چگونه آدامس را از روی لباس، مو، فرش و کفش ها پاک کنیم؟


بسیاری از ما حداقل یک بار در زندگی با پدیده وحشتناک چسبیدن آدامس به لباس یا وسایل خود مواجه شده ایم و در بسیاری موارد با وجود جدا کردن مشقت بار آن، همچنان لکه آدامس روی لوازم ما باقی مانده یا در مورد موها در نهایت به کوتاهی موها منجر شده است!

آفتاب‌‌نیوز :

بسیاری از ما حداقل یک بار در زندگی با پدیده وحشتناک چسبیدن آدامس به لباس یا وسایل خود مواجه شده ایم و در بسیاری موارد با وجود جدا کردن مشقت بار آن، همچنان لکه آدامس روی لوازم ما باقی مانده یا در مورد موها در نهایت به کوتاهی موها منجر شده است!

خوشبختانه راه حل این مشکل بسیار ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد و با کمک چند تکنیک موثر به راحتی می توان آدامس را از لباس و لوازم مختلف پاک کرده بدون آن که اثری از آن باقی بماند.

چگونه آدامس را از روی لباس، مو، فرش و کفش ها پاک کنیم؟

برای آشنایی با روش های پاک کردن کامل آدامس از لباس، پارچه، مو، فرش، موکت و کفش پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

الف) روش های پاک کردن آدامس از روی لباس
طریقه برداشتن آدامس از روی لباس

1. استفاده از صابون مایع لباسشویی

مقداری مایع لباسشویی به ناحیه مورد نظر بریزید و با مسواک روی آن بکشید، این کار به تجزیه شدن آدامس کمک می کند.

سپس از یک چاقوی کند برای جدا کردن آدامس از لباس استفاده کرده و بعد از پاک شدن لکه اصلی، باقی مانده آن را با ناخن بکنید.

در پایان لباس را مانند همیشه داخل ماشین لباسشویی بریزید تا شسته شود.

2. استفاده از اتو
پارچه را روی مقوا به گونه ای قرار دهید که آدامس چسبیده به لباس دقیقا بین پارچه و مقوا قرار بگیرد، سپس ناحیه مورد نظر را اتو بکشید.

خواهید دید که آدامس کم کم از لباس جدا شده و به مقوا می چسبد. تا زمانی که تمام آدامس از لباس جدا شود این کار را انجام دهید و در پایان لباس را بشویید.

3. استفاده از الکل
الکل مالشی برای جدا کردن آدامس از پارچه های ظریف مناسب است زیرا پارچه را لکه دار نکرده و رنگ آن را از بین نمی برد.

کافیست پارچه کهنه یا اسفنج را به اندکی الکل مالشی آغشته کرده و روی ناحیه مورد نظر مالش دهید.

چند دقیقه منتظر بمانید تا الکل اثر کند، سپس با کفگیر یا اسفنج چوبی آدامس را جدا کنید. برای از بین بردن بوی الکل می توانید لباس را داخل نرم کننده خوشبو خیسانده و در پایان با آب و صابون بشویید و خشک کنید.

4. منجمد کردن
لباس را به گونه ای تا بزنید که قسمتی که آدامس به آن چسبیده روی لباس قرار گرفته و قابل دیدن باشد. سپس لباس یا پارچه را داخل نایلون پلاستیکی بگذارید.

دقت کنید آدامس به کیسه نچسبد، اگر نگران این مسئله هستید می توانید پارچه را روی کیسه – و نه داخل آن – قرار دهید.

کیسه را ببندید و برای چند ساعت داخل فریزر قرار دهید تا آدامس منجمد شود. بسته به اندازه آدامس و لباس ممکن است به حدود 2 تا 3 ساعت نیاز باشد.

اگر پارچه را روی کیسه پلاستیکی قرار داده اید دقت کنید فریزر فضای کافی داشته باشد تا پارچه با سایر لوازم تماس نداشته و آلوده و لکه دار نشود.

در پایان پارچه را از فریزر خارج کرده و با کمک چاقوی کند به سرعت آدامس منجمد را از پارچه جدا کنید.

اگر قبل از کندن کامل، آدامس دوباره شل شد می توانید این روش را مجددا تکرار کرده یا از یک قطعه یخ استفاده کنید.

5. جوشاندن
ناحیه مورد نظر را داخل آب خیلی داغ فرو برده و بگذارید خیس بخورد، سپس با کمک یک مسواک یا چاقو روی آدامس بکشید تا کم کم از پارچه جدا شود.

بعد از خشک شدن پارچه اگر نیاز بود دوباره این کار را تکرار کنید تا زمانی که لکه آدامس به طور کامل پاک شود.

روش دیگر استفاده از کتری آب جوش است، مقداری آب را داخل کتری جوشانده و ناحیه مورد نظر را به طور مستقیم در مقابل دهانه کتری قرار دهید به طوری که بخار آب مستقیما به آدامس بخورد.

بعد از گذشت 1 دقیقه یا بیشتر که آدامس نرم شد، مسواک را در یک جهت روی ناحیه بکشید تا آدامس پاک شود.

6. استفاده از سرکه
1 فنجان سرکه را داخل مایکرویو یا روی اجاق گاز گرم کرده اما نگذارید به مرحله جوشیدن برسد.

مسواکی را به سرکه داغ آغشته کرده و روی ناحیه مورد نظر بکشید. این کار را سریع انجام دهید زیرا سرکه تا زمانی که داغ است بهترین تاثیر پاک کنندگی را خواهد داشت.

تا زمانی که آدامس به طور کامل پاک شود این روش را تکرار کرده و در پایان لباس را بشویید تا بوی سرکه پاک شود.

ب) روش های پاک کردن آدامس از موها
آدامس چسبیده به مو را چگونه پاک کنیم

1. استفاده از کره بادام زمینی

کره بادام زمینی راه حل کلاسیک برای پاک کردن آدامس چسبیده به موها است و بسیاری از افرادی که این روش را امتحان کرده اند از آن راضی بوده اند.

این روش بسیار موثر است زیرا محتوای روغن موجود در کره، موها را چرب کرده و طبیعت بادام زمینی باعث تجزیه آدامس می شود.

ابتدا با کمک کش مو موهای آسیب دیده را از باقی موها جدا کنید، سپس مسواک را به کره بادام زمینی آغشته و در جهت بالا به پایین روی آدامس بکشید.

به مرور که کره و آدامس ترکیب می شوند آدامس تجزیه شده و ممکن است لازم باشد تا با کمک انگشت یا شانه تکه های بزرگ آدامس را از موها بردارید.

در پایان از یک حوله برای تمیز کردن موها استفاده کرده و موها را با شامپو بشویید.

2. استفاده از روان کننده
منظور از روان کننده برخی مواد روغنی ساده مانند روغن پخت و پز، موس مو، وازلین، سیلیکون مو و حتی خمیر دندان می باشد اگرچه لیست روان کننده ها تنها به این فهرست خلاصه نمی شود.

ابتدا با کمک کش مو قسمت آسیب دیده را از باقی موها جدا کرده و روان کننده مورد نظر را به طور کامل و با کمک انگشت ها روی آدامس و نواحی اطراف آن بمالید.

بعد از این که روان کننده کاملا روی موها اعمال شد با کمک یک شانه دندانه درشت آدامس را از موها جدا کنید. برای جلوگیری از چسبیدن مجدد آدامس به موها، در حین کار شانه را مرتبا تمیز کنید.

سپس پارچه نرمی روی ناحیه کشیده و باقی مانده روغن یا مواد لغزنده را از موها پاک کنید و در پایان موهای خود را با شامپو بشویید.

3. استفاده از حلال
برای از بین بردن آدامس می توانید از حلال هایی همچون روغن اکالیپتوس، الکل مالشی، مخلوط جوش شیرین و آب، آب لیمو، سرکه سفید یا سس مایونز استفاده کنید.

حلال را به طور مستقیم به ناحیه مورد نظر اعمال کرده و بگذارید حداقل یک دقیقه بماند. بعد از این مدت با کمک انگشتان سعی کنید آدامس را از روی موها جدا کنید.

اگر آدامس جدا نمی شود حلال بیشتری استفاده کرده و مدت زمان بیشتری منتظر بمانید. این کار در نهایت باعث حل و جدا شدن آدامس با کمک انگشت ها خواهد شد.

بعد از جدا شدن کامل آدامس موها را با حوله تمیز کنید تا شستشوی مو راحت تر انجام شود.

4. منجمد کردن
همانطور که قبلا گفتیم انجماد باعث سفت شدن آدامس شده و راحت تر از موها جدا خواهد شد.

اگر موهای شما خیلی بلند است می توانید آن را داخل فریزر قرار دهید اما برای موهای کوتاه کافیست یک قطعه یخ را روی ناحیه مورد نظر قرار داده و مو را با کیسه پلاستیکی به مدت 20 دقیقه بپوشانید.

بعد از سفت شدن آدامس می توانید آن را از روی موها جدا کنید و اگر قبل از اتمام کار آدامس شل شد دوباره آن را منجمد کرده و مراحل را تکرار کنید.

نکته: برای پایین آوردن هرچه بیشتر دما توصیه می شود قبل از شروع کار، موها را به آب نمک آغشته کنید.

نکته: اگر آدامس به سختی به موها چسبیده و جدا نمی شود می توانید اندکی روغن پخت و پز به ناحیه اعمال کرده و دوباره منجمد کنید.

پ) روش های پاک کردن آدامس از روی فرش
از بین برد آدامس از روز فرش و قالی

1. استفاده از روغن

روغن چسبندگی آدامس را کاهش داده و کمک می کند آدامس راحت تر از فرش جدا شود. برای این کار می توانید از روغن اکالیپتوس، روغن زیتون یا کره بادام زمینی استفاده کنید.

هرگز از روغن به صورت مستقیم روی آدامس استفاده نکنید بلکه برای کنترل بهتر روی مقدار روغن، پارچه ای را به آن آغشته کرده و چندین بار روی آدامس بمالید.

بعد از این که آدامس به طور کامل با روغن اشباع شد با کمک کارد کره خوری به آرامی از هر طرف به گوشه های آدامس ضربه بزنید تا آدامس به تدریج از روی فرش جدا شود.

در حین کار آدامس های چسبیده به چاقو را مرتبا جدا کنید تا دوباره به فرش نچسبد و دقت کنید به الیاف فرش آسیبی وارد نشود.

در پایان 1 قاشق چایخوری ماده شوینده مانند صابون را با 1 لیتر آب مخلوط و پارچه ای را به آن آغشته کنید و روی فرش بکشید.

نکته مهم: قبل از استفاده از هر گونه روغن برای کندن آدامس، ابتدا اندکی از آن را روی قسمت کوچکی از فرش امتحان کنید زیرا بعضی از روغن ها ممکن است رنگ فرش را از بین ببرند.

توجه: بعد از پاک شدن آدامس حتما روغن را کاملا از روی فرش تمیز کنید.

2. منجمد کردن
روش انجماد موثرترین روش برای زمانی است که آدامس چندان به داخل فرش نفوذ نکرده باشد.

کافیست چند قطعه یخ داخل نایلون پلاستیکی قرار داده و روی آدامس بگذارید. بعد از انجماد کامل آدامس – و نه فقط سرد شدن آن – با کمک کارد کره خوری یا کفگیر فلزی آدامس را از فرش جدا کنید. برای این کار به آرامی با لبه چاقو به زیر آدامس و به سمت بالا فشار وارد کنید.

در صورتی که برخی قسمت ها به راحتی جدا نمی شود دوباره مراحل را تکرار کنید.

بعد از جدا کردن تکه های باقی مانده آدامس، پارچه ای را به ترکیب صابون و اندکی سرکه سفید آغشته کرده و به آرامی روی ناحیه بمالید که فرایند پاک کردن کامل شود.

با حوله ضخیمی ناحیه را خشک کرده و تا زمانی که فرش کاملا خشک شود روی آن راه نروید.

ت) روش های پاک کردن آدامس از کفش
روش های پاک کردن آدامس از کفش

1. استفاده از کره بادام زمینی

لایه ضخیمی از کره بادام زمینی (تقریبا 2 قاشق غذاخوری) را به آدامس مالیده و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس با کمک برس سیمی کره و آدامس کفش را جدا کنید.

در پایان کف کفش را زیر آب سرد جاری گرفته و با کمک اسفنج، باقی مانده کره را بشویید.

2. استفاده از ماسه و چوب
این روش برای زمانی که بیرون از منزل هستید و با پا گذاشتن روی آدامس تازه ای که هنوز نرم است کفش تان کثیف شده بسیار موثر خواهد بود. همه آن چه به آن نیاز دارید مقداری ماسه خشک یا خاک و یک چوب کوچک است.

کفش را از پا در آورده و مقداری ماسه روی آدامس بریزید. از چوب برای مالیدن ماسه روی آدامس استفاده کنید. با تکرار و مالیدن ماسه بیشتر، آدامس کم کم جدا خواهد شد.

در این روش ماسه مانند یک لایه بردار عمل می کند و اگرچه تکنیک زمانبری است اما بهتر از آن است که بگذارید آدامس خشک و سفت شده و جدا کردن آن به سختی انجام شود.

3. استفاده از روغن زیتون
در این روش کافیست مقداری روغن زیتون روی آدامس مالیده و چند دقیقه منتظر بمانید، سپس روغن و آدامس را با یک حوله کاغذی پاک کرده و در پایان با کمک ابزاری با نوک نه چندان تیز و آغشته به روغن زیتون باقی مانده آدامس را از کف کفش جدا کنید.

هشدار: از اعمال مستقیم روغن زیتون به کفش چرم یا جیر خودداری کنید، این کار باعث لکه دار شدن کفش می شود.

4. منجمد کردن
کفش را داخل کیسه پلاستیکی به گونه ای قرار دهید که آدامس به دیواره نایلون فشرده شود.

آدامس و کیسه را برای چند ثانیه روی هم فشار دهید، قبل از منجمد کردن لازم است آدامس به کیسه بچسبد در غیر این صورت این روش موثر نخواهد بود.

سپس کفش را به مدت 1 تا 2 ساعت داخل فریزر قرار دهید، اگر کفش به طور کامل داخل کیسه جا نشده آن را از مواد غذایی دور نگه دارید.

بعد از این مدت کفش را از فریزر خارج کرده و از کیسه بیرون آورید، مشاهده می کنید که آدامس از کفش جدا شده و به کیسه پلاستیکی چسبیده است.

5. استفاده از یخ
کیسه نایلونی بزرگی را با قطعات یخ پر کرده و کفش را از قسمتی که آدامس به آن چسبیده روی قطعات یخ قرار دهید. از قرار دادن مستقیم کفش روی یخ اجتناب کنید زیرا باعث خیس شدن کفش خواهد شد.

کیسه حاوی یخ را روی آدامس فشار دهید تا آن را منجمد کند. بعد از سفت شدن آدامس با چاقوی کند آن را از کفش جدا کنید.

نکته: برای جلوگیری از آب شدن سریع یخ می توانید از کیسه ذخیره مخصوص مواد غذایی استفاده کنید که قابلیت زیپ شدن داشته و یخ دیرتر آب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن