نماینده مجلس: طرح آبرسانی شهر ملایر از سد کلان مطالبه مردمی است


نماینده مجلس: طرح آبرسانی شهر ملایر از سد کلان مطالبه مردمی است

همدان- ایرنا- نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح آبرسانی ملایر از سد کلان شامل خط انتقال آب و تصفیه‌خانه سد به عنوان یک مطالبه عمومی و جدی مردم این شهرستان باید هر چه سریعتر تکمیل و بهره‌برداری شود.

حجت الاسلام احد آزادیخواه شامگاه پنجشنبه در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و شورای معاونان وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان ملایر بیان کرد: در حوزه وزارت نیرو تقاضا داریم طرح‌های آبخیزداری این شهرستان اجرایی شود و در اولویت قرار گیرد.

وی کمک به اجرای طرح فَراز و طرح‌های آبیاری نوین و تنفس تسهیلات کشاورزان در این شهرستان را از دیگر مطالبات عنوان و تاکید کرد: اصرار ما اجرای یکپارچه‌سازی اراضی یا همان تجهیز و نوسازی است که این طرح باید با قوت در شهرستان اجرا شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم ادامه داد: چنانچه این طرح اجرایی شود، با وجود طرح‌های آبخیزداری، دشت‌های وسیع و سطح زیر کشت آبی که داریم، طرح تجهیز و نوسازی باید با جدیت اجرایی شود.

حجت الاسلام آزادیخواه حل مشکل خروج معادن سُرمک از منطقه حفاظت شده لشگردَر را دیگر مطالبه این شهرستان برشمرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد مرغداری‌های ملایر مشکل مجوز دارند و مدرن‌سازی نشده‌اند که مشکل مجوز این مرغدای‌ها باید حل شود.

بخش کشاورزی از تعهدات ارزی معاف شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان نیز بیان کرد: با توجه به ریزش حدود ۵۰ درصدی اعتبارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال گذشته، مجلس می‌تواند در این امر دخالت کند و ردیف خاصی برای محصولات کشاورزی در نظر بگیرد.

علی‌اصغر زبردست با بیان اینکه طلب زیادی به واسطه خسارت به محصولات کشاورزی از صندوق داریم ادامه داد: ما موافق این امر نیستیم که صندوق بیمه محصولات کشاورزی از بخش دولتی گرفته شود و به بخش خصوصی داده شود.

وی با اشاره به مشکل تعهد سپرده ارزی محصولات کشاورزی گفت: سال گذشته کشور ترکیه حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات میوه و تره‌بار به کشور روسیه داشت که سهم ایران ۲۵۰ میلیون دلار بود و این امر مستلزم این است که تعرفه‌ها کاهش پیدا کند تا بتوانیم در بازار جهانی رقابت کنیم.

رییس اتاق بزرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان تاکید کرد: بخش کشاورزی باید از تعهدات ارزی و برگرداندن ارز به کشور معاف شود.

زبردست گفت: این در حالیست که به واسطه تعهدات ارزی ۹۷ کارت بازرگانی در استان در حال تعلیق است و این امر خسارت زیادی به صادرات محصولات کشاورزی وارد می‌کند.

وی مشمول مالیات بودن محصولات کشاورزی و کاهش قیمت محصولات کشاورزی را از دیگر مشکلات پیش‌روی این بخش عنوان کرد و افزود: کاهش قیمت محصولات کشاورزی موجب شده در صادرات محصولاتی همچون سیب‌زمینی استان متحمل ضرر و زیان شویم.

فرسودگی بیش از ۴۰ هزار هکتار سیستم آبیاری نوین همدان

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز به ارتقای عملکرد تولید گرود از ۲.۵ تُن به ۴.۵ تُن در هکتار با استفاده از سرشاخه‌کاری گردو اشاره کرد و گفت: همدان یکی از استان‌های پیشگام در اجرای طرح سرشاخه‌کاری گردو در سطح کشور است.

منصور رضوانی‌جلال بیان کرد: همدان بیش از ۴.۲ درصد از محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند که این امر نشان دهنده تاثیرگذاری این استان در تولید محصولات کشاورزی در کشور است.

وی سرشاخه‌کاری در گردو و انگور را یکی از عوامل مهم ارتقای بهره‌وری و اصلاح باغ‌ها عنوان کرد و افزود: استان همدان دارای بیش از ۱۹ هزار هکتار باغ گردو است که حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار از آن در شهرستان ملایر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد سطح باغ‌های انگور استان مختص ملایر است ادامه داد: طبق سند سه ساله راهبردی توسعه استان، متعهد شدیم سال گذشته ۷۰ هزار پیوندک انجام شود که با استقبال باغداران ۱۲۳ هزار پیوندک انجام شد.

رضوانی‌جلال با اشاره به فرسوده شدن بیش از ۴۰ هزار هکتار از سیستم آبیاری نوین استان، خواستار اختصاص تسهیلات یارانه‌دار به کشاورزان و اصلاح این طرح در سازمان برنامه و بودجه شد و افزود: قیمت نهاده‌های کشاورزی افزایش زیادی دارد که در این زمینه باید کمک شود.

افزایش اعتبارات بخش کشاورزی، کمک به اجرای طرح فَراز، تامین آب برای شهرک گلخانه‌ای حسین آباد ناظم، تامین آب برای زراعت چوب، اختصاص اعتبار برای خرید دستگاه‌های لیزری در واحدهای فرآوری کشمش و تاخیر در اعلام قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از دیگر مشکلات و مطالباتی بود که رضوانی‌جلال به آنها اشاره کرد.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس روز پنجشنبه برای بازدید از قابلیت‌های کشاورزی ملایر به ویژه در حوزه انگور و کشمش و بررسی موانع و مشکلات این حوزه به این شهرستان سفر کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...