رییس انجمن صنفی اساتید: کرونا، اساتید حق‌التدریس البرز را بیکار کرد


رییس انجمن صنفی اساتید: کرونا، اساتید حق‌التدریس البرز را بیکار کرد

کرج - ایرنا - رییس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان البرز گفت: شیوع کرونا و به دنبال آن مجازی شدن کلاس‌ دانشگاه‌ها در این استان سبب بیکاری اساتید حق‌التدریس البرز شده است.

زهرا قدسی روز جمعه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اتخاذ روش تدریس مجازی و استانی شدن آموزش‌ها، ارائه دروس به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها سپرده و سبب قطع درآمد اندک اساتید حق‌التدریس شد که تعدادی از این اساتیدا از نظر معیشتی دچار مشکلات عدیده شده اند.
وی مدعی شد: دانشگاه‌ها پس از شیوع کرونا، به بهانه اینکه کلاس‌ها مجازی شده، آموزش را قربانی درآمدزایی می‌کنند، در حالی که آموزش مجازی اگر دشوارتر از آموزش حضور نباشد آسانتر نیست.
قدسی ادامه داد: در این شرایط دانشجو ارتباط چشمی با استاد ندارد و کلاس پویا نیست، حال آنکه نیاز است استاد توجه بیشتری به دانشجویان داشته باشد.
وی تصریح کرد: در این اوضاع بحرانی وضعیت معیشتی بسیاری از فرهیختگان استان البرز که به صورت حق‌التدریس در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند به خطر افتاده و کیفیت آموزش نیز به شدت افت کرده و به علم هم خیانت بزرگی می‌شود.
به گفته وی، کلاس‌هایی که پیشتر با حضور ۱۵ تا ۲۰ نفر دانشجو دایر می شد و پویا و فعال بود اکنون پرتراکم شده که حتی استاد نمی‌تواند حضور غیاب داشته باشد و به سووالات دانشجویان پاسخ دهد.

رییس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان البرز (به غیر از دانشگاه علمی کاربردی) اضافه کرد: در این شرایط، استاد صرفا مانند نوار ضبط شده تدریس می کند که این موضوع کیفیت علم را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.
قدسی با تاکید بر اینکه شرایط موجود باید مورد بررسی اهالی رسانه به عنوان نمایندگان افکار عمومی قرار گیرد، گفت: وزارت علوم و دانشگاه‌ها که بانیان علم و به لحاظ فکری باید بازوهای حمایتی کشور باشند به این صورت بداندیشی و نسنجیده رفتار می کنند و منافع بسیاری را به مخاطره می اندازند.
وی همچنین اظهار داشت: برخی دانشگاه‌ها علاوه بر اینکه اساتید را بیمه نمی کند، در زمان عقد قرارداد از آنان تعهد می گیرد که هیچ درخواست و مطالبه‌ای بابت مواردی از جمله بیمه، سنوات، عیدی نداشته باشند؛ در حالی که چنین مواردی حق اساتید است.
قدسی گفت: دانشگاه‌ها تاکنون به ناحق ۱۰ درصد از حقوق ناچیز اساتید حق‌التدریس را بابت مالیات کسر کردند در حالی که با اندکی جست‌وجو می‌توانستند متوجه سایر درآمدهای استاد شوند.

وی یادآور شد: طبق قانون افرادی که درآمدشان در سال زیر ۳۶۰ میلیون ریال باشد از پرداخت مالیات معاف هستند اما از برخی از اساتید حق‌التدریس که درآمدشان به ۳۰ میلیون ریال هم نمی رسد مالیات کسر می شود.

فعالیت انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان البرز (به غیر از دانشگاه علمی کاربردی) از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و اکنون ۲۰۰ نفر عضو دارد.

افزون بر ۲هزار ۵۰۰ نفر استاد حق‌التدریس در دانشگاه‌های استان البرز فعالیت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته