کشت دوم در 135 هزار هکتار شالیزارهای گیلان آغاز شد


کشت دوم در 135 هزار هکتار شالیزارهای گیلان آغاز شد

رشت - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز کشت دوم محصولات کشاورزی در 135 هزار هکتار از شالیزارهای این استان خبر داد.

ابراهیم اکبرزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون شالیکاران گیلان بعد از اتمام برداشت محصول برنج از شالیزارهای خود برای پرورش راتون و کشت دوم سایر محصولات کشاورزی در ۱۳۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری خود اقدام کرده اند.

وی با بیان اینکه شالیکاران گیلان هر سال پس از برداشت برنج در شالیزارهای خود راتون پرورش می دهند، اظهار داشت: شبدر، حبوبات، گندم، کلزا و سبزیجات از دیگر محصولات کشاورزی است که کشاورزان در کشت دوم انجام می دهند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و بارش های متناسب پیش بینی می شود که امسال در قالب کشت دوم در ۱۳۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان حدود ۴۰۰ هزار تن محصول به ارزش بیش از ۳ هزار میلیارد تومان تولید شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان داشت: کشاورزان استان برداشت محصولات کشت دوم را بر حسب نوع کشت اردیبهشت سال آینده به پایان می رسانند.

شالیکاران استان گیلان، با پرورش راتون پس از برداشت برنج و کشت و کار محصولات ثانویه در اراضی شالیزاری باعث توسعه کشت دوم و رونق تولید می شوند.

در نیمه دوم سال، بسیاری از کشاورزان گیلانی تقریبا بیکارند که با کشت دوم شالیزارها از بیکاری در می آیند و درآمد خوبی هم نصیبشان می شود؛ درآمدی که می تواند هزینه های آماده کردن شالیزارها و کشت و کار برنج را در بهار و تابستان تامین کند.

شالیکاران گیلانی افزون بر درآمدی که از کشت برنج در هر هکتار به دست می آورند در کشت دوم براساس نوع و ارزش محصول کشت شده به طور متوسط بین هشت تا ۲۰ میلیون تومان درآمد عایدشان می شود.

از طرفی شالیکاران با افزایش تولید محصولات زراعی در کشت دوم نه تنها بخشی از مایحتاج زندگی خود را تامین می کنند و درآمد خانوار را افزایش می دهند، بلکه باعث خودکفایی در تولید این دست از محصولات نیز می شوند.

از آنجا که در نیمه دوم سال بارندگی ها در گیلان افزایش می یابد و غالبا شالیزارها دچار آبگرفتگی می شوند با کشت دوم که لازمه آن ایجاد زهکش است، آب ها به بیرون شالیزار هدایت و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک از جاری شدن سیل هم جلوگیری می شود.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید