مجارستان ماسکی تنفسی ابداع کرده که گوش انسان را در تشخیص اصوات موسیقی تقویت می‌کند.

به گزارش تارنمای روزنامه نشنال، روبه‌رو شدن با سیلی از ماسک‌های تنفسی در محلات بوداپست، ایوان فیشر (Ivan Fischer) رهبر ارکستر مجارستانی را به فکر تبدیل یکی از ملزومات دوره شیوع کرونا به ابزاری برای لذت بردن از موسیقی انداخت.

** کمپانی فیلمسازی برادران وارنر در نظر دارد ظرف چهار سال آینده، دو دنباله برای فیلم پرفروش جوکر بسازد.

** تنها یک هفته پس از بازگشایی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی مصر، ۱۳ مومیایی ۲ هزار و ۵۰۰ ساله از محوطه باستانی سقاره در جنوب قاهره کشف شد.

** با تداوم بحران شیوع کرونا، اکران فیلم ابرقهرمانی «زن شگفت انگیز ۱۹۸۴» به اوایل زمستان امسال موکول شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی، فیلم ابرقهرمانی زن شگفت انگیز ۱۹۸۴ (واندر وومن) ساخت شرکت فیلمسازی برادران وارنر که قرار بود ۲ اکتبر (۱۱ مهر) اکران شود، با چند ماه تاخیر، ۲۵ دسامبر (۵ دی) روی پرده خواهد رفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی