بازی‌های عشایری لرستان ثبت میراث ناملموس شود


بازی‌های عشایری لرستان ثبت میراث ناملموس شود

سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی می‌گوید: بازی‌های عشایری لرستان می‌تواند ثبت میراث ناملموس شود.

عباسعلی اکبری بیست و هفتم شهریور ماه در مجمع انتخاباتی هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی ومحلی لرستان، اظهار کرد: هیئت ورزش‌های روستایی لرستان طی چهار سال گذشته عملکرد خوبی داشته و دارای پایگاه اجتماعی است.

وی افزود: این هیئت در زمان سیل اخیر استان فعالیت‌های ماندگاری از خود نشان داد که تقدیر وزارت ورزش را نیز در پی داشت.

اکبری لرستان را خطه و پشتوانه ورزش کشور دانست و اضافه کرد: باتوجه به حجم روستاها در لرستان باید نگاه مدیران استانی به حوزه ورزش روستایی ارتقا پیدا کند چرا که با شادابی در جامعه روستایی می‌توان مشارکت اجتماعی را بیشتر کرد.

سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی با بیان اینکه لرستان دارای ۱۱ شهرستان ، ۲۲ بخش، ۱۰۱ دهستان، ۲۵۸۹ روستا، ۱۰۳ روستای بالای هزار نفر، ۱۹۹ روستای زیر ۹۰۰ نفر و ۲۲۸۷ روستای زیر ۵۰۰ نفر است، تاکید کرد: این آمار یک حجم وسیعی از جامعه روستایی در استان را نشان می‌دهد که باتوجه به انتظار این قشر مولد برای عدالت و اعتماد اجتماعی این اتفاق در هیئت ورزش‌های روستایی استان افتاده است.

وی یادآور شد: لرستان با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی که دارد نیاز است یک نگاه ویژه به ورزش‌های روستایی در این استان صورت بگیرد.

اکبری با بیان اینکه ۷۵ بازی انفرادی و گروهی در حوزه ورزش روستایی در لرستان شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: بازی‌های مختلف ورزشی ازجمله کشتی لری، دال پلان، قازقلنگ و غیره ازجمله این ورزش‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه لرستان در ورزش‌های روستایی و بازی‌های عشایری پیشتاز است، یادآورشد: لرستان این ظرفیت را دارد که این بازی‌ها را به عنوان میراث ناملموس کشور ثبت کند لذا باید مسیر را به سمتی ببریم که با شناسایی، استانداردسازی و برگزاری آنها این اتفاق انجام گیرد.

سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی بیان کرد: طرح جشنواره گلونی به عنوان حجاب لرستان به نهاد ریاست جمهوری رفته و روند برگزاری جشنواره آن در معاونت بانوان در حال انجام است.

وی گفت: اخیرا ۳۰ خانه ورزش روستایی در لرستان راه‌اندازی و تجهیز شد که کاری بسیار عظیم در حوزه ورزش‌های روستایی محسوب می‌شود.

اکبری با بیان اینکه بسیاری از قهرمانان ورزش ما از جامعه روستایی آمده‌اند، افزود: امیدواریم از طریق ورزش‌های روستایی بتوانیم قهرمانانی را تا سطح المپیک به ورزش کشور معرفی کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس