دو شغله بودن؛ ضربه محکم برخی از مدیران بر پیکره جامعه


دو شغله بودن؛ ضربه محکم برخی از مدیران بر پیکره جامعه

با توجه به اینکه دو شغله بودن افراد در کشور ممنوعیت دارد، امّا هنوز در برخی از دستگاه‌های کشور شاهد وجود این معضل هستیم.

دو شغله بودن؛ ضربه محکم برخی از مدیران بر پیکره جامعه

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود ممنوعیت دو شغله بودن افراد با توجه به تصویب قانون ممنوعیت کارکنان دولت در دو شغل و اجرایی شدن آن برای تمامی دستگاه های اجرایی کشور, امّا این موضوع هنوز به عنوان یکی از معضلات کشور محسوب می‌شود.

اگرچه طبق قانون ممنوعیت دو شغله بودن که مبتنی بر اصل ۱۴۱ قانون اساسی است، هیچ فردی نمی‌تواند بیش از یک شغل داشته باشد، امّا استثناء‌هایی در اصل این قانون وجود دارد.

بسیاری از کارشناسان اذعان می‌کنند که قانون ممنوعیت دو شغله بودن می‌تواند خط قرمزی روی رانت خواری و سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی باشد و باعث کاهش هرچه بیشتر نرخ بیکاری شود.

جعفر بای جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان, در رابطه با برخی از مشکلات موجود در مدیریت سازمان‌ها اظهار کرد: سوء مدیریت در نظام اداری منشأ مشکلات فراوانی است تا جایی که جامعه از این رهگذر آسیب‌های جدّی را تجربه کرده است، زیرا مدیر در اداره، موتور محرکه‌ای است که نقش بسزایی در تمامی موفقیت‌ها و شکست‌ها دارد.

وی با اشاره به چند شغله بودن برخی از مدیران به عنوان یکی از معضلات مهم جامعه, بیان کرد: در سال‌های اخیر چند شغله بودن برخی از مدیران، بزرگ‌ترین ضربه اجتماعی و اقتصادی را بر پیکره جامعه وارد کرده است که اگرچه توجه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و حراستی از نظام اداری باعث شده جامعه تا حدی با آرامش نسبی روبرو شود، امّا به منظور جلوگیری از انتصاب مدیرانی که شایستگی مدیریت در سطوح مختلف اجتماعی را ندارند باید گفت که دستگاه‌های ذی‌ربط باید شرایط انتصاب و ویژگی‌های انتخاب در حوزه مدیریت را به طور مجدد بازنگری کرده و افراد لایق را انتخاب کنند.

این جامعه شناس گفت: یکی از مشکلات اساسی حوزه مدیریت در همه سطوح اداری چند شغله بودن برخی از مدیران است، به طوری که برخی از آن‌ها با حفظ سمت، در چندین پُست منصوب می‌شوند که در این خصوص شاید موضوع چند شغله بودن برخی از مدیران را بتوان برای جوامع با نیروی انسانی اندک توصیه کرد، امّا این موضوع برای جامعه ما که نیرو‌های لایق و شایسته فراوانی دارد قابل توجیه نیست. هرچند مسئولانی هستند که هیچ گاه فراتر از توانشان مسئولیتی نمی‌پذیرند تا مبادا منجر به آسیب به جامعه شوند.

بای ادامه داد: در حقیقت پذیرش چند پُست و داشتن چند شغل به هیچ عنوان منطقی نیست، امّا متأسفانه در برخی از بخش‌ها هنوز شاهد چنین مشکلی هستیم، به طور مثال فردی همزمان، علاوه بر اینکه رئیس شبکه بهداشت یکی از شهرستان هاست، رئیس بیمارستانی در شهرستان دیگری با فاصله زیاد است.

وی تأکید کرد: اگرچه پدیده چند شغله بودن برخی از مدیران، ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره جامعه وارد می‌کند و بدون شک بسیاری از ناکارآمدی‌های اداری مرهون این معضل در نظام اداری کشور است، امّا متأسفانه معضل چندشغله بودن برخی از مدیران همچنان وجود دارد.

بیشتر بخوانید

تشریح تخلفات اشتغال به بیش از یک شغل، مجازات و مرجع رسیدگی کننده به آن تهدید عضو شورای شهر به افشای اسامی مدیران دو شغله شهرداری تهران

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته